اوخا یک سوپ ماهی خوشمزه

  • اشتراگ گذاری در شبکه های اجتماعی :

  • #
  • #
  • #

اوخا

اوخا یا سوپ ماهی غذایی است اصیل از روسیه.این سوپ بر پایه ی ماهی تهیه می شود و یکی از غذاهای اصلی برای گردش ها و پیک نیک ها در فصل تابستان است.تقریبا می توان گفت که هیچ ملتی مثل روس ها به سوپ علاقه ندارند .آنها برای هر فصلی از سال چندین نوع سوپ دارند و حتما یک وعده در روز از سوپ به عنوان پیش غذا استفاده می کنند.
واژه ی "اوخا" برگرفته از کلمه ای باستانی در زبان هند واروپایی به نام "jus" است که اشاره به مفهوم مایع بودن دارد.این واژه کم کم تبدیل به "jucha" شده، و پس از آن آوای "j" را از دست داده وبه مرور زمان تبدیل به "ukha"  شد. جالب است بدانید که در زبان اوکراینی و بلاروسی نیز گونه ای دیگر از "jus  " ایجاد شده، این واژه  "yushka" است و در بیان مفهوم سوپ گوشت استفاده می شود. در زبان سانسکریت "yus" به معنی آبگوشت و در لاتین "ius" به معنی آبگوشت و آب میوه استفاده می شود.
اوخا یکی از قدیمی ترین غذاهای روسی است اما زمان پیدایش آن به درستی معلوم نیست.به گفته ی مورخان در قرون یازدهم و دوازدهم به هر سوپ و کمپوتی اوخا می گفتند. به همین دلیل بود که در آن زمان ها برای اوخا توضیح اضافه تری وجود داشت مثل اوخای مرغ، اوخای نخود و ... ، اما از قرن پانزدهم میلادی به بعد واژه اوخا تنها اشاره به  سوپ ماهی داشت.
به عقیده ی پاخلیوبکین که یکی از معروفترین نویسندگان درادبیات آشپزی روسیه است، "اوخا را نباید سوپ ماهی نامید، زیرا اوخا بیشتر از یک سوپ ماهی ساده است".
در این غذا از انواع مختلف ماهی استفاده می شود از جمله  سوف ماهیان، ماهیان خاویاری، قزل آلا وسفید ماهیان  که گوشتی سفید دارند و در اولویت های بعدی می توان از انواع کپورماهی ها و ماهیان سرخ باله که سیاه گوشت نامیده می شوند استفاده کرد. اگر از ماهیان سفید گوشت استفاده شود به آن اوخای سفید و اگر از سیاه گوشت ها استفاده شود به آن اوخای سیاه می گویند؛ البته گونه ی دیگری هم به نام اوخای سرخ وجود دارد که درآن از ماهیان سرخ گوشت استفاده می شود.اوخا را با ماهی شور شده نیز تهیه می کنند.از دیگر مواد متشکله ی آن می توان پیاز، هویج و سیب زمینی را نام برد.
اوخا هم به صورت گرم و هم به صورت سرد استفاده میشود.معمولا آن را با نان سیاه (نانی است مخصوص رو سها)، انواع پیراشکی ها، برنج، تخم مرغ و پیاز میل می کنند.این سوپ بسیار رقیق بوده و قطعات ماهی در آن شناور است. در آن از انواع سبزیجات برای مزه دار کردن استفاده می شود.همچین ادویه های گوناگونی نیز دارد از جمله فلفل سیاه، زعفران و جوز هندی.
در این مطلب به طرز تهیه ی این سوپ تابستانی می پردازیم.
مواد اولیه برای تهیه ی اوخا برای 4 تا 5 نفر
فیله ی ماهی دلخواه 400 تا 500 گرم
سیب زمینی 4 تا 5 عدد، کوچک
پیاز 1 تا 2 عدد
هویج 1 عدد
جعفری و شوید 1 دسته کوچک
برگ بو 2 عدد
سیر 1 تا 2حبه
دان فلفل سیاه یک قاشق مربا خوری 
آب ترجیحاً آب ماهی 2 لیتر (معمولا سر و دم ماهی را درون آب می جوشانند و از آب آن برای سوپ استفاده می کنند)
نمک به مقدار لازم
ادویه ی مخصوص ماهی به مقدار لازم
طرز تهیه اوخا به شرح زیر است:
ابتدا ماهی را تمیز می کنیم سر و دم آنرا می گیریم و در آب  به همراه سیر و نمک به مدت 10 الی 15 دقیقه می جوشانیم ، سپس از این آب برای پختن سوپ استفاده می کنیم.فیله ی ماهی را نیز جدا کرده و قطعه قطعه می کنیم.سیب زمینی مکعبی خرد شده را به همراه دو عدد پیاز کامل درون آب ماهی می ریزیم،  هویج خرد شده، دان فلفل سیاه، ادویه جات و برگ بو را نیز اضافه می کنیم.بعد از پخت اینها فیله ی ماهی را نیز اضافه کرده و به مدت نیم ساعت اجازه می دهیم تا بپزد.در آخر جعفری و شوید را ساطوری شده را نیز افزوده و اجازه می دهیم تا کمی بجوشد.
نوش جان.

