رستوران های کودکانه
رستوران های کودکانه

نمایش اطلاعات برترین رستورانها و کافی شاپها روی نقشه در هر شهر...کلیک کنید

رستوران های کودکانه 

با گسترش زندگی شهری، سطح رفاه و امکانات نیز افزایش یافت.یکی از مواردی که از این قائله مستثنا نماند خورد و خوراک است .با افزایش شهر نشینی و افزایش هزینه های زندگی، بیشتر افراد اعم از زن و مرد مجبور به کار در بیرون از منزل هستند و همین امر سبب شده است که آشپزی در منزل کلا و یا بخش عمده ای از آن کنار گذاشته شود.
این امر و سایر عوامل موثر دیگر باعث شد تا رستوران ها ، کیترینگ ها و فست فود ها شروع به رشد و نمو کنند.
اما همه ی ما می دانیم که هیچ کدام از این ها نمیتوانند جایگزین غذای خانگی شوند به خصوص برای کودکان که در سن رشد هستند و نیاز مبرم به مواد غذایی سالم و مفید دارند.به همین خاطر مدتی است که در تمام جهان رستوران هایی مخصوص کودکان رواج یافته است؛ در تهران نیز شاهد افزایش تعداد آن ها هستیم.
می توان گفت که ایجاد رستوران های کودکانه ابتدا از شهر ها و کشورهای توریستی آغاز شد.
این امر بدین خاطر بود که توریست هایی که دارای فرزند کوچک بودند همیشه در مورد غذای آن ها دچار مشکل می شدند به همین خاطر مثلا در کشوری مثل تایلند، رستوران های مخصوص کودکان با غذاهایی که باب میل آن ها باشد افتتاح شد.زیرا خوردن غذاهای تند و پر ادویه ی تایلندی برای کودکان اصلا میسر نبود.

اما به چه رستورانی رستوران مخصوص کودک می گویند؟ آیا هر رستورانی که فضای کودکانه داشته باشد می تواند رستوران کودکانه تلقی شود؟ و یا در این زمینه استانداردهای خاصی وجود دارد؟
در هر رستوران کودکانه باید نکاتی رعایت شود که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:
1- محیط رستوران علاوه برجذابیت بصری باید کاملا تمیز بوده و بهداشت درآن حرف اول را بزند، زیرا که کودکان علاقه ی زیادی به بازی با غذا دارند و ممکن است آن را از ظرف بیرون ریخته و دوباره میل کنند.
2- اکثر کارکنان رستوران بهتر است خانم باشند زیرا طبق تحقیقات روانشناسی صورت گرفته، کودکان با خانم ها احساس امنیت بیشتری دارند و دچار استرس نمی شوند.
3- کارکنان باید با حوصله و مهربان باشند زیرا کودک به اقتضای سن خود هنگام غذا خوردن دور و بر خود را بسیار کثیف می کند و ممکن است حتی بارها قاشق و ظرف غذایش به زمین بیفتد؛ این موضوع نباید موجب واکنش سریع و ناخوشایند کارکنان شود.
4- لازم است برای غذاها از مواد اولیه ارگانیک و تازه استفاده شود.همچنین مواد غذایی مورد استفاده نباید آلژی زا و پر ادویه باشند.مثلا در غذاها نباید از فلفل و نمک زیادی استفاده شود.
5- بهتر است غذاها طوری تزئین شوند که اشتهای کودک را برانگیزند.
6- مبلمان این رستوران ها باید مکانی امن و راحت را برای کودکان فراهم آورد.حتی ظروف مورد استفاده نیز باید به گونه ای باشند که احتمال آسیب به کودک را به حداقل برساند.
7- البته واضح است که محیط این رستوران ها فضایی کارتونی و کودکانه دارد و از موسیقی شاد و عروسک های متحرک در آن ها استفاده می شود، اما باید توجه شود که صدای موسیقی نباید آنقدر زیاد باشد که موجب رنجش کودک شود.
8- معمولا در این گونه رستورانها اتاق هایی هم برای بازی کودکان وجود دارد که کودک بتواند با همسالان خود ارتباط برقرار کرده و بازی کند.
به هر روی وجود چنین رستوران هایی در سطح شهر باعث می شود تا پدر و مادر ها با خیال آسوده و بدون ایجاد دردسر فرزندان خود را به رستوران ببرند و از امکانات رفاهی آن ها استفاده کنند.البته بعضی از این رستوران ها مخصوص والدین و فرزندان نیز هستند.در این صورت والدین هم می توانند در کنار فرزندان خود شاد باشند و آزادی عمل بیشتری به آن ها هدیه دهند.یکی از مزایای این نوع رستوران ها این است که کاری که کودکان شاید نتوانند در منزل و یا رستورانهای معمولی انجام دهند، در آن جا می توانند با خیال راحت انجام دهند مثل کثیف کاری و بازی با غذاهای مختلف.