جنگ ارمنستان و آذربایجان بر سر قره باغ
جنگ ارمنستان و آذربایجان بر سر قره باغ

نمایش اخبار داغ و بانک بزرگ مقاله های مپ استار...کلیک کنید

جنگ ارمنستان و آذربایجان بر سر قره باغ

مناقشات طولانی مدت جمهوری آذربایجان و ارمنستان از مسائلی است که ریشه در تاریخ دارد.
خبرها حاکی از این است که مناقشات دوباره از سر گرفته شده است.
این بار هم مانند دفعات پیشین بحث بر سر قره باغ است شهری در خاک جمهوری آذربایجان که اکثریت سکنه ی آن ارمنی تبار هستند.
حالا بیم آن می رود که به شکل جدی و فراگیر یک بار دیگر آتش جنگ میان این دو کشور برافروخته شود.؛ زیرا این بار رویارویی جدی تر به نظر می رسد و در این میان عده ای نیز جان خود را از دست داده اند.
 ریشه های تاریخی این اختلافات
در دوران سقوط نظام سلطنتی روسیه یا همان دوران تزاری قفقاز از روسیه جدا شد و دو جمهوری ارمنستان و آذربایجان استقلال پیدا کردند اما بیش از یک سال از این ماجرا نگذشت که این استقلال به وسیله ی ارتش سرخ روسیه از آن ها سلب شد و دوباره به خاک شوروی پیوستند.
در سال 1991 میلادی و پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ، آذربایجان و ارمنستان دوباره مستقل شدند. تا پیش از آن استقرار یک حکومت مرکزی مانع از ایجاد اختلاف میان این دور کشور شده بود اما پس از استقلال این مناقشات دوباره از سر گرفته شد.
ارامنه ی ساکن قره باغ با استفاده از برتری جمعیتی رفته رفته قدرتمند شده و با کنترل نواحی کوهستانی قره باغ ادعای خودمختاری کردند.
از سال 1995 تاکنون تنها یک بار آن هم در سال 2016 مجددا آتش این اختلافات شعله ور شد.

اما آخرین بار که دو ماه از آن می گذرد، ارمنی ها شهر طاووس را که کیلومترها از خاک قره باغ فاصله دارد مورد حمله قرار دادند.
این منطقه در نزدیکی مرز مشترک میان جمهوری آذربایجان، ترکیه و گرجستان قرار دارد و به لحاظ اقتصادی بسیار منطقه ی حائز اهمیتی به شمار می آید.
خط لوله ی گاز تاناپ که گاز طبیعی دریای خزر را از طریق گرجستان به ترکیه و بعد به اروپا منتقل می کند از این منطقه عبور می کند.
خط لوله ی نفت باکو - تفلیس نیز از همین منطقه عبور می کند.
به همین دلایل اگر ارمنستان بتواند کنترل این ناحیه را به دست گیرد در واقع توانسته است ترانزیت انرژی آذربایجان را متوقف کند و این کشور را با بحران اقتصادی مواجه سازد.

با توجه به میانجی گری های دول همسایه همچون ایران و روسیه شرایط برای مذاکره فراهم شده بود اما ارمنستان برای این مذاکرات پیش شرطی را قائل شد که عملا از سوی آذربایجان مطرود اعلام شد.ارمنستان می خواهد در مذاکرات مربوط به قره باغ هیئتی متشکل از ارامنه ی قره باغ نیز به عنوان طرف سوم حضور داشته باشد.
علت مخالفت جمهوری آذربایجان با این شرط این است که آنان این شرط را مصداق مکر و حیله برای مشروعیت بخشیدن به ارامنه ی قره باغ تلقی می کنند.
شایان ذکر است که اغلب ترک های این منطقه نیز کوچیده اند و اگر قرار به برگزاری رفراندوم نیز باشد پیروزی ارامنه قطعی پیش بینی می شود؛ با این وجود دولت آذربایجان قره باغ را از لحاظ تاریخی ، حقوقی و جغرافیایی متعلق به خود می داند.
اگر کمی به زبان ترکی اشراف داشته باشید با توجه به نام قره باغ خواهید فهمید که  این نام نیز اصالتا ترکی است و این خود گویای تعلق این منطقه به ترک هاست.
در این میان روسیه و ایران خواهان برقراری آتش بس میان این دو کشور هستند اما مواضع ترکیه کاملا به سمت و سوی حمایت از دولت باکو سوق دارد.
این نیز خود ناشی از اختلاف تاریخی ترک های عثمانی با ارامنه است.همچنین ترک ها از هر منطقه ای که باشند خود را ملتی واحد دانسته و همواره به یاری یکدیگر می شتابند علاوه بر این ها در صورت پیروزی ارمنستان، منافع ترکیه نیز تحت الشعاع قرار می گیرد.
 

با امید به اینکه صلح در همه جای دنیا استقرار پیدا کرده و جنگ زندگی هیچ شهروندی را تهدید نکند...