مروری بر تاریخچه ی تیم پرطرفدار استقلال
مروری بر تاریخچه ی تیم پرطرفدار استقلال

نمایش برترین مقاله های در بانک مقاله های مپ استار...کلیک کنید

مروری بر تاریخچه ی تیم پرطرفدار استقلال 

باشگاه فوتبال استقلال ایران یک باشگاه فوتبال حرفه ای است که در سال 1324 توسط پرویز خسروانی مالک و بنیان گذارآن در تهران تاسیس شد.
در ابتدا به نام باشگاه دوچرخه سواران معروف بود و پس از آن به نام تاج نامگذاری شد، این نام ها اما تنها تا پیش از انقلاب رواج داشتند و پس از انقلا ب رسما به نام باشگاه استقلال ایران تغییر نام داد.
پس از انقلاب، این باشگاه درحال مصادره و انحلال از طرف گروه های مختلف بود که سرانجام با پادرمیانی و پیگیری های آقای عنایت اله آتشی با تغییر نام و نشان از انحلال نجات پیدا کرد و در نهایت به سازمان  تربیت بدنی جمهوری اسلامی واگذار شد.
تیم استقلال هم اکنون با مربی گری فرهاد مجیدی و مدیریت احمد سعادتمند زیر نظر وزارت  ورزش و جوانان فعالیت ورزشی خود را ادامه می دهد.

افتخارات
تیم اسقلال قدیمی ترین تیم شرکت کننده در جام حذفی و لیگ برتر ایران  است.
رقبای اصلی این تیم در این جام ها تیم پرسپولیس تهران، سپاهان و ذوب آهن اصفهان هستند.
استقلال به ترتیب با 7 و هشت قهرمانی در جام حذفی و لیگ برتر جایگاه دوم را در میان باشگاهها ی ایران داراست.
استقلال در جام باشگاه های آسیا نیز دارای افتخارات بسیاری است از جمله دو بار قهرمانی ، دو بار نایب قهرمانی و دو بار هم مقام سوم را در این جام از آن  خود کرد.
طبق آمارهای فدراسیون بین المللی، این تیم سومین باشگاه پرافتخار پس از الهلال عربستان و یوکوهامای ژاپن، در قرن بیستم ودر قاره ی آسیا است.
تیم استقلال ایران با مجموع 36 قهرمانی استانی، منطقه ای، کشوری و قاره ای  پر افتخار ترین باشگاه ایران است. 

رنگ لباس
آبی پوشان تهران از همان ابتدا تا کنون پیراهن آبی بر تن دارند، حتی تیم های هم نام این باشگاه در سایر نقاط ایران مانند استقلال اهواز و استقلال خوزستان هم آبی پوشند.
تعصب هواداران این تیم تا حدی است که ادعا می کنند خون در رگ هایشان هم آبی است.
لباس دوم این تیم همواره سفید رنگ است، اما گاهی سنت شکنی نیز کرده و لباس زرد و نقره ای هم بر تن بازیکنان این باشگاه دیده شده است.
استقلال در مناسبت های خاص مانند درگذشت ناصر حجازی دروازه بان افسانه ای این تیم و غلامحسین مظلومی رنگ پیراهن خود را به صورت موقت به سیاه تغییر داد.

هواداران
از لحاظ تاریخی تیم توفان پرطرفدارترین تیم ایران در فوتبال بود، اما بعد از انحلال این تیم عمده ی طرفداران آن به تیم دوچرخه سواران و یا استقلال کنونی گرویدند. پس از آن تیم دارایی و شاهین از لحاظ تعداد تماشاگر در رده های بعدی قرار گرفتند.پس از انحلال دو تیم یاد شده و بنیانگذاری باشگاه پرسپولیس عمده ی طرفداران و تماشاگران، بین دو تیم تاج و پرسپولیس تقسیم شدند.از آن زمان به بعد این دو تیم همشهری در دربی های بسیاری روبروی هم قرار گرفته و ماجراها داشتند.
بر اساس داده ی نظر سنجی های صورت گرفته طرفداران تیم استقلال از لحاظ وفاداری رفتاری به صورت معنی داری از تیم پرسپولیس بیشترند.

ماجرای دختر آبی و تیم استقلال
بخش قابل توجهی از طرفداران این باشگاه محبوب را خانم ها تشکیل می دهند. تا پیش از انقلاب که خانم ها حق ورود به استادیوم و تماشای فوتبال را داشتند این حجم از طرفداران بسیار چشمگیر و ملموس بود، اما پس از انقلاب از حضور زنان و دختران در استادیوم ها و باشگاههای فوتبال ممانعت به عمل آمد. در این میان طرفداران پر و پا قرص خانم، دست از پا نکشیدند و با لباس مبدل و گریم مردانه به استادیوم ها می رفتند. گهگاهی هم توسط ماموران بازداشت شده و جرایمی را متحمل می شدند.
اما سحر خدایاری معروف به دختر آبی در تمام جهان سر و صدا به پا کرد.این دختر که برای تماشای بازی استقلال و العین در سال 2019 میلادی وارد استادیوم شده بود توسط ماموران بازداشت و به مراجع قضایی تحویل شد.سحر خدایاری پس از اعتراض به حکم حبس خود متاسفانه در مقابل دادگاه انقلاب تهران خودسوزی کرد و پس از چند روز بستری در بیمارستان دار فانی را وداع گفت.این خبر در تمام جهان پخش شد و بسیاری از طرفداران فوتبال با خانواده ی دختر آبی و زنان ایرانی ابراز همدردی نمودند.

بازیکنان افتخارآفرین استقلال
بازیکنان این تیم نیز در تمام ادوار بسیار خوش درخشیدند.از جمله افتخار آفرینان این تیم می توان به بیوک جدی کار، ایرج دانایی فرد، حسن روشن، ناصر حجازی، مهدی پاشازاده، غلامحسین مظلومی، صمد مرفاوی، فرهاد مجیدی، آرش برهانی و حسین حسینی اشاره کرد.
با آرزوی موفقیت های پی در پی برای این باشگاه پرطرفدار و هوادارانش.