رستوران نایب اولین رستوران در ایران به سبک اروپایی
رستوران نایب اولین رستوران در ایران به سبک اروپایی

رستوران نایب اولین رستوران در ایران به سبک اروپایی

شنیدن نام نایب همه ی ما را به یاد کباب های خوشمزه و با کیفیت و اصیل ایرانی می اندازد.
نایب، رستورانی شیک است که قدمت آن به 150 سال قبل باز می گردد.
از آن زمان تاکنون شعبات زیادی از نایب در گوشه و کنار ایران افتتاح شده اند که هرکدام تفاوت هایی با هم دارند اما اولین رستوران نایب روبروی پارک ساعی قرار دارد که هنوز هم حال و هوای گذشته را حفظ کرده  و به صورت هفت ستاره از مشتریان پذیرایی می کند.
اما موسس نایب که بود؟
شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید اولین موسس رستوران نایب،پسر آشپز مخصوص ناصرالدین شاه بوده است.شخصی به نام نایب غلامحسین.او اولین کسی بود که رستوران را در ایران به سبک مدرن اروپایی طراحی و تاسیس کرد، پیش از آن هم 5 دهنه مغازه در بازار صراف ها خریده بود و رستورانی را آن جا بنا نهاد که به علت چلوکباب های بسیار با کیفیتش به نایب کبابی معروف شد و همین موضوع رفته رفته باعث شد که نام نایب کبابی بر سر زبان ها بیفتد.

پدر نایب غلامحسین ، شخصی به نام حاج علی بود، همانطور که گفته شد آشپز مخصوص ناصرالدین شاه بود.او در تبریز یکی از دوستان نزدیک ناصر الدین شاه به شمار می آمد.
در احوالات او آمده است که روزی با ناصرالدین شاه به شکار رفته بود؛ به درخواست شاه از گوشت شکار کبابی می پزد که بسیار مورد توجه واقع می شود و آن طور که گفته شده شاه، تا بحال مانند آن را میل نکرده بودند.پس از تشکیل حکومت ناصرالدین شاه در تهران، او نیز به اصرار شاه به تهران می آید و سر آشپز ویژه ی شاه می شود.در واقع حاج علی اولین مبدع چلو کباب ایرانی بوده است که بعدها به عنوان غذای ملی ایرانی شناخته شد.
پس از نایب غلامحسین فرزند او ایرج نایب رستوران نایب ساعی را تاسیس کرد.این رستوران یکی از لوکس ترین رستوران ها به شمار می آمده که محل رفت و آمد بسیاری از رجال عالی مقام و نامدار آن  دوران بوده است.
پس از ایرج نایب ، رضا نایب مدیریت رستوران را به عهده گرفت، فردی که تاثیر بسزایی در اوج گرفتن شهرت نایب داشت.
او با اضافه کردن طبقات سوم و چهارم  و طراحی بی نظیر آن که برگرفته از کاخ ورسای بود روشی نو را از سر گرفت.
از جمله اقدامات او خدمات ویژه ی نایب در ماه مبارک رمضان بود.همچنین صبحانه ی بوفه نایب و گیفت کارت های نایب.
او همزمان مدیریت چهار شعبه ی دیگر از نایب را نیز برعهده داشت و سرانجام در سن 44 سالگی در حالی که برای سرکشی به یکی از رستورانها عازم شمال بود در حادثه ی تصادف جان خود را ازدست داد.می توان گفت که بنیانگذار نایب مدرن این فرد بوده است او با تلاش شبانه روزی خود نایب را به به اوج خود رسانید و این رستوران جایگاه فعلی خود را مدیون اوست. با درگذشت ناگهانی رضا نایب ، خواهرانش به ویژه هلن نایب مدیریت شعبه مرکزی نایب را به عهده گرفتند.
سرکار خانم هلن نایب در مصاحبه ای که با نشریه ی انگلیسی زبان تهران تایمز داشتند پرده از نام نایب برداشتند.
در این مصاحبه ایشان داستانی نقل می کنند از پدربزرگشان و ناصرالدین شاه قاجار.
"ناصرالدین شاه یک بار به پدربزرگم گفتند که شما نایب حاج علی هستید.و در اینجا بود که وی این نام را برگزید."
ایشان در پاسخ به این سوال که چه رازی درپشت پرده ی کباب های رستورانی به ویژه کباب کوبیده  نهفته است که همیشه بهتر از چیزی است که در منزل تهیه می شود، می گویند:
"اگرچه کیفیت برنج و گوشت گوسفند اهمیت ویژه ای دارد اما در واقع کباب کوبیده روش و اسرار خاص خود را دارد که فقط با گذشت زمان و با تجربه می توان آن را به دست آورد.همچنین کباب های رستورانی معمولا با آتش کباب می شوند که این خود نقش مهمی در طعم آن دارد در حالی که در مورد  کباب های خانگی غالبا این مورد رعایت نمی شود."

نمایش شعبه های رستوران های نائب...کلیک کنید