17 مرداد ماه روز خبرنگار
17 مرداد ماه روز خبرنگار

نمایش بانک اطلاعات مقاله های  مپ استار...کلیک کنید

17 مرداد ماه روز خبرنگار

به راستی چه زیباست اندیشه ای که در مقابل قلم زانو زند و واژه هایی که در خدمت بیان حق برآید.
در تقویم خورشیدی ایران هفدهم مرداد ماه  را روز خبرنگار نام گذاری کرده اند.این روز مصادف است با سالروز شهادت محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری ایران به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران در مزار شریف که به دست گروهک تروریستی طالبان به شهادت رسیدند.
به همین جهت این روز توسط شورای فرهنگ به نام روز خبرنگار نامگذاری شده است و هر ساله به پاس زحمات خبرنگاران برای این روز برنامه های ویژه ای در نظر گرفته می شود.
خبرنگار کیست؟
به طور کلی خبرنگار چشم و گوش مردم و رسانه هاست.او در محل وقوع رویداد های مختلف حضور پیدا می کند و با توجه به مهارت های خود حقایق را کشف می کند و آن ها را به اطلاع مردم می رساند.
اما ویژگی های یک خبرنگار خوب چیست؟

1- حق گویی و حق طلبی: یک خبرنگار حرفه ای و با وجدان می داند که تحت هر شرایطی باید سخن حق را بگوید نه کمتر و نه بیشتر و در گفتن این کلام نباید از کسی و یا چیزی بهراسد. چیزی که امروزه شاید کمتر خبرنگاری به آن پایبند باشد.واقعیت این است که  در گوشه و کنار دنیا چه بسیارند خبرنگاران و خبر نویسان سخن و قلم به مزد.
2- ذوق و قریحه ی خبرنگاری: یکی از مهمترین و اصلی ترین ویژگی های یک خبرنگار خوب علاقمندی به حرفه و عشق به آن است.کسی که وارد این حرفه می شود علاوه بر گذراندن دوره های مختلف باید استعداد ذاتی در زمینه های واژه گزینی، شم خبری، نگاه عمیق به موضوعات و موشکافی مسائل و همچنین دقت بسیار بالا داشته باشد.خبرنگار باید بتواند که رویداد ها را همانطور که هستند بیان کند و احساسات خود را نیز در این مسائل دخیل ننماید.
3- سرعت عمل: یک خبرنگار خوب باید همیشه آماده باشد.حساسیت کار خبرنگاری ایجاب می کند که خبرنگار برای رساندن خبرها به مخاطب خود در کمترین زمان ممکن خود را به محل رویداد برساند و یا خبر را به سرعت انتقال دهد.این امر خود به توانایی خبرنگار در سرعت تصمیم گیری بستگی دارد.افزایش رسانه های گروهی باعث شده است که این ویژگی یکی از مزیت های یک خبرنگار خوب محسوب شود. زیرا در دنیای کنونی رقابت بین رسانه ها آنقدر بالاست که کمترین تعلل در انعکاس رویداد ها منجر به کاهش اعتبار رسانه و آژانس خبری می شود و گاها با تکراراین موضوع شاید به مرگ یک رسانه نیز ختم شود.اما باید توجه داشت که انتقال سریع خبر نباید باعث شود که اصول اساسی خبرنگاری نقض شود.صحت و درستی خبر هیچ وقت نباید فدای سرعت در انتقال خبر شود زیرا در این صورت اعتماد مخاطب کاهش خواهد یافت.
4- داشتن اطلاعات وسیع در زمینه های مختلف: یکی دیگر از ویژگی های مهم یک خبرنگار خوب داشتن سطح وسیعی از اطلاعات است.اگر خبرنگار حجم اطلاعات پایینی داشته باشد قطعا یک جا خود را نمایان می کند و باعث عقب ماندن او از سایررقبا می شود.
5- توانایی ساده نویسی و ساده گویی داشته باشد:گرچه کلمات سطح بالا نشان از سواد ادبیاتی یک خبرنگار دارد اما بکار بردن کلمات به اصطلاح قلمبه و سلمبه همه جا تاثیر گذار نیست و گاها ممکن است عامه ی مردم را دچار دیر فهمی و یا کج فهمی نماید.خبرنگار باید بتواند در سطحی اظهارات خود را بیان کند که مورد فهم عامه ی مردم باشد در غیر این صورت مخاطب او را کنار می گذارد.البته ادبیات خبر نگاری سبک خاصی از ادبیات است که رعایت یک سری اصول در آن نباید نادیده گرفته شود، اما در هر صورت یک خبرنگار توانا باید با رعایت سبک، عامه پسندی را نیز مد نظر قرار دهد.
البته ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که اغلب مردم خبرنگاران آزاد را به خبرنگاران رسمی ترجیح می دهند و در واقع اعتماد بیشتری به این خبرنگاران دارند زیرا تصور می کنند خبری که این خبرنگاران به اطلاع مردم می رسانند تحت تاثیر هیچ نیرویی واقع نشده است و در واقع خبرنگار را از خود مردم می دانند.
با آرزوی موفقیت روز افزون برای خبرنگاران به ویژه خبرنگاران آزاد و بی قید و بند .