نقش غذاهای دریایی در سفره سلامت
نقش غذاهای دریایی در سفره سلامت

نمایش برترین رستورانها اطراف منزل شما...کلیک کنید

🟠نقش غذاهای دریایی در سفره سلامت

اهمیت غذاهای دریایی در سالهای اخیر بیش از پیش مورد تحقیق قرار گرفته است و آنچه از نتایج تحقیقات برمی آید نشانگر فواید سرشار این دسته مواد غذایی در سفره خانواده است.
آبزيان به علت دارا بودن پروتئین بالا و چربی غیر اشباع امگا3 در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماریهای گوناگون و سلامت بدن نقش بسزایی دارند.
گوشت آبزيان از دسته گوشتهای سفید بوده و در میان انواع گوشتها بالاترین درصد پروتئین را داراست (18_22 درصد).
و در مقایسه با گوشت قرمز دارای بافت پیوندی کمتری است و فاقد الاستین میباشد که این خاصیت، هضم و جذب  آنرا آسانتر میکند، جذبی حدود 99 درصد.
گوشت آبزيان دارای مقادیر بالایی اسیدهای آمینه مخصوصا لیزین میباشد که از اسیدهای آمینه ضروری برای بدن است که در بدن ساخته نمیشود. به همین دلایل گنجاندن این دسته مواد غذایی در رژیم غذایی از اهمیت خاصی برخوردار است.

غذاهای دریایی منبع غنی از ویتامین های گروه B و ویتامین های محلول در چربی (A, D,  E, K) هستند که در بهبود عملکرد سیستم عصبی نقش موثری دارند و با داشتن آهن بالا از بروز کم خونی جلوگیری میکنند.
این دسته از مواد غذایی دارای فلوئور، روی،ید،فسفر، آنتی اکسیدان و کلسیم هستند که مصرف آنها موجب پیشگیری و درمان بسیاری از بیماریها مانند ضعف سیستم ایمنی، مشکلات گوارشی، چربی خون، مشکلات کبدی، دردهای مفصل و استخوانی، پروستات، نارسایی های قلبی و مغزی میشوند.
مصرف به اندازه فرآورده های دریایی موجب تکامل عصبی جنین، نوزاد و افزایش هوش بصری کودکان میشود و از زایمان زودرس جلوگیری کرده و در زنان خطر پیشرفت بیماریهای عصبی بعد از زایمان مانند افسردگی پس از زایمان را کاهش می دهد.
افرادی که هفته ای یک بار ماهی مصرف میکنند 15 درصد کمتر در معرض خطر بیماریهای قلبی عروقی هستند.
امگا 3 ماهی و غذاهای دریایی دیگر موجب افزایش اثر انسولین شده و اثرات جانبی بیماری دیابت را کاهش می دهد. این گروه غذاها به علت اینکه از کربو هیدرات پایینی برخوردارند گزینه مناسبی برای دیابتی ها به شمار میروند.

میگو دارای آنتی اکسیدان بوده و در پیشگیری از بیماریهای التهابی و اختلالات عصبی موثر است و همچنین خاصیت ضد باکتریایی دارد.
میگو با اینکه دارای کلسترول بالاست ولی باز کلسترول آن از گوشت قرمز کمتر است.

ماهی قزل آلا امگا 3 فراوان داشته و در پیشگیری از امراض قلبی و بهبود عملکرد مغز موثر میباشد.

آبزيان استخوانی به علت داشتن کلسیم بالا باعث استحکام استخوان و دندان شده و دارای خواص ضد سرطانی میباشند.

ماهیان چرب مانند تت،ماهی شیر، قباد،هوور و سالمون سرشار از امگا 3 هستند که با کاهش تری گلیسیرید ها در درمان فشار خون بسیار موثرند.
ویتامین D موجود در ماهیان چرب عملکردی مانند هورمون در بدن داشته و میتواند باعث کاهش فشار خون و تبعات ناشی از آن شود.
چربی مفید این ماهیها به کاهش التهاب کبد کمک کرده و مانع تولید چربی اضافه در کبد شده و سطح مناسب آنزیمهای کبد را حفظ میکند.

صدف، خرچنگ و میگو دارای مقادیر بالایی از پروتئین های موجود در کلیه هستند و در درمان بیماریهای کلیوی مفید هستند.
البته ماهی کنسرو شده، دودی و شور به علت داشتن سدیم در مورد بیماران کلیوی نباید استفاده شوند.

روغن ماهی باعث کاهش چسبندگی پلاکتها شده و از ایجاد لخته های پلاکتی داخل رگها جلوگیری میکند. تری گلیسیرید را کم میکند و ضربان قلب را تنظیم میکند. فشار خون را پایین می آورد و کلسترول خوب خون (HD) را بالا می برد. در سلامت مغز نقش بسزایی دارد و برای بیماران ms مفید است. امگا 3 موجود در آن از بروز بیماری دیابت نوع 1در کودکان جلوگیری می کند.
با افزایش متابولیسم موجب کاهش وزن میشود و در سلامت پوست بسیار موثر است و مانع خشکی و پوسته پوسته شدن و اگزما و جوش پوست میشود و  قدرت بینایی را بالا میبرد.
مرگ و میر در میان بیمارانی که مصرف روغن ماهی را در رژیم غذایی خود گنجانده اند 30 درصد کمتر از کسانی است که آنرا مصرف نمیکنند.
روغن ماهی باعث کاهش علایم شیزوفرنی میشود.
تحقیقات نشان میدهد مصرف تمام فرآورده های دریایی در جلوگیری از زوال عقل، از دست دادن حافظه، جنون و افسردگی و خودکشی موثرند.
مصرف یک تا سه وعده از این دسته غذاها در هفته در کاهش آسیب به مغز مفید است.
مصرف روزانه 28گرم ماهی، 40 درصد خطر بیماریهای عروقی و کرونر را کاهش میدهد و 50 درصد از وقوع سکته قلبی میکاهد.
مصرف ماهی به عنوان غذایی کامل و معجونی از مواد غذایی متفاوت حداقل یک تا دو وعده در هفته بسیار توصیه شده است.