خسروی آواز ایران محمدرضا شجریان
خسروی آواز ایران محمدرضا شجریان

نمایش بانک بزرگ مقاله ها و اخبار داغ مپ استار...کلیک کنید

خسروی آواز ایران محمدرضا شجریان 

 محمدرضا شجریان نامدارترین خواننده ی موسیقی اصیل ایرانی است که در یکم مهر ماه سال 1319 خورشیدی در مشهد متولد شد.
از کودکی علاقه ی بسیاری به خواندن داشت به همین دلیل نزد پدر قرائت قرآن را آموخت و مشغول به پرورش صدا شد.
اولین بار صدای او از رادیو خراسان شنیده شد.
او در سال 1331 در رادیو مشغول به تلاوت قرآن شد و سپس به استخدام آموزش و پرورش درآمد.
در همین سال ها بود که سنتور را نزد جلال اخباری آموخت.
او در سال 1340 ازدواج کرد که حاصل آن سه فرزند دختر به نام های راحله، افسانه ، مژگان و یک پسر به نام همایون بود.
او علاوه بر موسیقی و خوانندگی علاقه ی بسیاری به خوش نویسی نیز داشت به طوری که پس از دو سال به درجه ی ممتازی در این رشته نائل شد.
محمدرضا شجریان به علت محدودیت هایی که پدر برایش گذاشته بود تا سال 1350 خورشیدی با نام مستعار سیاوش بیدگانی در رادیو آواز می خواند.این تغییر نام به این دلیل بود که پدر تمایل زیادی به شناخته شدن نام شجریان به تلاوت قرآن داشت، اما در نهایت اجازه ی استفاده از نام اصلی را از پدر گرفت و پس از آن با نام اصلی فعالیت خود را پیش گرفت.
وی ساز و آواز را نزد بزرگانی چون عبداله دوامی، اسماعیل مهرتاش و نورعلی برومند آموخت و شاگردان بسیاری نیز داشته است از جمله ایرج بسطامی،سینا سرلک،معصومه مهر علی،حسام الدین سراج، علی جهاندار، محسن کرامتی، وحید تاج، قاسم رفعتی،همایون شجریان،محمد اصفهانی و حمیدرضا نوربخش.

یکی از خاطره انگیز ترین تلاوت های او دعای ربنا است، این دعا به مدت سی سال از اصلی ترین برنامه های رادیو و تلویزیون در ماه مبارک رمضان بود.
اما در سال 88 و در جریان مبارزات خیابانی آهنگی را با نام" زبان آتش" یا همان "تفنگت را زمین بگذار" خواند و از آن پس زاویه ی او با حکومت شکل گرفت.
در همان سال ها بود که استاد شجریان درخواست کرد تا آهنگ های انقلابیش را در صدا و سیما پخش نکنند و در جریان کشمکش های او با صدا و سیما مدیران گفتند که دیگر حتی دعای ربنای او را نیز پخش نخواهند کرد.
اما مردم چنان به صدای او خو گرفته اند که در هنگام افطار ، خود ربنای او را پخش کرده و از صدای آسمانی اش لذت می برند.
 از پر آوازه ترین آلبوم های این خواننده ی مردمی می توان به بیداد، نوا، دستان، راست پنجگاه، عشق داند، چشمه ی نوش، هم نوا با بم و  شب، سکوت، کویر اشاره کرد.
سبک خواندن  شجریان "تنور"(TENOR) است .این سبک بازه ای از صدا را در برمی گیرد که گونه ای از صدای مردان در خوانندگی و اپرا می باشد.
تنور به زیرترین نوع صدای مردان گفته می شود که به طور معمول دامنه ی آن بر اساس وسعت صوتی با کلید سل نوشته می شود.

واقعیت هایی درباره محمد رضا شجریان که نمی دانستید

1- شجریان در سال های 1370 خورشیدی از همسر اولش جدا شد و در حدود 53 سالگی با کتایون خوانساری که 26 سال سن داشت ازدواج کرد، حاصل این ازدواج یک فرزند به نام رایان است که در سال 1376 در کانادا متولد شد.
2- شجریان در سال 1378 جایزه ی پیکاسو را از طرف سازمان یونسکو دریافت کرد.
3- در سال 1381 دو آلبوم با همکاری حسین علیزاده،  کیهان کلهر و همایون شجریان به نام های " بی تو بسر نمی شود" و "فریاد" را منتشر کرد که در همان سال نامزد جایزه ی گرمی شد.
4- در سال 1386 و در مراسم ختم مادرش او پس از سی سال، دعای ربنا را دوباره خواند.
5- پس از برگزاری کنسرت شجریان در ونکوور کانادا، گلوب اند میل او را افسانه ی موسیقی شرق معرفی کرد.
6- در سال 95 طی پیامی تصویری شجریان خبر از بیماری 15 ساله ای داد که موجب نگرانی و ناراحتی طرفدارانش گردید .او سال هاست که به بیماری سرطان کلیه مبتلاست.

در هشتادمین سالروز تولد این خواننده ی نامی و مردمی برای او سلامت و طول عمر را آرزو می کنیم.