بازی پر مخاطره ی بورس
بازی پر مخاطره ی بورس

نمایش بانک بزرگ مقاله های مپ استار...کلیک کنید

بازی پر مخاطره ی بورس

در چند ماه گذشته شاهد نوسانات بسیاری در بازار سرمایه و بورس بوده ایم نوساناتی که برای دسته ی کوچکی شامل بازده بسیار بالا بوده و سرمایه شان 10 تا 15 برابر شده و برای خیل عظیمی از مردم چیزی به جز ضرر حتی در اصل سرمایه باقی نگذاشته است.
افت شدید شاخص بورس در ماه گذشته به قدری بالا بوده است که در این میان  بسیاری به خاک سیاه نشسته اند.
کسانی که تمام دارایی خود را فروخته اند و به امید حفظ سرمایه و سود به بازار بورس وارد شدند.
اما چیزی که اکثر کارشناسان به آن اذعان دارند این است که عدم سواد کافی در زمینه بورس و بازار سرمایه به این ناکامی دامن زده است.
بورس هم مانند بازارهای دیگر الفبا و قوانین خاص خود را دارد که عدم آگاهی از این قوانین باعث ضررهای مالی متعددی شده است.
یکی از توصیه ها و قوانین اصلی ورود به بازار بورس این است که شما باید پول اضافی که در اختیار دارید در این بازار وارد کنید نه تمام آنچه که داراییتان محسوب می شود.یکی از اساسی ترین اشتباهات عامه ی مردم همین موضوع است.حرکت شتابزده و هیجانی که البته مقصر هم نیستند.
نوک دیگر پیکان که البته بزرگتر هم هست به سوی سیاست های اقتصادی دولت است. تصمیمات دولت و حقوقی ها در بازار بورس هیچ وقت نتوانسته است آشفتگی را برطرف کند و بلکه بر آن افزوده است.
علت هجوم اکثر افراد نا بلد به این بازار در یکی دو سال گذشته افت شدید ارزش ریال  و سود بانکی بوده است چیزی که مسئول مستقیم آن حکومت، دولت و بانک مرکزی اند.
شهروندان برای اینکه هر روز ارزش ریال شان کاهش نیابد گاه دست به اعمالی می زنند که بدون داشتن آگاهی کافی درباره ی جزئیات آن موجب خسارت های عظیم تر و رشد بیشتر نرخ تورم می شوند؛ این خود منجر به شکل گیری دور باطل می گردد و چیزی هم که عیان است این است که تنها خود مردم متضرر می شوند نه دولت و نه سرمایه داران دانه درشت.
در چند روز اخیر با افت شاخص بورس هجوم مردم به سمت بازار طلا و دلار گراییده است.با افزایش تقاضا در این بازار با توجه به عدم وجود ارز کافی در مملکت نرخ عرضه نسبت به تقاضا کاهش پیدا کرده و قیمت ها افزایش؛ در نتیجه قیمت همه ی کالاها مجددا افزایش پیدا می کند و شروع بازی دوباره...
اقتصاد شکست خورده ی ایران با چنان معضلی روبروست که بعید به نظر می رسد در کوتاه مدت  سامان یابد.
اما راه چاره چیست؟
به نظر شخصی بنده راه چاره در اتحاد مردم برای نپیوستن به بازی قدرت و سرمایه است اما متاسفانه آنچه که تاریخ به همه ی ما ثابت کرده اینست که همسویی در میان ملت ایران آنچنان جایگاهی نداشته ونهایتا به شکست می انجامد.
پیش بینی کارشناسان اقتصادی در این زمینه اما آنقدرها هم بدبینانه نیست.به اعتقاد آنها حرکت بازار به سوی نقطه ی پایانیِ  اصلاح است و این حالت بهترین موقعیت برای تهیه ی سهام های ارزنده در بازار می باشد.
به طور کلی هر حرکت مداوم مثبت و منفی در بازار سرمایه نشانگر عدم سلامت آن است.به این ترتیب پیش بینی می شود جو بازار پس از طی این شیب منفی به حالت تعادل بازگردد اما زمان آن دقیقا مشخص نیست.
در این میان نتایج انتخابات ایالات متحده می تواند جرقه بزرگی برای ادامه روند بازار باشد.
و سخن پایانی اینکه همانطور که در همه کارها پرهیز از شتابزدگی توصیه می شود، ورود و خروج در بورس نیز از این قاعده مستثنا نیست. امیدواریم سرمایه های نابود شده مجددا به صاحبانشان بازگردد و اقتصاد کج دار و مریزمان لنگان لنگان پیش رود.
به امید روزهای پربار و البته پایدار.