طرز پخت خالادِتس
طرز پخت خالادِتس

طرز پخت خالادِتس

خالادتس یکی از غذاهای سنتی و قدیمی روسیه، اوکراین و بلاروس است که قدمت آن به قرن شانزدهم میلادی می رسد.درعهد قدیم از آن به عنوان غذایی سلطنتی یاد می شد.این غذا در روسیه به قدری مرسوم است که جزء لاینفک سفره های عید و سال نو است، اما به دلیل زمانبر بودن پخت آن، به ندرت در باقی ایام سال تهیه می شود.
این غذا از تکه های گوشت در آب گوشت که به صورت ژلاتینی است تهیه شده و جزو غذاهای سرد می باشد.خالادتس را معمولا با گوشت خوک، گوساله، بره و مرغ تهیه می کنند.این غذا به صورت آبپز می باشد.بهترین قسمت بدن گوسفند و گاو برای تهیه ی ژلاتین، سر، مغز و پاچه می باشد و در مورد گوشت خوک هم می توان از گوش ها، دم و پای آن استفاده کرد.
خوشمزه ترین نوع خالادتس آنست که از تما م قسمت های ذکر شده در بالا ژلاتین گرفته شود.خالادتس در اکثر موارد با ترب کوهی و خردل سرو می شود.
فرانسوی ها نیز غذایی مشابه خالادتس دارند. اینگونه که گفته می شود ایده ی پخت آن را از روس ها گرفته و با ایجاد تغییراتی در آن از جمله افزودن سبزیجات، تخم مرغ، گوشت خرگوش و ... و همچنین تغییر سیاق پخت، آن را به غذایی سلطنتی و بین المللی به نام گالانتینه تبدیل کردند.
 اکنون در این بخش به طرز تهیه ی این غذای اصیل و خوشمزه ی روسی می پردازیم.
مواد لازم جهت تهیه ی خالادتس برای 4 تا 5 نفر عبارت است از :
پاچه ی گوسفند یا گوساله 1 کیلوگرم
گوشت همراه با استخوان گوسفند، گوساله یا مرغ 1 کیلوگرم
پیاز 1 عدد، بزرگ
هویج 2 تا 3عدد
دان فلفل سیاه 1 قاشق غذاخوری
نمک نصف قاشق غذاخوری
برگ بو 4 تا 5 عدد
سیر 2 تا 3 حبه
طرز تهیه ی خالادتس به شرح زیر است:
ابتدا در ظرفی بزرگ و جادار پاچه ها و گوشت را با مقدار زیادی آب می گذاریم تا بپزد، این پروسه زمان بر است و احتمالا 4 تا 5 ساعت به طول خواهد انجامید.در طول این مدت سایر مواد را به آن اضافه می کنیم.پس از به جوش آمدن غذا، هویج، پیاز،دان فلفل سیاه، نمک و برگ بو را اضافه کرده و در طول مدت پخت سعی می کنیم که کف گوشت را بگیریم، در این صورت غذای شما شفاف ترو زیبا تر می شود.پس از صرف زمان 4 تا 5 ساعت آن را از روی اجاق برداشته و گوشت ها را جدا می کنیم، سپس آنها را ریش ریش کرده و قسمت هایی از پاچه که شامل گوشت و غضروف هست را نیز جدا کرده و خرد می کنیم.از طرف دیگر آب گوشت را از صافی عبور داده و کنار می گذاریم.
کف ظرفی را که می خواهیم از آن به عنوان قالب استفاده کنیم، نایلون و یا سلفون می گذاریم. سپس سیر را رنده و یا ریز خرد می کنیم و کف ظرف می ریزیم، پس از آن گوشت های ریش شده را روی آن قرار می دهیم، روی گوشت فلفل سیاه پاشیده و در صورت تمایل کمی برگ بو را خرد کرده و روی آن می ریزیم. در آخر آب گوشت را روی همه ی مواد ریخته و در یخچال قرار می دهیم تا خوب بسته شود.پس از آنکه آب گوشت حالت ژلاتینی گرفت و بسته شد ظرف را دیس مورد نظربرای سرو بر گردانده و نایلون را از غذا جدا می کنیم.حالا می توانیم چهره ی خشک و بی روح غذا را با موادی چون هویج و نخود فرنگی پخته شده، تخم مرغ آبپز حلقه شده و سبزیجات تزئین کنیم.
نکته 1: می توانید قبل از ریختن گوشت ها، هویج و نخود فرنگی پخته شده و جعفری را کف ظرف قرارداده و سپس گوشت و آب گوشت را اضافه کنید.
نکته 2: بهتر است آبِ گوشت تا جایی که امکان دارد کشیده شود تا غلظت آن بالا رود و حالت ژلاتینی مستحکم تری داشته باشد.
خالادتس بر خلاف ظاهر نچندان زیبایش بسیار خوشمزه و مقوی است.
نوش جان

خالادتس در کدام رستورانهای شهر شما سرو میشود؟ کلیک کنید