سیناکلست داروی استخوان ساز

  • اشتراگ گذاری در شبکه های اجتماعی :

  • #
  • #
  • #
سیناکلست داروی استخوان ساز


(مقاله ترجمه شده از سایت معتبر خارجی)


Cinacalcet یک کلسیمیمتیک است که توسط Amgen با نام تجاری Sensipar® در آمریکای شمالی و استرالیا و به عنوان Mimpara® در اروپا فروخته می شود.  برای درمان هیپرپاراتیروئیدیسم ناشی از تومورهای پاراتیروئید یا نارسایی کلیوی استفاده می شود.

Cinacalcet دارویی است که به عنوان کلسیمیمتیک عمل می کند (یعنی عملکرد کلسیم را بر روی بافت ها تقلید می کند).  هیپرپاراتیروئیدیسم ثانویه (HPT) در بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیوی (CKD) یک بیماری پیشرونده است که با افزایش سطح هورمون پاراتیروئید (PTH) و اختلال در متابولیسم کلسیم و فسفر همراه است.  افزایش PTH فعالیت استئوکلاستیک را تحریک می کند که منجر به تحلیل استخوان قشر مغز و فیبروز مغز می شود.  اهداف درمان هیپرپاراتیروئیدیسم ثانویه کاهش سطوح PTH، کلسیم و فسفر در خون به منظور پیشگیری از بیماری پیشرونده استخوان و پیامدهای سیستمیک متابولیسم مواد معدنی اختلال است.

در بیماران CKD تحت دیالیز با HPT ثانویه کنترل نشده، کاهش PTH با تأثیر مطلوب بر آلکالین فسفاتاز اختصاصی استخوان (BALP)، گردش استخوان و فیبروز استخوان همراه است.  سیناکلست با افزایش حساسیت گیرنده حسگر کلسیم به کلسیم خارج سلولی، سطح کلسیم را کاهش می دهد.

به طور مستقیم سطح هورمون پاراتیروئید را با افزایش حساسیت گیرنده های حسگر کلسیم به فعال شدن توسط کلسیم خارج سلولی کاهش می دهد و در نتیجه باعث مهار ترشح PTH می شود.  کاهش PTH با کاهش همزمان سطح کلسیم سرم همراه است

متابولیسم توسط چندین آنزیم، عمدتاً CYP3A4، CYP2D6 و CYP1A2 کبدی است.  پس از تجویز 75 میلی گرم دوز نشاندار شده رادیویی به داوطلبان سالم، سیناکلست به سرعت و به طور گسترده از طریق: 1) اکسیداتیو N-dealkylation به هیدروسینامیک اسید و هیدروکسی هیدروسینامیک اسید، که بیشتر از طریق اکسیداسیون β و کونژوگاسیون گلیسین متابولیزه می شوند.  فرآیند اکسیداتیو N-dealkylation همچنین متابولیت هایی تولید می کند که حاوی حلقه نفتالین هستند.  و 2) اکسیداسیون حلقه نفتالین روی داروی اصلی برای تشکیل دی هیدرودیول ها که بیشتر با اسید گلوکورونیک کونژوگه می شوند.

سیناکلست توسط چندین آنزیم، عمدتاً CYP3A4، CYP2D6 و CYP1A2 متابولیزه می شود.  دفع کلیوی متابولیت ها راه اصلی حذف رادیواکتیویته بود.
نیمه عمر نهایی 30 تا 40 ساعت است.  میانگین نیمه عمر سیناکالست در بیماران با نارسایی متوسط و شدید کبدی به ترتیب 33% و 70% افزایش می یابد.
دوزهای تیتر شده تا 300 میلی گرم یک بار در روز به طور ایمن برای بیماران تحت دیالیز تجویز شده است.  مصرف بیش از حد سیناکلست ممکن است منجر به هیپوکلسمی شود.

خلاصه

 سیناکلست یک آگونیست گیرنده حسگر کلسیم است که برای درمان هیپرپاراتیروئیدیسم ثانویه در بیماری مزمن کلیوی و هیپرکلسمی در کارسینوم پاراتیروئید استفاده می‌شود.

 نام های تجاری

 میمپارا، سنسیپار

 نام عمومیCinacalcetDrugBank شماره دسترسیDB01012

پس از مصرف خوراکی به سرعت جذب می شود.

 حجم توزیع

 1000 L

 اتصال به پروتئین

 تقریباً 93 تا 97 درصد به پروتئین های پلاسما متصل می شود.


فعل و انفعالات غذایی

 همراه غذا مصرف کنید.  غذا به طور قابل توجهی فراهمی زیستی محصول را افزایش می دهد.
این ترکیب متعلق به کلاس ترکیبات آلی به نام نفتالین است.  اینها ترکیبات حاوی بخش نفتالین هستند که از دو حلقه بنزن ذوب شده تشکیل شده است.
  • مرجع :https://go.drugbank.com
  • برچسب ها : سیناکلست داروی استخوان ساز

تعداد نظرات ثبت شده :0 نظر

فرم ارسال نظر
  • دیدگاه شما

آخرین اخبار (13 اردیبهشت 1403)
آلبوم کاغذ دیواری آما ۱۰ شرکت آیدین
آلبوم کاغذ دیواری آما ۱۰ شرکت آیدین

شرکت موفق آیدین ، از قدیمی ترین و معتبر ترین شرکت های وارد کننده آلبوم های کاغذ دیواری است ، که همواره محصولاتی بی نظیر و خاص وارد می کند ، و در واقع می توان گفت که ، این شرکت حساسیت بسیار زیادی بر روی کیفیت محصولات خود ، دارد . دفتر و انبار مرکزی شرکت معتبر آیدین ، در تهران ، خیابان اتحاد ، واقع شده است .

