تغذیه در مدارس از گذشته تا کنون

  • اشتراگ گذاری در شبکه های اجتماعی :

  • #
  • #
  • #

نمایش برترین فست فودها در شهر شما...کلیک کنید

تغذیه در مدارس از گذشته تا کنون

غذای مدرسه یا ناهار مدرسه شامل یک وعده ی غذایی کامل است که برای هر دانش آموز در نظر گرفته می شود.وجود چنین وعده ای در مدارس به علت ساعات طولانی حضور دانش آموزان در مدرسه می باشد.
این وعده شامل یک وعده ی غذایی کامل به همراه یک میان وعده می باشد.
از لحاظ علمی و پزشکی این وعده ی غذایی سهم بسزایی در رشد و نمو کودک دارد.از نظر آموزشی این وعده موجب تمرکز بیشتر بر درس می شود.
در کشورهای توسعه یافته این وعده تنها به عنوان یک غذا محسوب می شود ولی متاسفانه در کشورهای جهان سوم و در حال توسعه انگیزه ایست برای فرستادن کودکان به مدرسه و ادامه تحصیل.
از معدود کشورهایی که این وعده را به صورت رایگان برای همه ی دانش آموزان در نظر گرفته اند می توان کشورهای سوئد، فنلاند، جمهوری چک و استونی را نام برد.
در دیگر کشورها این وعده های غذایی عموما با یارانه ایی همراه است.در مناطقی مثل ایرلند، فرانسه، ایتالیا، هنگ کنگ، ژاپن و آمریکا تنها هزینه ی این وعده کاهش داده شده است.
جالب است بدانید که در گذشته در کشور ایران نیز این وعده های غذایی به صورت رایگان برای همه ی دانش آموزان در تمامی مقاطع در نظر گرفته شده بود. در دهه ی 60 میلادی محمد رضا پهلوی شاه ایران، دست به اصلاحاتی در تمامی جوانب اقتصادی و اجتماعی ایران زد که به نام انقلاب سپید شهرت یافت.هدف بلند مدت این اصلاحات تبدیل ایران به یک قدرت اقتصادی و صنعتی در کل جهان بود.
آموزش اجباری و رایگان و یک وعده غذای رایگان برای همه ی کودکان از مهد کودک تا 14 سالگی در نظر گرفته شده بود.
این برنامه ی غذایی شامل شیر، بیسکوییت، میوه و آجیل و خشکبار بود.
در کتاب خاطرات فرح دیبا این گونه آمده است : روزی برای سرکشی به مدرسه ی فرزندم رفته بودم.در آن جا به من خبر رسید که شاهزاده حال مساعدی ندارند و دچار افت فشار شده اند، بلافاصله علت را جویا شده و متوجه شدم که این افت فشار به علت گرسنگی است ؛ آن جا بود که به فکر فرو رفتم؛ با خودم گفتم فرزند من پسر پادشاه ایران است و همه چیز برایش فراهم است. با این حال در مدرسه و به هنگام تحصیل دچار گرسنگی شده است؛ چه بسا کودکانی که از سوء تغذیه رنج می برند و با این حال در حال تحصیل نیز هستند.بنابراین موضوع را با شاهنشاه مطرح کردم و تصمیم گرفته شد تا برای تمام بچه های ایران وعده هایی مقوی و رایگان در نظر گرفته شود.
یکی از موارد جالب دیگر در این زمینه کشور کانادا است.در کانادا هیچ برنامه ی مدونی برای این منظور طرح ریزی نشده است.کشوری با این سطح توسعه یافتگی تنها به والدین این اجازه را می دهد که برای کودک خود از منزل غذا بسته بندی کرده و بفرستند.
توصیه هایی برای والدین در خصوص وعده ی مدرسه
1- کودکان پیش از رفتن به مدرسه حتما باید یک وعده ی کامل صبحانه مصرف کنند.
2- وعده ی ناهار و میان وعده را حتما از شب قبل برای کودکان تهیه کنید.
3- در این وعده حتما یک واحد میوه نیز در نظر بگیرید.
4- ترجیحا سعی کنید برای کودک بیسکوییت یا کیک خانگی تهیه کنید.
5- بهترین میان وعده برای کودک لقمه ی نان و پنیر و سبزی و گردو است. و یا کتلت و کوکوی خانگی.
6- بهتر است از گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس  استفاده نکنید.
7- خرید از بوفه به دلیل اینکه اغلب ساندویچ های نیمه آماده و سرد دارند و یا از سوسیس و کالباس استفاده می کنند توصیه نمی شود.

و کلام آخر اینکه تغذیه نقشی اساسی در رشد و نمو جسمی و ذهنی کودک دارد. به تغذیه ی کودکان بیشتر توجه کنیم.

  • مرجع :https://www.mapstar.net/
  • برچسب ها : تغذیه در مدارس از گذشته تا کنون

تعداد نظرات ثبت شده :2 نظر

فرم ارسال نظر
  • دیدگاه شما

  • #

    راحله

    چه مقاله ی خوب و دلنشینی ممنون از مپ استار

    1399/06/03

آخرین اخبار (7 اردیبهشت 1403)
آلبوم کاغذ دیواری R2 شرکت وال دکو
آلبوم کاغذ دیواری R2 شرکت وال دکو

شرکت بسیار جوان و فعال وال دکو ( دفتر و انبار مرکزی : شرق تهران ، خیابان اتحاد ) ، فعالیت خود را از حدود پانزده سال اخیر ، آغاز کرده و طی این سال ها آلبوم هایی درجه یک و خاص وارد و در بازار پخش نموده است .

