دلایل افت محسوس دیجی کالا
دلایل افت محسوس دیجی کالا

نمایش برترین مقاله ها و اخبار داغ سلبریتی ها...کلیک کنید

مقایسه دیجی کالا و سایت آمازون

دیجی کالا با الگو برداری از شرکت خارجی آمازون یک فروشگاه اینترنتی خرده فروشی است که ایده ی اولیه ی آن توسط دوبرادر به نام های سعید و حمید محمدی در سال 1385 ارائه شد.
این وبسایت بزرگترین فروشگاه اینترنتی در ایران است و همواره مخالفان و موافقان بسیاری داشته است.
زیر مجموعه های این فروشگاه شامل موارد زیر می شود:
دیجی استایل( مربوط به پوشاک و اکسسوری)، فیدیبو( فروش اینترنتی کتاب هم به صورت ای بوک و هم فروش نسخه ی اصلی)، دیجی پی، دیجی کالا نکست، دیجی کلاب و دیجی پلاس.
ایده ی اصلی شکل گیری
برادران محمدی هر دو در حرفه ی عکاسی فعالیت می کردند ، آن ها به دنبال خرید اینترنتی یک دوربین دیجیتال از فروشگاهی در خیابان جمهوری تهران بودند و پس از دریافت آن متوجه می شوند که لنز دوربین تعمیر شده است.همین اتفاق ناخوشایند باعث شد تا این دو برادر به فکر تاسیس فروشگاهی بیفتند که مردم بتوانند با اطمینان از آن خریدهایشان را انجام دهند.
اما آن چیزی که ما را بر آن داشت تا این مقاله را بنگاریم فاصله گرفتن این فروشگاه از هدف اصلی آن است.همین امر موجب شده است که این فروشگاه اینترنتی معترضان بسیاری داشته باشد.
از قیمت بالاتر از بازار گرفته تا ارسال اجناس آسیب دیده و یا تاریخ گذشته.
اگر سری به بخش نظرات خریداران این فروشگاه اینترنتی بزنید خواهید دید که بخش زیادی از این نظرات منفی است و باعث تجدید نظر شما از خرید آن محصول می گردد.
اگر چه این فروشگاه توانسته است مشتریان زیادی را به خود جذب کند و خیلی از مسیرها را هموار کرده است، اما هنوز فاصله ی بسیار زیادی با فروشگاههای بین المللی مانند آمازون دارد.
یکی از ایرادات اساسی سیستم دیجی کالا این است که با وجود دانش به عدم رضایت مشتریان هیچ تلاشی برای بهبود روابط خود با ایشان ندارد.
آمازون با حجم فعالیت چندین برابری و پیچیدگی های ساختاری فراوانی که دارد رضایت مشتری را در راس اهداف خود قرار داده است.مدل بندی و تحلیل رفتار مشتری، آمازون را در پیشرفت و ارائه ی خدمات بهتر یاری می کند.
یکی از ایرادات دیگر دیجی کالا آشفتگی در طبقه بندی محصولات است.همچنین ناموجود بودن اکثر کالاهای این فروشگاه به نوعی نقص در امر فروش است همگی این موارد مشتری را سردرگم کرده و در نهایت منجر به تصمیم گیری اشتباه می شود.
یکی دیگر از شکایت های همشیگی مشتریان دیجی کالا تفاوت در سایز، اندازه و کیفیت است که در تصویر و کالای دریافتی مشاهده می کنند.
از دیگر تفاوت های اصلی آمازون با دیجی کالا، پرایم دی است.آمازون هر سال روزی را به عنوان پرایم دی معرفی می کند که در آن روز، اکثر کالاها با تخفیفات چشم گیر به فروش می رسند.این تخفیفات  بر خلاف "شگفت انگیز" دیجی کالا مربوط به اجناس ته انبار و یااجناس  ایراد دار نمی شود بلکه تمام کالاها را در بر می گیرد و به همین دلیل است که در این روز آمازون درآمد فوق العاده ای دارد مثلا در سال 2019آمازون توانست در مدت زمان 30 ساعت به میزان یک میلیلارد دلار درآمد کسب کند.
این حجم استقبال نشان دهنده ی محبوبیت آمازون در میان خریداران است.
اما معمولا در شگفت انگیز دیجی کالا، کالای مور نظر در ثانیه اول به فروش می رسد، اصلا معلوم نیست که چنین کالایی برای فروش وجود داشته است یا این تخفیفات اساسا جنبه ی بازارگرمی و نمایشی دارند.
علاوه بر این ها، پرایم دی خدمات گسترده تری را در اختیار مشتریان قرار می دهد که از حوصله ی این مقاله خارج است.در مقاله های بعدی حتما به این موضوع به صورت مفصل خواهیم پرداخت.
کلام آخر اینکه انتظار می رود اگر در حال پیمودن مسیر تکنولوژی و ورود به بازارهای جدید هستیم حداقل این کار را نصفه نیمه انجام ندهیم، اگر کپی برداری می کنیم ،همه ی جوانب کار را کپی کنیم و در واقع یک کپی درست انجام دهیم. حتی گاهی  پا را فراتر گذاشته و خلاق تر باشیم .در دوره ای که آمازون به فکر ارسال اجناس خود از طریق پهباد است تاخیر در ارسال 2 تا 3 روزه آن هم در شهری مثل تهران کمی عجیب و عصر حجری به نظر می رسد.