 آلبوم های پر طرفدار شرکت آریو دکور
آلبوم های پر طرفدار شرکت آریو دکور

شرکت معتبر آریو دکور ، شرکت جوان ، فعال ، منظم و با تجربه ای می باشد که در دهه اخیر فعال شده است . این شرکت معروف ، از تجربه دیگر شرکت های موفق در این حرفه ، استفاده نموده و به همین سبب اینک همچون شرکتی کاملا حرفه ای عمل می کند .

دستور غذای مرغ خامه‌ای "مورد علاقه" مری بری برای یک شام "آسان" در روزهای هفته عالی است.
دستور غذای مرغ خامه‌ای "مورد علاقه" مری بری برای یک شام "آسان" در روزهای هفته عالی است.

مری بری فاش کرده است که دستور غذای مرغ توسکانی او برای صرف شام در روزهای هفته است. تهیه آن فقط ۱۵ دقیقه طول می‌کشد و به مدت ۳۰ دقیقه پخته می‌شود تا در کمتر از یک ساعت روی میز باشد.

چند بار خانه جدید شیک و سخت کوش
چند بار خانه جدید شیک و سخت کوش

درخواست صاحب خانه فلوریداسیرا تامپسون، طراح، می گوید: «مشتری ما یک راه پله باز می خواست، اما این باعث شد که او فضایی ناخوشایند در زیر داشته باشد. «از آنجایی که هر اینچ در بازسازی او در کنار ساحل اهمیت داشت، تصمیم گرفتیم از آن فضا با یک منطقه بار کاربردی استفاده کنیم. در نزدیکی اتاق غذاخوری او قرار داشت، بنابراین برای سرگرمی عالی بود.»

آلبوم کاغذ دیواری نئو ست ، آلبومی زیبا از شرکت اکسون
آلبوم کاغذ دیواری نئو ست ، آلبومی زیبا از شرکت اکسون

شرکت موفق و معروف اکسون ، از جمله معتبر ترین شرکت های وارد کننده آلبوم های کاغذ دیواری می باشد ، که در حوزه تایل های آلومینیومی ، آینه ای ، استیل ، چوبی ، و ... فعالیت می کند .

آلبوم کاغذ دیواری ال موندو شرکت آکام
آلبوم کاغذ دیواری ال موندو شرکت آکام

شرکت آکام ، در گذشته با شرکت دیاموند ، مدکس و تاپ دکور ، بصورت هلدینگ در یک مجموعه بزرگ فعالیت میکردند و در این چند سال همکاری مشترک ، فعالیت بسیار خوبی با هم داشتند و شروع بسیار خوب و موفقی داشتند به طوری که ورود کالاهای با کیفیت و پخش انواع آلبوم در سراسر کشور شوک بسیار شدیدی در بازار سنتی و قدیمی دکوراسیون داخلی ایران داشت . بازاری که سالهای سال هر شرکت در شهر و استان نماینده خود را حمایت می‌ کرد و این نماینده نیز فقط کالاهای ان شرکت را در سبد خود داشت اما وجود آلبوم های ارزان تاپ دکور و پخش

آلبوم کاغذ دیواری R2 شرکت وال دکو
آلبوم کاغذ دیواری R2 شرکت وال دکو

شرکت بسیار جوان و فعال وال دکو ( دفتر و انبار مرکزی : شرق تهران ، خیابان اتحاد ) ، فعالیت خود را از حدود پانزده سال اخیر ، آغاز کرده و طی این سال ها آلبوم هایی درجه یک و خاص وارد و در بازار پخش نموده است .

کافه رستوران پرطرفدار بین المللی والو لانژ
کافه رستوران پرطرفدار بین المللی والو لانژ

کافه رستوران محبوب و زیبای والو لانژ ( با کادری مجرب و مدیریتی حرفه ای و عالی ) واقع در : شهرک غرب ، بلوار دادمان ، بلوار درختی ، مجتمع مادر ، طبقه ۶ ، از جمله پر طرفدار ترین کافه رستوران های پایتخت می باشد که ، همه روزه از ساعت ۱۲:۰۰ ظهر تا ۲۴:۰۰ شب پذیرای عموم مشتریان می باشد .

آلبوم کربن ( جلد دوم ) شرکت اکستریم والز
آلبوم کربن ( جلد دوم ) شرکت اکستریم والز

شرکت معتبر و معروف اکستریم والز ، یکی از موفق ترین و بروز ترین شرکت های فعال تامین کننده محصولات دکوراسیون ، در ایران می باشد که همواره تمام فنون مدیریت و واردات را ، به طور تمام و کمال رعایت می کند .

آلبوم کاغذ دیواری پنتون شرکت بنتلی
آلبوم کاغذ دیواری پنتون شرکت بنتلی

شرکت موفق و معتبر بنتلی ، از جمله معروف ترین شرکت های وارد کننده آلبوم های کاغذ دیواری می باشد که ، همواره محصولاتی درجه یک و بی نظیر ، وارد و در بازار عرضه می کند .