بازگشت کوپن برای تامین کالاهای اساسی
بازگشت کوپن برای تامین کالاهای اساسی

نمایش اخبار داغ و بانک بزرگ مقاله های مپ استار...کلیک کنید

بازگشت کوپن برای تامین کالاهای اساسی


با افزایش قیمت دلار و گرانی و تورم مجدد ، مجلس این بار به فکر تامین کالاهای اساسی برای اقشار آسیب پذیر افتاده است.
اما این طرح به واقع چقدر می تواند پاسخگوی نیاز افراد باشد؟
کوپن واژه ی آشنایی برای دهه ی شصتی ها و ماقبل آن است.
کوپن از سال 1359  با شروع جنگ ایران و عراق با هدف مقابله با کمیابی و گرانی کالاهای مصرفی پا به خانه های مردم گذاشت.
این روش علیرغم مشکلات اجرایی فراوان، گزینه ای عادلانه برای توزیع کالاهای اساسی میان مردم بود.
با تمام این تفاسیر کوپن سی سال بر اقتصاد ایران سیطره داشت.در سال 1379 آخرین شماره ی کوپن که مربوط به قند و شکر بود اعلام شد و پس از آن دیگر خبری از جنس کوپنی نبود.
اما طرح جدید که یادآور همان سهمیه بندی و یارانه ای بودن است تفاوت های اساسی با طرح پیشین دارد.
پیش بینی می شود که مبلغی علاوه بر یارانه ی ماهیانه به حساب سرپرستان خانوار واریز شود و از محل همین مبلغ افراد می توانند به فروشگاههای مشخص شده ای مراجعه کرده و 25 کالای اساسی را با قیمت مصوب خریداری کنند.
گمانه زنی ها نشان می دهد که این طرح برای 7 دهک جامعه پیش بینی شده است که چیزی حدود 60 میلیون نفر را در بر می گیرد، اما هنوز تعداد افراد تحت پوشش به طور قطع مشخص نیست.
روش پرداخت نیز هنوز مشخص نیست اما با توجه به طرح های ارائه شده دو روش پیش بینی شده است.
روش اول این است که در کارت یارانه ای افراد کالاها به قیمت دولتی تعیین می شوند و افراد در فاصله ی زمانی یک الی دو ماهه می توانند کالاها را به قیمت دولتی خریداری کنند.
در روش دوم نیز در این باره طرح الحاقی مطرح شده که کارت یارانه ای افراد در فواصل زمانی مشخص شارژ می شود و افراد می توانند مایحتاج خود را از فروشگاههای دارای کد اقتصادی خریداری کنند و به عبارتی یارانه به صورت غیر نقدی است و امکان نقدشوندگی ندارد.
در این باره رئیس سازمان برنامه و بودجه ی کشور گفت: دولت با وجود فشارهای کنونی و به دلیل محدودیت های  ارزی و کاهش واردات تصمیم دارد تا با صرفنظر از بخشی از منافع خود همچنان کالاهای اساسی را با ارز 4200 تومانی تامین کند.
جهانگیری مخالف درجه ی یک این طرح است
کوچکی نژاد گفت: ارز 4200 تومانی موجب حیف و میل میلیاردها تومان شده است و در این میان افراد نزدیک به دولت از آن بهره بردند.
دولتمردان از جیب و سفره ی مردم خبر ندارند
به گفته ی عضو کمیسیون برنامه و بودجه ی مجلس متاسفانه رئیس جمهور، معاونان و بخش زیادی از بدنه ی دولت از فشار تورم و گرانی و ضعف معیشتی مردم خبر ندارند زیرا اساسا زندگی بسیاری از دولتمردان با زندگی عموم مردم  متفاوت است.
متاسفانه آقای جهانگیری همچنان اصرار به پر کردن جیب دلالان دارند.
از سوی دیگر آقای نوبخت اعلام کرده است که دولت قادر به تامین منابع این طرح نیست.
اما در نظر گرفته  شده است که منابع مالی این طرح قرار است از محل  مالیات های گمرکی و مابه التفاوت ارز دولتی و نیمایی تامین شود و مقرر است که کالاها همگی تولید داخل باشند.
 در میان مجلسی ها این طرح مخالفانی را نیز دارد.نظر مخالفان این است که کشور با وضعیت اقتصادی کنونی توان تولید یکسری از اقلام ضروری را ندارد و در این زمینه خودکفا نیست که این امر تقاضا برای واردات این کالاها را افزایش می دهد.در این میان ممکن است شیطنت هایی در لایه های مختلف واردات اعم از گمرکات صورت گیرد.

در هر صورت به نظر می رسد که اجرایی شدن این طرح می تواند برای بخش عظیمی از ملت کمک بزرگی باشد و باری هر چند کوچک را از روی دوششان بردارد.