غذاهای خیابانی : کوکورچ ترکی یا خوش گوشت ایرانی
 غذاهای خیابانی : کوکورچ ترکی یا خوش گوشت ایرانی

نمایش برترین رستورانها در هر شهر..کلیک کنید

غذاهای خیابانی : کوکورچ ترکی یا خوش گوشت ایرانی

شهر استانبول و به طور کلی کشور ترکیه یکی از جاهاییست که غذای خیابانی در آن به وفور یافت می شود.
این شاید به خاطر سبک زندگی ترک ها و زنده بودن شهر در کل شبانه روز باشد.
بسته بودن رستوران ها در نیمه شب هم یکی از دلایل گسترش این نوع غذاهای خیابانی است.
یکی دیگر از دلایل تنوع غذاهای خیابانی در ترکیه میزان بالای توریست این کشور است.در جاهای پرتردد استانبول نظیر خیابان استقلال این نوع غذاها بسیار دیده می شوند.در واقع توریست ها و یا حتی مردم محلی با مبلغ ناچیزی یک غذای سیر کننده و به اصطلاح دستی یا لقمه ای را تهیه می کنند و همزمان می توانند به گردش خود ادامه دهند.
یکی از غذاهای خیابانی مشهور ترکیه کوکورچ است .این غذا البته برای افراد محلی و توریست هایی که با طعم آن آشنایی دارند مثل عرب ها، ایرانی ها، اهالی منطقه ی بالکان و یونانی ها شاید مناسب تر باشد زیرا این غذا از روده ی گوسفند تهیه می شود و احتمالا باب میل اروپایی ها نیست.
کوکورچ همان طور که گفته شد از روده ی تمیز و پاک شده ی گوسفند تهیه می شود، روده ها را به دور یک سیخ مخصوص می پیچند و به صورت گردان آن را کباب می کنند.پس از این مرحله آن ها را ریز ریز کرده و با ادویه های مخصوص مزه دار می کنند. این غذا اغلب با نان و به صورت ساندویچ سرو می شود.
 دکه های کوکورچ فروشی را بیشتر در مناطق نزدیک بازار می توانید ببینید.
البته مراحل تهیه ی کوکورچ کمی پیچیده است.معمولا دکه های کوکورچ فروشی آن را به صورت سیخ شده و نیمه آماده تهیه می کنند.اخیرا مستر تیستر و ترور سفری به ترکیه داشتند که در این سفر از مراحل آماده سازی این غذا فیلمی تهیه کرده اند.
شما می توانید فیلم کامل را در صفحه ی اینستا گرام مستر ببینید.
اما  در این بخش به صورت اجمالی مواد اولیه ی آن که همگی از امعاء و احشای بره است را مرور می کنیم.
برای تهیه ی کوکورچ ابتدا چربی های کنار گردن بره را به سیخ می کشند، سپس بخش هایی از روده را که پرچرب تر است و پس از آن روده های نازک و کم چرب را به دور کل سیخ می پیچند.این سیخ ها باید به مدت 2 ساعت استراحت کنند.البته همه ی این مواد از قبل و با روش خاصی به خوبی شسته می شوند.
سپس این کوکورچ ها را کباب می کنند و به صورت نیمه آماده در اختیار رستوران ها و دکه های خیابانی می گذارند.برای تهیه ی یک ساندویچ کوکورچ خوشمزه آشپز ها آن را مجددا با گوجه و فلفل سبز ریز شده و گاها با پیاز تفت می دهند.ادویه ی مخصوص آن نیز پودر کاکوتی خشک شده است.
در ایران هم تمام کسانی که اهل دل و جگر خوردن هستند حتما خوش گوشت را نیز امتحان کرده اند.در واقع کوکورچ ترکی همان خوش گوشت ایرانی است با اندکی تفاوت.حتی در شمال ایران غذایی خیابانی منحصرا با روده ی گوسفند و سبزیجاتی از قبیل گوجه ، پیاز و فلفل سبز تهیه می شود که به آن واویجکا می گویند.در تبریز هم این این غذا با عنوان بارساق وجود دارد که در هر دوی این مناطق غذایی خیابانی محسوب شده و اکثرا در حوالی بازار ها تهیه می شوند.
این طور که به نظر می رسد خوردن این غذا بعد از خرید باعث انرژی گرفتن و شروع دور دوم خریدها می شود.
پس اگر سفری به ترکیه داشتید حتما این غذا را امتحان کنید و از طعم خاص و چرب و چیلی آن لذت ببرید.
مپ استار برای شما بهترین ها را آرزو دارد.