میزان مصرف گوشت قرمزدر هفته
میزان مصرف گوشت قرمزدر هفته

نمایش برترین فروشگاههای دکوراسیون داخلی در شهر شما...کلیک کنید

میزان مصرف گوشت قرمزدر هفته

گوشت یکی از مواد غذایی است که مصرف به اندازه ی آن می تواند فواید بسیاری برای سلامت بدن داشته باشد.
بسیاری از افراد به طور کلی گوشت را مضر می دانند و روبه گیاه خواری می آورند و بسیاری نیز هر روز در حال استفاده از گوشت قرمز هستند.
به دلیل تورم و گرانی ها موجود در کشور بسیاری از افراد گوشت را به کل فراموش کرده اند و یا مصرف آن را بسیار محدود کرده اند زیرا اساسا توان خرید آن را ندارند.اما این باعث به مخاطره افتادن سلامت بدن نمی شود؟قطعا می شود، در ادامه فواید گوشت برای بدن که کم هم نیستند را عنوان می کنیم.
 آیا مصرف گوشت موجب بیماری و کسالت در بدن می شود ؟ آیا اگر هر روز گوشت نخوریم انرژی بدن تحلیل می رود و بدن ضعیف می گردد؟
این ها شاید سوالاتی باشند که در ذهن اکثر افراد نقش بسته اند اما به دلیل بی جواب ماندن، فرد به همان شیوه و سبکی که از قبل غذا می خورده ادامه می دهد  و یا بالاجبار آن را از وعده های غذایی خود حذف می کند.
متخصصان تغذیه بر این باورند که میزان مصرف گوشت قرمز در هفته برای هر فرد باید به طور متوسط 500 گرم باشد.به طور متوسط هر فرد باید در روز 45 گرم گوشت قرمز خام و یا 30 تا 35 گرم گوشت قرمز پخته شده استفاده کند.
این میزان برای افراد سالمند یک سهم در روز، برای کودکان سه سهم در روز و برای بزرگسالان دو سهم در روز می باشد.
یعنی هر فرد بالغ در روز می تواند 70 گرم از گوشت قرمز پخته شده استفاده کند ؛ این میزان برای کودکان 105 گرم و برای سالمندان تنها 35 گرم می باشد.
همچنین متخصصان توصیه می کنند که گوشت را باید به صورت لخت و عاری از چربی استفاده کرد.بهتر است پیش از پختن و کباب کردن گوشت، آن را از هر گونه چربی بزداییم و سپس اقدام به پخت کنیم.
گوشت های فرآوری شده شامل سوسیس و کالباس و همبرگرو همچنین جگر نیز باید محدود شود.طبق تحقیقات صورت گرفته مصرف گوشت های فرآوری شده در دراز مدت خطر ابتلا به سرطان روده را افزایش می دهد.
فواید گوشت قرمز
گوشت قرمز پروتئین بالایی دارد و به همین سبب موجب تقویت ماهیچه ها، استحکام عضلانی ،سلامت پوست و آبرسانی به آن می شود.
 سرشار از آهن است و می تواند مانع ابتلا به بیماری های ناشی از فقر آهن در بدن انسان شود.کمبود آهن در بدن موجب کم خونی،بروز افسردگی و اختلالات رفتاری می شود.
گوشت قرمز سرشار از ویتامین ب  به خصوص ویتامین ب 12 است.کمبود ویتامین ب در بدن می تواند احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را افزایش دهد.
عوارض مصرف بیش از اندازه ی گوشت قرمز
به طور کلی مصرف بیش از 500 گرم در هفته از گوشت قرمز موجب کاهش عمر مفید انسان و کهولت زود رس می گردد.از دیگر عوارض مصرف بیش از حد این ماده ی غذایی می توان به بالا رفتن خطر ابتلا به بیماری های قلبی،سرطان های گوارشی، بیماری نقرس، سرطان پستان و پروستات اشاره کرد.
در ضمن مصرف زیاد گوشت در کودکان دختر منجر به قاعدگی زودرس در آنان می گردد.
 
روش های پخت صحیح گوشت قرمز
یکی از بهترین و سالم ترین روش ها برای پخت گوشت قرمز آب پز کردن آن است البته باید در نظر داشته باشید که پیش از این کار حتما قسمت های چرب را از آن جدا کنید.
یکی دیگر از روش ها کباب کردن گوشت است.در این روش لازم نیست جربی ها زدوده شود زیرا در هنگام کباب شدن بخش زیادی از این چربی ها آب می شود و از گوشت خارج می شود.
یکی دیگر از روش های خوب، پختن گوشت در فر و تنور یا به اصطلاح رُست کردن آن است. در این روش گوشت به مدت طولانی و با آب خودش پخته می شود به همین دلیل بخش زیادی از طعم خود را حفظ می کند.
رست کردن با نمک هم یکی از روش های قدیمی است که در آن گوشت را با مقدار زیادی نمک می پوشانند و در فر یا تنور قرار می دهند.برخلاف تصور عامه در این روش اصلا گوشت شور نمی شود و بالعکس فقط در حدی که لازم است نمک را جذب می کند.