کدام مواد غذایی را نباید همزمان مصرف کرد؟
کدام مواد غذایی را نباید همزمان مصرف کرد؟

نمایش برترین رستورانها..فست فودها..کافه ها در شهر شما...کلیک کنید

🟠کدام مواد غذایی را نباید همزمان مصرف کرد؟


از قدیم شنیده ایم که بعضی از غذاها با هم سازگاری ندارند و مثلا فلان غذا را با فلان غذا نباید میل کرد. این گفته قطعا پشتوانه ی تجربی و علمی داشته و دارد چراکه مصرف همزمان بعضی از مواد غذایی در بدن باعث ایجاد اخلاط زائد شده و موجب بیماری میشوند که گهگاه تاثیرات و عوارض آنها سالها بعد به صورت انواع بیماری های مختلف میتواند آزار دهنده باشد.  
درست است که باید در رژیم غذایی روزانه همه گروههای اصلی مواد غذایی گنجانده شود و مثلا مصرف پنیر و گردو فواید بسیاری دارد ولی همه مواد غذایی با هم سازگاری ندارند.
البته این عقیده باز هم به مزاج افراد بستگی کامل دارد و از یک فرد به فرد دیگر با سیستم گوارشی متفاوت میتواند متغیر باشد،ولی در کل ترکیبات بد غذایی میتواند موجب بروز نفخ، تهوع، بوی بد تنفس، گاز معده و روده شوند.

طب سنتی در این زمینه مباحثات و مطالعات گسترده ای دارد و حکیمان طب ایرانی به این نکته که مصرف همزمان بعضی غذاها با هم تولید بیماری میکنند توافق نظر دارند. 
به عنوان نمونه مصرف ماست با انواع گوشت موجب لکه های پوستی میشود.استفاده از لبنیات به همراه گوشت سفید مخصوصا ماهی و تخم مرغ باعث بالا رفتن احتمال نقرس، بواسیر، درد دندان و... خواهد شد.
البته اینکه مصرف ماهی و ماست سبب لک و پیس میشود مورد تایید علمی نیست و تنها دليل منع مصرف آن دو را همزمان، احساس بی حالی و سستی میدانند که در فرد ایجاد میشود. 
سرکه و ترشیجات و شور همراه برنج موجب کولیت و درد شکم میشود. 

مصرف همزمان سرکه و حلیم، لبنیات و ترشيجات، پنیر و ماست چکیده، پنیر و بادام، عدس و سرکه احتمال عارضه لک و پیسی صورت را در پی دارد.

ماست و ترب باعث قولنج و نفخ میشود و مصرف همزمان حلیم و انار گرفتگی رگها را در پی دارد. 

خربزه و عسل که مشهورترین ممنوع میباشد موجب سنکوب شدن و دیگر بیماری ها میگردد. 
همچنین مصرف خربزه با مویز  و انبه نیز مجاز نیست. 
خوردن انگور و کله پاچه به دلیل افزایش بلغمی شدن و لزوجیت (سرد و تر)  ممنوع است. 
خوردن سرکه پس از صرف برنج و غذاهای سنگین و نفاخ و گس و لطیف (ماهی، شیر و هندوانه) مناسب نمی باشد. 
نوشیدن آب بعد از صرف میوه ها مخصوصا میوه هایی که طبع سرد دارند مثل هندوانه و خربزه باعث تولید سم در بدن میکند.
نوشیدن آب سرد ناشتا و با معده خالی یا بعد از ورزش و فعالیت های سنگین، باعث سنگینی و عوارض متعددی میگردد.
در مورد نوشیدن آب سرد توصیه ها و نکات فراوان است، از جمله نوشیدن آب سرد بلافاصله قبل از خواب، هنگام غذا و پس از صرف غذا.
زرشک پلو با مرغ که بسیار مرسوم است باعث سردتر شدن طبع مرغ میگردد و مراحل هضم را دشوار میکند. 
مصرف شیر با مواد غذایی حاوی آهن مناسب نیست چراکه کلسیم بالای شیر مانع جذب آهن است. 
مصرف سالاد به همراه غذا توصیه نمیشود. بهتر است سالاد قبل یا بعد از غذا صرف شود. 
میوه ها نیز بهتر است با غذا مصرف نشوند.میوه ها به علت داشتن قند ساده، هضم پیچیده و طولانی مدت ندارند و به راحتی با غذاهای دیگر مخلوط نمیشوند. 
شیرموز که بسیار محبوب است نیز از جمله مخلوطهای ناسازگار است. شیر و موز با هم سازگاری ندارند و موجب خستگی و کندی ذهن شده و هضم را با مشکل مواجه میکند. 
شیر و آب پرتقال :آب پرتقال به سبب وجود اسید موجب دلمه شدن شیر در معده میشود و دل درد را به همراه خواهد داشت. حداقل زمان لازم بین دو  مصرف باید 20 دقیقه باشد. 
ترکیب حبوبات و پنیر مانند آنچه در غذاهای مکزیکی فراوان است، با وجود طعم خوب و دلچسب، احساس ناخوشایندی در هضم ایجاد میکند.
مخلوط ميوه و ماست، مخصوصا میوه های ترش، موجب گرفتگی سينوس ها، احساس سرماخوردگی و سرفه میشود. 

ترکیبات کربو هیدراتها و پروتئین های حیوانی مانند نان و برنج و سيب زمینی با گوشت آنچنان که مرسوم است، مناسب نیست.چراکه  در هنگام هضم، کربو هیدراتها تخمیر شده و پروتئین به اصطلاح میگندد که البته در مورد همه افراد صدق نمی کند. 
مصرف همزمان چند نوع میوه مجاز نمیباشد. البته میوه هایی از یک خانواده مانند پرتقال و نارنگی مشکلی ندارد ولی خوردن خیار با سایر ميوه ها به علت طبع سرد آن موجب سوءهاضمه، نفخ، سستی و خواب آلودگی میگردد. 
قهوه با مواد غذایی حاوی آهن استفاده نشود زیرا قهوه به علت اسید کلروژنیک بالایی که دارد، جذب آهن را در طی گوارش مسدود میکند.
ماست و ترشيجات هردو دارای طبع سرد هستند و فرد را دچار رخوت و سستی میکنند.
خوردن ماست و سالاد به صورت همزمان  به همراه غذا توصیه نمیشود. بهتر است هر کدام جداگانه استفاده شود یا تنها یکی از این دو. 
باقالي پلو و ماهی:طبق نظریه طب سنتی ماهی سردترین طبع را داراست و دارای رطوبت میباشد و باقالي هم نفخ بالایی دارد. رطوبت ماهی موجب نفخ بیشتر میگردد.
از دیگر ترکیبات ناسازگار میتوان به همزمانی مصرف شیر با:
میوه های تازه، تخم مرغ، غذاهای شور و ترش، حبوبات، ترب،سبزیجات خام، شربت خرما، گوشت 
اشاره کرد.
مصرف تخم مرغ با ماهی تازه و همچنین تن ماهی نیز مجاز نیست. 

در پایان باید این مطلب ذکر شود که گذشته از نظر طب سنتی و پزشکان امروزی و تفاوتها و تناقضهایی که در این زمینه دارند، آنچه پر واضح است این است که همه آگاهند که هضم مواد غذایی در معده شيوه ها،متابولیسم ها و زمانهای مختلفی دارد. هر ماده غذایی آنزیمهای هضم خاص خود را داراست و در صورت درهم خوری امکان تداخل آنزیم ها وجود دارد و ممکن است موجب اخلال کار هضم شود.
پس اين مطلب که توصیه می شود درهم خوری ممنوع، کاملا منطقی است.