طرز تهیه و پخت خاچاپوری
طرز تهیه و پخت خاچاپوری

جهت نمایش بانک اطلاعات رستورانها و کافی شاپها...کلیک کنید

طرز تهیه و پخت خاچاپوری

خاچاپوری یکی از غذاهای ملی گرجستان است که پس از خینکالی از لحاظ محبوبیت و میزان استفاده در جایگاه دوم قرار می گیرد.در واقع این غذا نوعی پای است که پس از چانه گیری خمیر، روی آن را برش می زنند و درونش را با انواع پنیر و کره پر کرده و یک تخم مرغ کامل رویش می گذارند، سپس آن را درون تنور می پزند.البته این غذا به صورت کاملا بسته هم تهیه می شود که شامل مقادیر بالاتری از پنیر می باشد.شایان ذکر است که همه ی خاچاپوری ها به صورت گرم سرو می شوند.
از نظر واژه شناسی از دو بخش "خاچا" به معنی پنیر و "پوری" به معنی نان تشکیل شده است. البته به ندرت به پیراشکی گوشت و ماهی هم اطلاق می شود.
این غذا انواع گوناگونی دارد از جمله ی آن می توان به آجا رولی، ایمِرولی و مِگرولی اشاره کرد که هرکدام با مواد اولیه متفاوت و در شهر های مختلف گرجستان تهیه می شوند اما فصل مشترک همه ی انواع خاچاپوری ها خمیر، پنیر و تخم مرغ است.طبق داده نظر سنجی هایی که در گرجستان انجام شده است این غذا بیشتر مورد علاقه ی سالمندان و مردان می باشد وهمچنین اکثر افراد در گرجستان آن را به پیتزا ترجیح می دهند.خاچاپوری آنقدر در گرجستان رواج دارد که در هر نانوایی شما می توانید یک گونه از آن را ببینید، حتی در گرجستان برای بیان و تفهیم نرخ تورم از قیمت تمام شده خاچاپوری استفاده می کنند.این غذا علاوه بر گرجستان به اکثر کشورهای همسایه نیز راه یافته است؛ از جمله روسیه و ارمنستان. در ارمنستان نوعی غذای خیابانی محسوب می شود و در اکثر مدارس نیز برای دانش آموزان تهیه و سرو می شود.
جالب است که در سال 2019 میلادی این غذا به عنوان میراث معنوی گرجستان معرفی و ثبت شد.
در این مطلب به طرز تهیه ی این غذا می پردازیم.

مواد لازم برای تهیه ی خمیر یک عدد خاچاپوری بزرگ عبارت است از:
دوغ یا کفیر یا آب 350 میلی لیتر
مایه خمیر خشک فوری 1 قاشق غذا خوری
نمک 1 قاشق چایخوری
شکر 1 قاشق چایخوری
روغن مایع دو قاشق غذا خوری
آرد 600 گرم
ابتدا در ظرفی بزرگ کفیر یا دوغ گرم، نمک، شکر، مایه خمیر،روغن مایع و 100 گرم از آرد را با یکدیگر مخلوط می کنیم. توجه داشته باشید که برای بهتر عمل آمدن مایه خمیر، دوغ باید حتما گرم باشد در حدی که دست را نسوزاند در غیر این صورت مایه خمیر یا می میرد و یا عمل نمی کند.خمیر حاصله خیلی چسبنده و شل است.در ظرف را گذاشته و در جایی گرم به مدت 45 دقیقه قرار می دهیم تا خمیر ترش شود و در واقع مایه خمیر عمل کند.پس از 45 دقیقه باقی آرد را به آن اضافه کرده، ورز می دهیم و دوباره با در بسته در جایی گرم به مدت 10 الی 15 دقیق به آن استراحت می دهیم.
حالا باید مواد میانی را آماده کنیم.
مواد میانی برای تهیه ی یک خاچاپوری بزرگ عبارت است از:
پنیر موتزارلا 300 گرم
پنیر بلغاری 100 گرم
زرده ی تخم مرغ به تعداد دلخواه
کره 50 گرم
لازم به ذکر است که در دستور اصلی این غذا از نوعی پنیر رنده شده به نام سولوغونی استفاده می شود که ما در اینجا پنیر موتزارلا را جایگزین کرده ایم و همچنین یک نوع دیگر پنیر نیز ذکر شده است به نام چچیل که نوعی پنیر شیرپز است با بافتی شبیه پنیر تبریزی یا بلغاری.
طرز تهیه ی مواد میانی خاچاپوری
ابتدا پنیر موتزارلا را رنده می کنیم و با پنیر بلغاری له شده ترکیب می کنیم.خمیر آماده شده را با وردنه به ضخامت نیم سانتی متریا کمتر به صورت بیضی باز می کنیم .پنیر را در دو طول خمیر بصورت باریک می ریزیم و سپس خمیر را تا اندازه 7 الی 8 سانتی متر از دو طرف لول می کنیم.سپس دو سر خمیر را بهم می چسبانیم تا فرم خمیر مانند قایق شود.قسمت وسط خمیر را با چنگال سوراخ ایجاد می کنیم و بعد پنیرها را درون آن می ریزیم.خمیر را روی کاغذ روغنی قرار داده و در فر از قبل گرم شده با دمای 180 درجه ی سانتی گراد قرار می دهیم.پس از اینکه خمیر پف کرد و پنیر ها آب شدند آن را از فر خارج کرده، وسط پنیر ها را به تعداد زرده های تخم مرغ سوراخ ایجاد می کنیم و زرده ها را روی آن می گذاریم.در جای جای خمیر نیز می توانید ازقطعات کره استفاده کنید .پس از انجام این کارها نان را دوباره به فر باز می گردانیم و اجازه می دهیم تا تخم مرغ ها کمی بسته شوند.این مرحله بستگی به ذائقه ی شما دارد، اگر تخم مرغ عسلی را نمی پسندید می توانید آنرا بمدت طولانی تری در فر قرار دهید.
همچنین می توانید برای زیباتر شدن غذا از ترکیب زرده تخم مرغ و شیر برای رومال کردن استفاده کنید.و کناره های خمیر را با این ترکیب، طلایی رنگ کنید.
نوش جان.