نورور ساینس و تاثیر آن بر کشف استعداد کودک
 نورور ساینس و تاثیر آن بر کشف استعداد کودک

نمایش برترین رستورانها اطراف منزلتان...کلیک کنید

نورور ساینس و تاثیر آن بر کشف استعداد کودک

نورور ساینس یا علم اعصاب یکی از شاخه های علم پزشکی است که امروزه بسیار از ان استفاده می شود. به خصوص در مهد های کودک و مدارس.اما نورور ساینس چیست؟ و چگونه می تواند به ما در تربیت فرزند کمک کند؟ آیا داده های این علم با واقعیت تطابق دارد یا خیر؟
این ها سولاتی است که اکثر والدین با شنیدن تست های نورور ساینس از خود می پرسند.
نورو ساینس چیست؟
دانش علوم اعصاب یا نورور ساینس زیر شاخه ای از چند رشته است که با استفاده از زیست شناسی تکاملی، سلولی و مولکولی، مدل سازی ریاضی و روانشناسی به شناخت و تحلیل ویژگی های مدارهای عصبی می پردازد.در واقع این دانش را می توان دانش مطالعه ی سامانه ی عصبی دانست.با توجه به مجموعه علومی که نورور ساینس زیر مجموعه ی آن است، می توان آن را یک دانش میان رشته ای دانست.
از جمله پرسش هایی که در این علم به آن پاسخ داده می شود این است که :
احساسات چیست؟
هنگام بروز احساسات انسانی چه رویدادی در مغز رخ می دهد؟
مغر چگونه کار می کند و در زمان های مختلف چه عکس العمل هایی از خود بروز می دهد؟
در این علم با ثبت داده های حاصله از اسکن مغزی افراد سالم و افراد دارای آسیب های مغزی، شروع به تحلیل روانشناختی افراد می کنند.
این علم مدت کوتاهی است که به ایران وارد شده و در دانشگاهها تدریس می شود.
با توجه به تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است، استعداد چیزی جز مسیر عصبی نیست.
مثلا اگر دانش آموزی را ببینید که در حل مسائل پیچیده ی ریاضی خوب عمل می کند، نشانه ی این است که احتمالا در دوران کودکی بازی هایی را انجام داده و یا در شرایطی بوده که بیشتر از دیگران با مسائل مبتنی بر ریاضیات مواجه بوده است.
با توجه به این موضوع، نورو ساینس فقط داده هایی را مبتنی بر تجربیات فرزند شما ارائه می دهد و نباید انتظاری فراتر از آن داشت.در واقع این علم با اسکن تجربیات مغزی کودک می تواند اصلی ترین و قوی ترین استعداد او را کشف کند.و این مطالعات نورو ساینس هیچ ارتباطی به دی ان ای فرزند شما ندارد و به اصطلاح یک دودوتا چهارتای ساده است.
با توجه به یافته های پزشکی، مغر انسان بخش مهمی از رشد خود را در یک بازه ی کوتاه مدت انجام می دهد و این دوره کودکی نام دارد. همین سال های ابتدایی و کوتاه یک بازه ی زمانی حیاتی را در تکامل زندگی و شخصیت انسان تشکیل می دهد.کودکان در این مرحله مهارت های متعددی را فرا می گیرند که برای عملکرد بهینه ی آن ها در آینده بسیار ضروری است.
حال پس از بررسی های نورو ساینس چه کمکی از دست والدین برای رشد فرزند بر می آید؟
مهمترین وظیفه ی والدین در این زمینه کمک به توسعه ی هر چه بهتر و بیشتر مغز کودک است.حفظ سلامت جسمی و روحی کودک و به خصوص انجام بازی های مهارتی از جمله کارهایی است که والدین باید از آن غافل نشوند.
هر کودکی با شخصیتی منحصر به فرد متولد می شود، اما روند تکامل مغز می تواند به شدت تحت تاثیر عوامل بیرونی قرار گیرد.
برای مثال راه رفتن و صحبت کردن به خاطر استفاده ی زیاد از آن برای همیشه در ذهن کودک ثبت می شود، اما چیزهایی که مورد بی توجهی قرار می گیرند به زودی از خاطر فرد می روند.حال این جمله بدین معناست که بدون تمرین، مهارت های خاص ناپدید خواهند شد.والدین اگر می خواهند قابلیتی پایدار را در فرزند خود پرورش دهند، مواجهه ی دائمی و تمرین مداوم اجتناب ناپذیر خواهد بود. واقعیت این است که مغز منعطف کودک زمینه ای منحصر به فرد برای ایجاد پایه ای مستحکم  در تمام طول زندگیش خواهد بود.پس معادلات ذهنی کودک خود را با بازی هایی که انجام می دهد و منجر به خراب شدن و آسیب زدن به چیزی می شود، بر هم نزنیم و  به کودک فرصت تجربه های جدید را بدهیم.
مغز پیچیده ی انسان همواره در حال یادگیری مهارت های مختلف برای بقاست؛ بگذارید مغز کار خودش را انجام دهد و با دلسوزی به یاری مغز  فرزند کنجکاوتان بروید. بگذارید فرزند شما فردی کامل در تمام زمینه ها باشد.انسان های موفق یک بعدی نیستند بلکه از تمام زوایا موفقیت را می توان در آن ها دید.