یک و یک، محصول درجه یک از مواد درجه یک
یک و یک، محصول درجه  یک از مواد درجه  یک

نمایش برترین رستورانها و کافه ها در شهر شما...کلیک کنید

یک و یک، محصول درجه  یک از مواد درجه  یک

با توجه به افزایش جمعیت در شهر ها و مهاجرت روستائیان به شهرها، میزان  تولیدات کشاورزی به طور چشم گیری کاهش پیدا کرد.
بنابراین برای تامین نیاز همه ی افراد جامعه، تصمیمات بر این مبنا قرار گرفت تا محصولات مورد نیاز برای تغذیه ی جوامع به صورت صنعتی تولید و عرضه گردند.
با توجه به روند صنعتی شدن کشورها، کشور عزیزمان ایران نیز از این قائله مستثنی نماند و در سال های 30 و 40 هجری شمسی شروع به پیشرفت های عظیمی در این رابطه نمود.
تخصیص بودجه های کلان مملکتی و حمایت از تولیدات داخلی ، همچنین توجهات همیشگی دولت به تاسیس کارخانه های صنعتی در آن دوران سنگ بنای حرکت به سمت صنعتی شدن بود.
اگر چه در این سال ها  تعداد زیادی از کارخانه ها ورشکست شده و یا نتوانستند همگام با تکنولوژی روز پیش روند با این حال هنوز سیر تکاملی در این زمینه توسط کارآفرینان  مصممانه پیگیری می گردد.

گروه مواد غذایی و صنایع تبدیلی کشاورزی یک و یک در سال 1346 توسط سناتور علی قلی خان هدایت با نام دشت مرغاب در محلی به همین نام تاسیس و به بهره برداری رسید.
محل این شرکت در منطقه ی دشت مرغاب استان فارس و در نزدیکی شهر شیراز قرار دارد.
این شرکت که توزیعی جهانی دارد در سال 1374 به شرکت سهامی عام تبدیل شد و پس از ده سال نیز به طور کلی به بخش خصوصی واگذار گردید.
از جمله کشورهای مقصد برای صادرات این محصولات می توان به آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، استرالیا، ایتالیا، سوئد، کانادا، ژاپن، مکزیک، چین، هند، عربستان سعودی، امارات متحده ی عربی، کویت و قطر اشاره کرد.

شرکت دشت مرغاب با پشتوانه و قدمت بالا، برخورداری از دانش فنی و نیروی متخصص همواره در صدد پیشروی در صنایع غذایی نوین ایران و ارتقای کیفیت محصولات خود بوده است.

سناتور علی قلی خان هدایت
او پیش از احداث این کارخانه سناتور مجلس شورای ملی در ایران بوده است.
پدرش مرتضی قلی خان صنیع الدوله نیز اولین رئیس مجلس شورای ملی و از رجال برجسته ی دوران قاجار بود.
مادر او احترام السلطنه نیز دختر دوم مظفرالدین شاه قاجار بوده است.
زمانی که کودک بود مادرش از دنیا رفت و او تحت حمایت مالی مظفرالدین شاه قرار گرفت.نوه های مظفرالدین شاه در آن دوران مقرری برابر 500 تومان در ماه دریافت می کردند.
زمانی که او دوازده سال بیشتر نداشت، پدرش نیز کشته شد از آن پس مقرری دولتی او به 1000 تومان افزایش پیدا کرد و سرانجام وی برای  ادامه ی تحصیل به آلمان رهسپار شد.
علی قلی خان در این کشور به تحصیل در رشته ی کشاورزی پرداخت و پس از بازگشت به ایران نیز در همین حوزه مشغول به کار شد. به وسیله ی مقرری دریافتی از دربار توانست زمین های بسیاری را در اطراف شیراز خریداری کند و در واقع تبدیل به یکی از ملاکان بزرگ استان فارس گردید.
در سال 1311 با مساعدت عمویش یعنی مخبرالسلطنه ی هدایت که در آن زمان نخست وزیر بود به نمایندگی ایلات خمسه ی فارس برگزیده شد و به مجلس شورای ملی در دوره ی نهم راه یافت.
او تا دوره ی سیزدهم در مجلس باقی ماند.
وی در اواخر عمر خود با همکاری پسرانش، ایرج و سیروس کارخانه ی صنایع غذایی یک و یک را احداث نمود و سر انجام در سن 76 سالگی درگذشت.
با در گذشت او پسر بزرگترش یعنی ایرج خان هدایت مدیریت کارخانه را به عهده گرفت واین شرکت بعدها به سهامی عام تبدیل شد و سرانجام به بخش خصوصی واگذار گردید.
اما در تمام این سال ها محصولات یک و یک همواره در صنایع غذایی ایران پیشرو و نامدار بوده است.