مفیدترین میوه و سبزیجات برای درمان کم خونی
مفیدترین میوه و سبزیجات برای درمان کم خونی

نمایش بانک بزرگ مقاله های مپ استار و برترین رستورانها در شهر شما...کلیک کنید

مفیدترین میوه و سبزیجات برای درمان کم خونی


بیماری کم خونی معمولا دراثر پایین امدن اهن خون ایجاد می شود که اغلب در زنان شایع تراست و مردان دچار کم خونی فقر اهن نمی شوند ان هم می توان گفت که علتش این است که زنان هر ماه در طی یک دوره عادت ماهانه مقداری از خون خود را از دست می دهند که میتواند به کم خونی فقر اهن دامن بزند.
به همین دلیل افراد به خصوص زنان بهتر است که از خوراکی هایی استفاده کنند که خون ساز بوده و ویتامین های مربوط به خون سازی را فعال می کنند. استفاده از یک رژیم غذایی غنی از اهن می تواند به افزایش میزان گلبول قرمز و در کنار ان بهتر شدن فرم و رنگ ان که در مواقع کم خونی این گلبول ها کم رنگ و کوچک می شوند، کمک کند، از طرفی به افزایش اهن خون نیز یاری می رساند.
خوراکی هایی مانند: گوشت قرمز، گوشت گاو، حبوبات، اسفناج، تخم مرغ، میوه های خشک و سبزیجات تیره باعث بهبود این وضعیت می شوند. هم چنین در کنار این ها اضافه کردن برخی از ویتامین ها می تواند شرایط را بهتر کند، مثل اسید فولیک، ویتامین های خانواده  b
مانند: لوبیا، عدس، نخود فرنگی و اجیل که دارای اسیدفولیک فراوان می باشند. مواد غذایی که دارای ویتامین ب ۱۲ هستند عبارتند از: گوشت قرمز، ماهی، پنیر ، انواع سبزیجات تیره، میوه های قرمز رنگ مانند انار، تخم مرغ و پنیر.
حتی می توان گفت که برخی از گیاهان در مبحث عطاری نیز دارای خاصیت های خون ساز بوده و کمک شایانی به این مطلب می کنند، که می توان گفت کنجد و عسل ترکیبی بسیار ایده ال برای این امر است، چرا که عسل بلافاصله پس از خوردن جذب خون شده و خاصیت خود را اجرا می کند و از طرفی قابلیت دارویی نیز دارد.
در میان دمنوش ها نیز می توانیم به چای ترش اشاره کنیم که این گیاه بسیار زیبا را به صورت گلبرگ می چینند و ان را خشک می کنند ، گلبرگ های این گیاه قرمز رنگ بوده و به خوبی در اب جوش رنگ پس داده و دم می کشد و یک دمنوش خوش رنگ را ایجاد میکند که بسیار خون ساز است و موجب درمان کم خونی می گردد.
چغندر قند و هویج برای بیماران آنمی یا همان مبتلا به کم خونی پیشنهاد می شود، طبق مطالعاتی که انجام شده است، چغندر قند به علاوه ی یک کاسه هویج در طی دو هفته می تواند این کم خونی را برطرف کند.
بادام زمینی خاصیت بسیار شگفت انگیز و منحصر به فردی دارد و یکی از اجیل های غنی از پروتئین می باشد که قابلیت خون سازی را دارد، هم چنین دارای انواع املاح روی و در کنار ان مس و اهن و هم چنین ویتامین های ب و ای می باشد.
گردو بسیار برای سلامتی مفید می باشد چرا که بوسیله ی امگا ۳ و ۶ بسته بندی می شود. بهتر است گردو را به صورت خام مصرف کنید تا بتوانید تمامی ویتامین های موجود در ان را کسب کنید.
پسته یکی دیگر از ان مهم ترین اجیل ها می باشد که دارای ویتامین ب و توکوفرول و اهن است که برای بهبود کمبود هموگلوبین بسیار کارایی دارد و مورد مصرف افراد کم خون قرار می گیرد.
این مواد با اثر بر روی اندام های خون ساز مانند کلیه، مغز استخوان ،  باعث فعال شدن فاکتور های خون سازی می شود و با ترکیب اهن و گلوبین باعث ایجاد خون در بدن می شود .
در کنار این خوراکی هایی که نام برده شد بهتر است که ویتامین سی خورده شود تا اهن به خوبی بتواند جذب بدن شود.