یکم شهریور، روز پزشک مباک باد
یکم شهریور، روز پزشک مباک باد

نمایش بانک اطلاعات انواع مقاله های مپ استار...کلیک کنید

یکم شهریور، روز پزشک

یکم شهریور ماه هر سال در تقویم خورشیدی ایران مصادف است با روز بزرگداشت شیخ الرئیس ابوعلی سینا و یا روز پزشک.
امسال، این روز را در کشاکش بیماری منحوس کرونا به این انسان های شریف تبریک می گوییم.
شیوع بیماری کرونا به همه ی ما ثابت کرده است که جامعه ی بشری همچنان مدیون خدمات این انسان های شریف است.
پزشکان سال های سال متحمل مرارت های زیادی می شوند تنها به یک عشق و آن هم کمک به نوع بشر در التیام و درمان آلام اوست.
جا دارد در این روز سر تعظیم بر اراده و توان پزشکان و کادر درمان فرود آوریم اگر چه هیچ گاه قادر به جبران زحماتشان به ویژه در این دوران سخت نبوده و نیستیم.
یاد این عزیزان همیشه در تارک زمان خواهد ماند.
در ادامه ی این مقاله به سرگذشت افتخار جهانیان، ابن سینا پزشک و دانشمند نابغه ی ایرانی می پردازیم.
ابوعلی حسین ابن علی ابن سینا مشهور به ابن سینا، پورسینا و ابوعلی سینا زاده ی یکم شهریور 359 هجری شمسی در بخارا بوده است.وی منجم، عالم به همه ی علوم، پزشک، فیلسوف و دولت مرد ایرانی است که مشهورترین آثارش در زمینه ی فلسفه و پزشکی در تمام جهان شناخته شده است.
او در شهرهای مختلف ایران از جمله فراورد، خراسان، گرگان، ری، اصفهان و همدان زیسته است و منشا اثرات خیر نه تنها در این مناطق بلکه در تمام جهان بوده است.
معروف ترین کتاب وی شفا و قانون است.
او در کودکی نبوغ بسیاری را از خود بروز داده که موجب حیرت همگان گشته بود.در چهارده سالگی به واسطه ی هوش و حافظه ی خارق العاده اش حتی از استاد خود نیز پیشی گرفت.در جوانی دانشمند و پزشک مخصوص دربار سامانی بود و امیر نوح سامانی را از یک بیماری سخت نجات داد.
او پس از سفر به شهر های مختلف و گذران زندگی در این شهر ها سر انجام به همدان رفت و پس از ابتلا به یک بیماری به نام قولنج که مدت ها در گیر آن بود از دنیا رفت.پیکر پاک او در سال 416 هجری شمسی و در سن 57 سالگی در مرکز شهر همدان به خاک سپرده شد.
بر اساس گمانه زنی ها بیماری که از آن به نام قولنج یاد شده، همان سرطان روده ی بزرگ بوده است.

ابن سینا و ازدواج
در منابع تاریخی هیچ اخبار موثقی درباره ی ازدواج او وجود ندارد جز این که به گفته برخی، وی با دختری به نام یاسمین که کنیز فراری یک شیخ عرب بوده ازدواج کرده است.
آثار ابن سینا
اکثر کتاب های ابن سینا و دانشمندان هم عصر او به زبان عربی نگاشته شده اند از جمله  کتب او به زبان عربی می توان قانون را نام برد.البته ابن سینا شاعر و پارسی دان قابلی هم بوده است.در این زمینه 20 کتاب به زبان پارسی به وی منسوب است.از جمله ی این کتاب ها می توان آثار ارزشمندی چون « دانشنامه ی علائی» و « رگ شناسی» یا رساله ی نبض را نام برد.
ابو علی سینا برای مفاهیم بسیاری که در زبان پارسی معادلی نداشتند اقدام به واژه سازی نیز نموده است.مثلا به جای واژه ی قطع که در ریاضیات کاربرد داشته است، واژه ی برینش را ابداع و به جای واژه ی مساوی سربه سر را ابداع کرده است.معادل های بی نظیری که در زبان پارسی به وسیله ی او ابداع شده  نشان از تسلط بی حد و حصر این دانشمند بر زبان پارسی دارد. مایه ی تاسف  است که در این دوره یعنی تقریبا 10 قرن پس از او خیلی از این واژگان به دست فراموشی سپرده شده اند؛ واژگانی ساده و آسان از بن پارسی همچون گداخته به جای مایع، بَستَناکی به جای انجماد، جنبایی به جای حرکت و از این دست.
در سال 2009 میلادی هدیه ای از طرف ایران که مجسمه ای است از چهار دانشمند تاثیرگذار بر عالم هستی به سازمان ملل اهدا شده که در ورودی اصلی این سازمان قرار داده شده است.
این چهار دانشمند خیام، ابوریحان بیرونی، زکریای رازی و ابو علی سینا هستند.
با آرزوی سلامتی و موفقیت روز افزون برای همه ی پزشکان و پرسنل درمان در تمام نقاط جهان.