 

نمایش رستورانهای معتبر که سوپ اوخا سرو میکنند کلیک کنید

  • مرجع :https://www.mapstar.net/
  • برچسب ها : سوپ ماهی اوخا

تعداد نظرات ثبت شده :2 نظر

فرم ارسال نظر
  • دیدگاه شما

  • #

    مهشید

    مقاله جالبی بود..اوخا نشنیده بودم..ممنونم

    1399/03/22

آخرین اخبار (7 اردیبهشت 1403)
آلبوم کاغذ دیواری R2 شرکت وال دکو
آلبوم کاغذ دیواری R2 شرکت وال دکو

شرکت بسیار جوان و فعال وال دکو ( دفتر و انبار مرکزی : شرق تهران ، خیابان اتحاد ) ، فعالیت خود را از حدود پانزده سال اخیر ، آغاز کرده و طی این سال ها آلبوم هایی درجه یک و خاص وارد و در بازار پخش نموده است .

کافه رستوران پرطرفدار بین المللی والو لانژ
کافه رستوران پرطرفدار بین المللی والو لانژ

کافه رستوران محبوب و زیبای والو لانژ ( با کادری مجرب و مدیریتی حرفه ای و عالی ) واقع در : شهرک غرب ، بلوار دادمان ، بلوار درختی ، مجتمع مادر ، طبقه ۶ ، از جمله پر طرفدار ترین کافه رستوران های پایتخت می باشد که ، همه روزه از ساعت ۱۲:۰۰ ظهر تا ۲۴:۰۰ شب پذیرای عموم مشتریان می باشد .

آلبوم کربن ( جلد دوم ) شرکت اکستریم والز
آلبوم کربن ( جلد دوم ) شرکت اکستریم والز

شرکت معتبر و معروف اکستریم والز ، یکی از موفق ترین و بروز ترین شرکت های فعال تامین کننده محصولات دکوراسیون ، در ایران می باشد که همواره تمام فنون مدیریت و واردات را ، به طور تمام و کمال رعایت می کند .

آلبوم کاغذ دیواری پنتون شرکت بنتلی
آلبوم کاغذ دیواری پنتون شرکت بنتلی

شرکت موفق و معتبر بنتلی ، از جمله معروف ترین شرکت های وارد کننده آلبوم های کاغذ دیواری می باشد که ، همواره محصولاتی درجه یک و بی نظیر ، وارد و در بازار عرضه می کند .

چند ایده دکور راهرو که دیوارهای خالی شما را پر از شخصیت می کند
چند ایده دکور راهرو که دیوارهای خالی شما را پر از شخصیت می کند

هنگام تزئین خانه، احتمالاً بیشتر وقت خود را در آشپزخانه، اتاق نشیمن، اتاق خواب و سایر قسمت های اصلی می گذرانید. اما جزئیات کوچک نیز نقش مهمی در ایجاد احساس کامل در خانه شما دارند، که به ویژه در مورد راهروهای شما صادق است - چه راهروهای ورودی و چه راهروهای راهرو. در حالی که راهروها اغلب در مورد دکوراسیون به کار می آیند، اما این فضاهای ورودی و میانی اتاق های شما و در نتیجه کل خانه شما را به هم گره می زند. چیزی به سادگی یک چاپ کوچک یا یک نیمکت ذخیره سازی می تواند به این منطقه نادیده گرفته شده شخصیت

آیا خوردن هویج یا نوشیدن آب هویج فواید بیشتری برای سلامتی دارد؟
آیا خوردن هویج یا نوشیدن آب هویج فواید بیشتری برای سلامتی دارد؟

هویج به طور طبیعی شیرین و سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است. بنابراین، دریافت دوز غلیظ هویج با آب‌گیری آنها فقط برای شما مفید است، درست است؟

چند صندلی راحت که برای فضاهای کوچک دوست داریم
چند صندلی راحت که برای فضاهای کوچک دوست داریم

وقتی صحبت از زندگی در فضای کوچک به میان می آید ، همه چیز به این است که از متراژ مربعی که در اختیار دارید حداکثر استفاده را ببرید. برای انجام صحیح این کار، مهم است که با قطعاتی که وارد فضای خود می کنید هوشمند باشید. احتمالاً ضروری ترین مبلمانی که به خانه خود می آورید، بزرگ یا کوچک، صندلی شما است. از مبل‌ ها گرفته تا صندلی‌ های غذاخوری ، نشیمنگاه مناسب مهم‌ تر از آن چیزی است که فکر می ‌کنید.

پنل های کامپوزیت MP شرکت دکووال
پنل های کامپوزیت MP شرکت دکووال

شرکت معتبر و موفق دکووال ، بزرگ ترین و اولین تولید کننده پنل های دیوارپوش کامپوزیت و همچنین پنل های سه بعدی تمام چرم ، در ایران می باشد .

 آلبوم کاغذ دیواری پر طرفدار SEE محصول شرکت مدا
آلبوم کاغذ دیواری پر طرفدار SEE محصول شرکت مدا

شرکت معتبر و قدیمی مدا ، یکی از برترین و موفق ترین شرکت های وارد کننده آلبوم های کاغذ دیواری می باشد ، که همواره محصولاتی بی نظیر و با کیفیت را وارد و در بازار عرضه می کند .

پارکت لمینت باربادوس شرکت وپال
پارکت لمینت باربادوس شرکت وپال

شرکت معتبر وپال فلور ، شرکتی موفق و معروف است که چیزی حدود ده سال می باشد که در زمینه تولید پارکت لمینت ، فعالیت می کند ( دفتر و انبار مرکزی : تبریز . لازم‌ به ذکر است که شرکت وپال فلو ، در تهران نیز دارای دفتر فعالی می باشد ) .