طرز پخت سوپ شیر و خامه
طرز پخت  سوپ شیر و خامه

نمایش برترین رستورانها در شهر شما...کلیک کنید

طرز پخت  سوپ شیر و خامه


شیر منبع غنی پروتئین و کلسیم است که از آن به عنوان تقویت کننده ی استخوان ها یاد می شود. در میان شیر های موجود شیر بز و شتر به دلیل داشتن طبع گرم از ارزش غذایی بالاترین نسبت به شیر گاو که طبع نسبتا سردی دارد برخوردار هستند، اما نوشیدن شیر تازه بز توسط کودکان میتواند به بروز برخی عوارض نظیر به هم خوردن تعادل الکترولیت ها، اسید متابولیک، آنمی مگالوبلاستیک و بروز واکنش های آلرژیک منجر شود. 
در صورتی که شما گیاهخوار هستید میتوانید به جای شیر های نام برده شده، از شیرهای گیاهی مانند شیر بادام استفاده کنید. 
سوپ بیشتر به عنوان پیش غذا سرو می شود اما سوپ شیر به دلیل مقوی بودن میتواند گزینه مناسبی به عنوان غذای اصلی حساب شود. 
در ابتدا به معرفی یک ادویه ی مورد استفاده می پردازیم ؛‌ *برگ بو*
برگ بو، گیاهی خوشبو و معطر است ک از آن به عنوان عطر غذا استفاده میشود. این گیاه استفاده دارویی زیادی دارد همچنین در پزشکی برای تقویت معده و به عنوان اشتها آور و نیز برای هضم غذا از آن استفاده می کنند. در آشپزی از چند برگ بو، می توان به عنوان از بین برنده ی بوی ضخم مرغ استفاده نمود که میتوان آن را از عطاری ها تهیه کرد. 
برای پخت این سوپ خوشمزه چهار نفره مواد زیر را تهیه فرمایید :
250gجو پرک........... 
گوشت گردن مرغ.... (به میزان دلخواه، حدود هشت گردن مرغ یا بیشتر) 
 150gهویج نگینی خرد شده......... دو عدد متوسط یا 
پیاز خام......... دو عدد بزرگ
 حبه2سیر...... 
3/2آرد.......ق غ
100gکره........ 
750ccشیر........ 
100gخامه صبحانه....... 
 200gکرفس نگینی خرد شده ......
نمک فلفل زرد چوبه........ به میزان دلخواه
 ابتدا گردن مرغ را خوب بشویید و با یک پیاز بزرگ  و دو حبه سیر و دو عدد برگ بو، نمک فلفل و زردچوبه درون قابلمه ریخته و به آن حدود پنج لیوان آب اضافه میکنیم(میتوان به جای زردچوبه از زعفران استفاده کرد) و میگذاریم با شعله متوسط حدود یک ساعت خوب بپزد. بعد از اتمام یکساعت قابلمه را از روی حرارت برداشته و آب مرغ را از صافی رد میکنیم (گوشت گردن مرغ هارا ریش ریش کرده و به آب مرغ اضافه میکنیم) 
مخلوط آب مرغ و گوشت گردن را درون قابلمه ریخته و جوی پرک را به آن اضافه کرده و روی حرارت کم میگذاریم به آرامی بپزد
**نکته ی طریقه ی شستن جوی پرک:
(برای شستن جوی پرک، یک ظرف نسبتا بزرگ برداشته جو ها را درون آن ریخته و آب سرد را روی آن باز میکنیم تا روی جو ها را آب بگیرد، سپس چند مرتبه با دست زیر و رو میکنیم تا آشغال های موجود در آن به روی آب بیاید و آب آن را دور میریزیم، چند مرتبه این کار را تکرار میکنیم تا مطمئن شویم جو پرک ها تمیز شده اند.) 
هویج، کرفس و پیاز خام را به مخلوط آب مرغ اضافه کرده و نمک و فلفل میزنیم. 
در این حین یک قاشق و نصفی آرد خشک را درون تابه ی کوچک خشکی ریخته و روی شعله اجاق کمی تفت میدهیم، تا جایی که بوی ضخم آرد گرفته شود، در نهایت شعله را خاموش کرده تا آرد از حرارت بیوفته. بعد از گذشت حدود یک ربع حرارت آرد کم شده و کره ای که در محیط بوده را به همراه نصف شیر سرد، با هم مخلوط میکنیم (به اصطلاح آرد را در شیر سرد باز میکنیم) ترکیب آرد و کره و شیر را به مخلوط آب مرغ اضافه میکنیم
باقی مانده شیر را گرم میکنیم (اگر از شیر سرد داخل سوپ داغ استفاده کنیم، شیر بریده بریده خواهد شد). پس از گرم شدن شیر نصف خامه را درون شیر ریخته و آن را با هم مخلوط میکنیم و در نهایت به سوپ اضافه میکنیم و پس از نیم ساعت زیر شعله را خاموش میکنیم. 
نصف خامه ی باقی مانده را برای تزیین استفاده کنید. 
در تهیه ی سوپ شیر و خامه می توان بسته به ذایقه ی خودتان از سبزیجات مختلی چون ذرت، قارچ، گشنیز، جعفری و....  استفاده کنید. 
غلظت سوپ شما بستگی به مقدار شیری دارد که به آن اضافه میکنید. اگر میخواهید رقیق تر باشد، شیر بیشتر و در صورتی که تمایل دارید سوپی غلیظ داشته باشید مقدار کمتری شیر استفاده کنید. 
نوش جان