سرگذشت برادران امیدوار
سرگذشت برادران امیدوار

نمایش برترین رستورانها در شهر شما...کلیک کنید

سرگذشت برادران امیدوار

عیسی امیدوار و عبدالله امیدوار، با اختلاف سنی دو سال متولد دهه ی اول قرن چهاردهم هجری شمسی در ایران ، تهران و محله ی دروازه دولاب هستند.
این دو برادر، جهانگرد، مستند ساز و پژوهشگر بوده و به عنوان اولین جهانگردان ایرانی در قرن معاصر شناخته شده اند.
شعار این دو در سفرهایشان " همه متفاوت، همه خویشاوند " بود.
عیسی و عبدالله امیدوار سفرهای خود را از سال 1333 خورشیدی و از منزل پدری آغاز کردند.
در ابتدا سفر را با موتور سیکلت شروع کردند اما بعد ها با فروش مقالات و پژوهش های جهانگردی خود به شرکت های بزرگی مانند سیتروئن فرانسه موفق به خرید یک دستگاه خودروی ون و مقدار قابل توجهی پول شدند.
سفر این دو از مرز شرقی ایران و از کشور افغانستان آغاز گردید.
پس از 7 سال از تمام کشورهای افغانستان، پاکستان، هند، تبت، جنوب شرقی آسیا و استرالیا گذر کرده و در ادامه با گذر از اقیانوس آرام به آلاسکا، آمریکای شمالی، جنوبی و سرانجام به اروپا سفر کردند.
دور دوم مسافرت های خود را پس از توقفی کوتاه در ایران به مدت 3 ماه از مرزهای جنوبی آغاز کردند زیرا مسافرت در جان آن ها نشسته و دیگر قادر به یکجا ماندن نبودند.
در دور دوم با گذر از کویت و عربستان وارد قاره ی آفریقا شدند.
شایان ذکر است که این دو پیش از سفرهای دو نفره ی خود به صورت جداگانه و با دوچرخه بسیاری از شهر های ایران و ترکیه ، سوریه و عراق را رکاب زدند.
جرقه ی جهانگردی در ذهن برادران امیدوار از کجا زده شد؟
این دو برادر ابتدا با پیوستن به باشگاه کوهنوردی شروع به فتح قلل ایران نمودند و تقریبا تمام قله های مرتفع ایران را فتح کردند .در یکی از سفرهای ایرانگردی خود با یک جهانگرد دوچرخه سوار به نام لیونل برانس آشنا شدند .لیونل در این هنگام در حال رکاب زدن از پاریس تا ویتنام بود و در مسیر از ایران نیز عبور می کرد.آشنایی برادران امیدوار با لیونل موجب شد تا ایده ی جهانگردی در این دو برادر هر چه بیشترقوت بگیرد.
برادران امیدوار اولین کسانی بودند که از قاره ی آسیا به قطب جنوب و شمال سفر کردند همچنین جزو اولین نفراتی بودند که موفق به برقراری ارتباط با قبیله های آدمخوار در استرالیا و جنوب آفریقا شدند.
 دستاورد سفرهای ماجراجویانه ی برادران امیدوار
1- موزه ی برادران امیدوار:این موزه در سال 1382 در مجموعه ی سعد آباد افتتاح شد.موزه ی برادران امیدوار اولین موزه ی انسان شناسی در ایران است که دارای سه نگارخانه می باشد.دو نگارخانه از آن شامل رهاورهای اهدایی این دو برادر به موزه است که از قاره هایی چون آفریقا، آسیا، آمریکا و استرالیا جمع آوری شده است.
نگار خانه ی سوم شامل عکس ها و فیلم هاییست که توسط این دو برادر در تمام مدت سفرهایشان ثبت و ضبط شده.
2- فیلم مستند: بخش قابل توجهی از درآمد این دو برادر از جانب فیلم های مستندی بود که در طول سفرهایشان تهیه می کردند.این فیلم ها هم در ایران و هم در سایر کشورها به نمایش گذاشته شده اند.
3- موسیقی ملل: این مجموعه شامل موسیقی مردمی کشورهای بسیاری در اقصی نقاط جهان است.
4- دست نوشته ها و امضای شخصیت های سرشناس سیاسی و فرهنگی 
5- تهیه ی مستند درباره ی خانه ی خدا: این مستند با همکاری برادران امیدوار و بیژن میرباقری در سال 1381 تهیه شده است .در این مستند اولین فیلم رنگی از کعبه که توسط این دو برادر ضبط شده بود به نمایش گذاشته شد.
 برادر بزرگتر یعنی عیسی امیدوار هم اکنون در شیلی زندگی می کند اما عبدالله امیدوار در ایران به سر می برد و یکشنبه ی اول هر ماه در موزه ی برادران امیدوار نیز حضور دارد.
شایان ذکر است که شما می توانید اطلاعات تکمیلی را در وب سایت برداران امیدوار به نشانی Omidvar_brothers.com  مشاهده کنید.
آدرس موزه : تهران - زعفرانیه – خیابان شهید فلاحی – انتهای خیابان شهید کمال طاهری