کافه رستوران پرطرفدار بین المللی والو لانژ
کافه رستوران پرطرفدار بین المللی والو لانژ

کافه رستوران محبوب و زیبای والو لانژ ( با کادری مجرب و مدیریتی حرفه ای و عالی ) واقع در : شهرک غرب ، بلوار دادمان ، بلوار درختی ، مجتمع مادر ، طبقه ۶ ، از جمله پر طرفدار ترین کافه رستوران های پایتخت می باشد که ، همه روزه از ساعت ۱۲:۰۰ ظهر تا ۲۴:۰۰ شب پذیرای عموم مشتریان می باشد .

آلبوم کربن ( جلد دوم ) شرکت اکستریم والز
آلبوم کربن ( جلد دوم ) شرکت اکستریم والز

شرکت معتبر و معروف اکستریم والز ، یکی از موفق ترین و بروز ترین شرکت های فعال تامین کننده محصولات دکوراسیون ، در ایران می باشد که همواره تمام فنون مدیریت و واردات را ، به طور تمام و کمال رعایت می کند .

آلبوم کاغذ دیواری پنتون شرکت بنتلی
آلبوم کاغذ دیواری پنتون شرکت بنتلی

شرکت موفق و معتبر بنتلی ، از جمله معروف ترین شرکت های وارد کننده آلبوم های کاغذ دیواری می باشد که ، همواره محصولاتی درجه یک و بی نظیر ، وارد و در بازار عرضه می کند .

چند ایده دکور راهرو که دیوارهای خالی شما را پر از شخصیت می کند
چند ایده دکور راهرو که دیوارهای خالی شما را پر از شخصیت می کند

هنگام تزئین خانه، احتمالاً بیشتر وقت خود را در آشپزخانه، اتاق نشیمن، اتاق خواب و سایر قسمت های اصلی می گذرانید. اما جزئیات کوچک نیز نقش مهمی در ایجاد احساس کامل در خانه شما دارند، که به ویژه در مورد راهروهای شما صادق است - چه راهروهای ورودی و چه راهروهای راهرو. در حالی که راهروها اغلب در مورد دکوراسیون به کار می آیند، اما این فضاهای ورودی و میانی اتاق های شما و در نتیجه کل خانه شما را به هم گره می زند. چیزی به سادگی یک چاپ کوچک یا یک نیمکت ذخیره سازی می تواند به این منطقه نادیده گرفته شده شخصیت

آیا خوردن هویج یا نوشیدن آب هویج فواید بیشتری برای سلامتی دارد؟
آیا خوردن هویج یا نوشیدن آب هویج فواید بیشتری برای سلامتی دارد؟

هویج به طور طبیعی شیرین و سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است. بنابراین، دریافت دوز غلیظ هویج با آب‌گیری آنها فقط برای شما مفید است، درست است؟

چند صندلی راحت که برای فضاهای کوچک دوست داریم
چند صندلی راحت که برای فضاهای کوچک دوست داریم

وقتی صحبت از زندگی در فضای کوچک به میان می آید ، همه چیز به این است که از متراژ مربعی که در اختیار دارید حداکثر استفاده را ببرید. برای انجام صحیح این کار، مهم است که با قطعاتی که وارد فضای خود می کنید هوشمند باشید. احتمالاً ضروری ترین مبلمانی که به خانه خود می آورید، بزرگ یا کوچک، صندلی شما است. از مبل‌ ها گرفته تا صندلی‌ های غذاخوری ، نشیمنگاه مناسب مهم‌ تر از آن چیزی است که فکر می ‌کنید.

پنل های کامپوزیت MP شرکت دکووال
پنل های کامپوزیت MP شرکت دکووال

شرکت معتبر و موفق دکووال ، بزرگ ترین و اولین تولید کننده پنل های دیوارپوش کامپوزیت و همچنین پنل های سه بعدی تمام چرم ، در ایران می باشد .

 آلبوم کاغذ دیواری پر طرفدار SEE محصول شرکت مدا
آلبوم کاغذ دیواری پر طرفدار SEE محصول شرکت مدا

شرکت معتبر و قدیمی مدا ، یکی از برترین و موفق ترین شرکت های وارد کننده آلبوم های کاغذ دیواری می باشد ، که همواره محصولاتی بی نظیر و با کیفیت را وارد و در بازار عرضه می کند .

پارکت لمینت باربادوس شرکت وپال
پارکت لمینت باربادوس شرکت وپال

شرکت معتبر وپال فلور ، شرکتی موفق و معروف است که چیزی حدود ده سال می باشد که در زمینه تولید پارکت لمینت ، فعالیت می کند ( دفتر و انبار مرکزی : تبریز . لازم‌ به ذکر است که شرکت وپال فلو ، در تهران نیز دارای دفتر فعالی می باشد ) .