خواص جگر ، دل و قلوه
خواص جگر ، دل و قلوه

نمایش برترین رستورانها..کافه ها..جگرکی ها و ...در شهر شما...کلیک کنید

🔴 خواص جگر ، دل و قلوه 

جگر، دل و قلوه از پرمصرف ترین و پر طرفدار ترین غذاها میباشند که فواید خاص خودشان را دارند .برای بدن مفید میباشند، ولی اگر در مصرف آن زیاده روی نشود .
در اینجا به بررسی یکسری از فواید و مضرات آن ها میپردازیم . 


🔸️جگر سیاه :

 جگر سیاه که همان کبد میباشد محل دفع مواد زائد ، سموم و انواع میکروب ها میباشد ، ممکن است این مواد وارد بافت آن شود در نتیجه امکان دارد عوارضی برای بدن داشته باشد .
البته که جگر دارای مواد مغذی بسیار میباشد که خواص بسیاری هم دارد.
 از جمله آن ها میتوان به آهن و ویتامین B بالای آن که موجب پیشگیری از کم خونی میشود ،ویتامین A که برای بینایی و درمان شب کوری مفید است ،  روی که برای رشد کودکان نقش دارد ، ویتامین E و D برای درمان پوکی استخوان و اسید سولفیک و .... اشاره کرد . 

در مقایسه با گوشت قرمز پروتئینی برابر داشته و آهن و کلسترول آن دو برابر گوشت  میباشد . 
مصرف بیش از حد جگر سیاه  مضراتی چون  تجمع آهن در کبد و  کلیه و مخصوصا برای آقایان افزایش موسیتئین که مسبب بیماری های قلبی عروقی میباشد ،میگردد.
همچنین برای زنان باردار به دلیل تجمع ویتامین  A شده که ممکن است موجب نقص جنین شود توصیه نمیشود. زیرا میتواند باعث نقص جنین و بروز نوعی مسمومیت در مادر شود.
البته در این مورد نظرات متناقضی عنوان شده است که عده ای اعتقاد به مفید بودن آن در سلامت مغز جنین دارند آن هم به واسطه اسید فولیک آن وهمچنین مفید بودن در کمبود آهن و کم خونی مادر. 
از طرف دیگر مصرف خام یا نیم پخته جگر میتواند موجب انتقال آلودگی و بیماری به جنین شود.

لینواتولا انگلی مشترک بین انسان و دام بوده که رنگی خاکستری و طولی ۵ میلی متری دارد و در حلق انسان میماند . وجود این انگل در دام  زیاد میباشد ، به طوری که با توجه به آمار داده شده ۱/۴ دام های کشتاری تهران دارای این انگل میباشند ، از علائم لینگواتولا میتوان به سرفه ، سردرد ، ابریزش بینی و گاهی اختلال در بینایی اشاره کرد و برای درمان در شرایط حاد جراحی و در شرایط بهتر از آنتی هیستامین ها برای از میان بردن آن استفاده میکنند.
پس برای جلوگیری از این انگل باید جگر به طور کامل پخته شود .
همچنین برای جلوگیری از مضرات دیگر بهتر است هنگام خرید به لکه های سفید  و کیست روی آن توجه کنیم که در صورت وجود بدون ترکیدن آن هارا از جگر جدا کنیم تا از انتقال  آلودگی جلوگیری شود.



🔸️جگر سفید :

همان ریه میباشد که نسبت به جگر سیاه و گوشت قرمز حاوی مواد مغذی ، آهن و  ویتامین  کمتری میباشد؛ اما کلسترول بالا تری دارد. با توجه به ارزش غذایی کمی که دارد ولی به دلیل لذیذ بودن مصرف میشود . 
جگر سفید قبل از مصرف بهتر است به دلیل داشتن کیسه هوا دو ساعت در آب جوش پخته شود .


🔸️ دل و قلوه :

دارای بافت سفت تر از جگر میباشد . حاوی موادی چون  ویتامین B و اسید سولفیک ، اهن ، روی و پروتئین میباشد  که برای بدن نیاز میباشد و مصرف آن مفید است .
البته که مصرف زیاد آن توصیه نیشود چرا که چربی ترانسی که دارد برای افرادی که مبتلا به بیماری نقرس و قلبی میباشند مناسب نیست و کسانی که اسید خون بالایی دارند باید از مصرف آن خودداری کنند. همچنین موجب نارسایی کلیوی و بیماری های مفصلی و.... میگردد.
دل و قلوه بهتر است قبل از ۴۸ ساعت در یخچال و ۴ ماه در فریزر مصرف شود .


🔸️خوش  گوشت :

همان قسمت لوزالمعده میباشد .غده ای که کارش ترشح انسولین است و همچنین قند خون را تنظیم میکند .
پزشکان مصرف خوئک (خوش گوشت )را توصیه نمیکنند چرا که دارای چربی ترانس بالایی میباشد که کلسترول خون را بالا میبرد .
خوئک ارزش غذایی خاصی به جز مقداری پتاسیم ندارد و به دلیل لذیذ بودن مصرف میشود  .
مصرف خوش گوشت اصلا توصیه نمیشود زیرا از ارزش غذایی ناچیزی برخوردار است و مضرات آن از فواید آن بسیار بیشتر است.


در کل مصرف دل و جگر باید به صورت محدود و به میزان کم انجام پذیرد .به سبب نداشتن اطلاعت کافی از سلامت دل و جگر خریداری شده و عدم وجود روشهای استاندارد در تایید سلامت آنها ،حدالامکان از فروشگاههای مورد تایید و بهداشتی تهیه و استفاده شود.