میدان بهمن تهران پاتوق دل و جگر خورهای حرفه ای
میدان بهمن تهران پاتوق دل و جگر خورهای حرفه ای

نمایش جگرکی های هر شهر روی نقشه...کلیک کنید

میدان بهمن تهران پاتوق دل و جگر خورهای حرفه ای


اگر تهرانی باشید و نام میدان بهمن را بشنوید قطعا چند سیخ دل و جگر روی منقل در ذهنتان نقش می بندد.میدان بهمن یکی از مناطق قدیمی تهران است که به دلیل نزدیکیش به کشتارگاه تبدیل به بازار فروش دل و جگر تازه در تهران شده است.این محله از نظر موقعیت مکانی در جنوب تهران واقع شده است.
وجود تعداد زیادی دل و جگر فروشی در این منطقه باعث رقابت تنگاتنگی در بین آن ها شده است.مغازه های بزرگ و کوچک در این منطقه وجود دارد که همگی دل و جگر تازه را به مشتریان ارائه می دهند .البته فقط دل و جگر و امعا و احشا گوسفند نیست، در آن جا از انواع جوجه و بال و قارچ کبابی تا انواع کباب های گوشت قرمز موجود است.
مغازه های دورتر از میدان و کوچکتر معمولا مشتریان ثابت بیشتری دارند و مغازه های نزدیک  میدان اکثرا مشتریان گذری دارند؛ دلیل این امر کیفیت پایین دل و جگر های مغازه های نزدیک میدان است.در اکثر این مغازه ها نان تازه نیز پخت می شود.
به علت نزدیکی به کشتارگاه، اغلب مردم تصور می کنند که مواد اولیه ی این جگرکی ها تازه است اما در واقع الزاما این طور نیست.در نقاط مختلف تهران می توانید جگرکی های بهتر و با کیفیت تری هم پیدا کنید.در هر صورت میدان بهمن تنها به دلیل نوستالژی بودن، کماکان برو بیا ی خود را حفظ کرده است.
اما مشخصات یک دل و جگر خوب چیست؟
جگری که به صورت حرفه ای تهیه می شود باید نه آبدار و نه بیش از حد کباب شده باشد.البته بسیاری از افراد ترجیح می دهند که جگر را آبدار و یا خونی و نیم پز میل کنند  ولی به دلیل باکتری هایی که در آن می تواند موجود باشد حتما باید به میزان کافی کباب شود.
شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به یک جگرکی خاص رفته باشید و طعم آن را هیچ وقت فراموش نکنید؛ این موضوع به این خاطر است که برخی از جگرکی ها سس مخصوص خود را دارند که پیش از کباب کردن جگرها آن را در این سس می خوابانند.
یکی دیگر از ویژگی های یک جگر خوب سایز برش های آن است.جگر باید به اندازه ی دو بند انگشت برش بخورد و ضخامت آن نیز باید از یک انگشت باریک تر باشد؛ که بعضی از جگرکی ها حتی آن هایی که معروف هم هستند این مورد را به علت بی سلیقگی و سرعت در کا رعایت نمی کنند.
فاصله ی بین جگر ها در سیخ هم باید طوری باشد که هر کدام از آن ها خوب کباب شوند؛ فشرده بودن جگر در سیخ باعث می شود که قسمت های میانی به خوبی کباب نشوند.
یکی دیگر از ویژگی های جگر خوب اینست که به درستی پاک شود.جگر به صورت طبیعی در درون خود خلل و فرجی دارد که اگر این سوراخ ها در جگر بماند باعث سفت شدن آن می شود.
فرق جگر گوساله و گوسفند هم همین مورد است؛ سوراخ های جگر گوساله شاید 3 تا 4 برابر جگر گوسفند باشد. همچنین جگر گوساله کمی سفت تر و تیره تر از جگر گوسفند است.
پس اگر جگری خوردید که سفت بود و حالت لاستیکی داشت مطمئن باشید که جگر گوساله را به جای جگر گوسفند برای شما آورده اند.
خوش گوشت، خوئک و کوهان چیست؟
خوش گوشت اساسا روده ی تمیز شده و برش خورده ی گوسفند است، بافت لاستیکی و چرب دارد و به اندازه ی نیم بند انگشت برش می خورد.
خوئک چربی اطراف کبد، لوزالمعده و تیروئید گوسفند است.بسیار بسیار چرب بوده و خوردن آن توصیه نمی شود اما به دلیل لذیذ بودن بسیاری از افراد حتما به همراه جگر، خوئک را نیز سفارش می دهند.
خوئک در واقع در بدن گوسفند کار ترشح انسولین را به عهده دارد و حاوی مقادیر زیادی از پتاسیم است.
کوهان را از چربی انباشته ی گوساله ی نر که در بالای کمر آن قرار دارد می گیرند.کوهان بافتی لایه لایه از چربی و گوشت دارد و همین موجب خوشمزه شدن کباب آن می شود.در اکثر قریب به اتفاق جگرکی ها کوهان نیز سرو می شود.
اگر هوس دل و جگر کردید حتما سری به میدان بهمن بزنید.آخر هفته ی خوبی داشته باشید.