شرکت فیروز: کارخانه ای که 92 درصد کارکنان معلول و کم توان هستند.
شرکت فیروز: کارخانه ای که 92 درصد کارکنان معلول و کم توان هستند.

نمایش برترین رستورانها در هر شهر...کلیک کنید

گروه بهداشتی فیروز: ما عشق، امید و زندگی تولید می کنیم.


شرکت فیروز یکی از بزرگترین تولید کنندگان محصولات بهداشتی برای کودکان و مادران در خاورمیانه است و در سال 1353 با مشارکت شرکت آمریکایی جانسون تاسیس شد.در ابتدا نیمی از سهام آن متعلق به شرکت جانسون آمریکایی بود . در سال 1379 این کارخانه  توسط بنیاد مستضعفان به مزایده گذاشته شد و مالکیت آن به آقای سید محمد موسوی معلول کار آفرین واگذار گردید.او یکی از بنیان گذاران کانون معلولان توانا نیز هست.

محصولات شرکت فیروز را همه می شناسیم.محصولاتی با کیفیت و مقرون به صرفه.
اما در این مقاله نمی خواهیم محصولات این شرکت را معرفی کنیم.
این بار سوژه ای جذاب داریم در باره ی گروهی که با عشق، کنار هم گرد آمده و محصولاتی با کیفیت برای مادران و کودکان تولید می کنند.
جایی در 140 کیلومتری تهران و در یکی از فرعی های شهرک صنعتی البرز، 1000 نفر با محدودیت های مختلف در کنار هم و شانه به شانه چرخ های زندگی و صنعت ایران را می چرخانند. 
این جا خواستن مساوی توانستن است.
چشمانی که نمی بینند، پاها و دستانی که نیستند اما دل هایی که پر هستند از امید و عشق به زندگی.
اینجا دستگاه های زیادی کار نمی کنند، انسانها هستند که ثابت کرده اند می توانند با تمام محدودیت ها همسنگ دستگاههای خارجی غول پیکر کار کنند.
در این کارخانه 92 درصد کارکنان معلول و کم توان هستند.تا پیش از واگذاری این شرکت به مالک جدید تولیدات تنها محدود به 5 کالا بود و تعداد پرسنل نیز 34 نفر، اما پس از آن تعداد کارکنان به 1000 نفر و محصولات نیز به 110 قلم افزایش یافت.
مدیر عامل گروه بهداشتی فیروز، همان پدر ویلچر سوار مهربان است که همه ی کارکنان توانایی امروزشان را مدیون او هستند.سید محمد موسوی خود نیز از دو سالگی به دلیل ابتلا به بیماری فلج اطفال توان راه رفتن را از دست داده است.
پای صحبتش و چهره ی مهربانش نشستیم ، او می گوید: من از آن جایی که خود تنی رنجور دارم و از دو سالگی با معلولیت آشنا شدم، سعی کردم برای افرادی شغل ایجاد کنم که آن ها نیز تنی رنجور دارند.معلولانی که در عین حال توانی بالا نیز دارند.
در تمام این سالها او می توانسته به جای نیروی انسانی از دستگاههای پیشرفته استفاده کند و سوددهی بالایی نیز داشته باشد اما او می گوید: من سود محور نیستم، برکت محور هستم.می دانم که حامی بزرگ من خدای متعال است.هر جا که نیاز نبوده از دستگاه استفاده نکردیم چرا که جمعیت جوان ما بر عکس کشور های اروپایی زیاد است.تقلید کورکورانه نکردیم تا اشتغال داشته باشیم.حتی به قیمت سود کمتر.
موسوی راز موفقیتش را در کار تیمی می داند.
در خیلی از پست های تبلیغاتی نوشته می شود که برای حمایت از معلولان، محصولات گروه بهداشتی فیروز را بخرید.
اما من به عنوان مادر می گویم این شرکت اصلا نیازی به این طور تبلیغ ها ندارد. محصولات آن با تفاوت بسیار چشمگیری  با کیفیت تراز باقی محصولات رقیب هستند. وقتی برای اولین بار شنیدم که این کارخانه را افراد معلول می چرخانند ، فهمیدم که واقعا این کار برکت دارد.بله کار صادقانه و درست حتما هم برکت دارد.
امروز پس از گذشت نزدیک به نیم قرن فیروز محصولاتی  اعم از شامپو بچه، صابون و روغن بدن، پمادهای درمانی و غیره  را با کیفیت عالی تولید می کند.کلیه ی محصولات برند فیروز پس از آزمایش های کلینیکی دوره ای و تست های گوناگون بر روی مواد اولیه و اثبات سازگاری محصول با پوست لطیف کودکان به مرحله تولید می رسد.
امید است کارخانه ها و کسب و کارهایی از این دست در کشور گسترش پیدا کند، کارفرمایان فقط به فکر سودآوری نبوده و با قطع زنجیره ی تفکر سرمایه داری در بقای تفکر انسانیت مداری  بکوشند.