ژولیِن ماشروم
ژولیِن ماشروم

ژولیِن ماشروم

ماشروم ژولین یک غذای روسی است با نامی زیبا برگرفته از زبان فرانسوی.اکثر افراد با شنیدن نام این غذا به یاد غذاهای خوشمزه ی فرانسوی می افتند اما باید گفت که این غذا کاملا روسی است؛جالب است بدانید که این غذا از زمان های بسیار قدیم در روسیه طبخ می شده است؛ در گذشته این غذا را در ظروف فلزی طبخ می کردند و بر این باور بودند که طعم قارچ در این ظروف بیشتر نمایان می شود و بر کل غذا غالب است. یکی از تفریحات مردم روسیه از گذشته تا کنون جمع آوری انواع قارچ از جنگل بوده است ؛ شاید همین علاقه ی روس ها به قارچ باعث شده تا غذاهای متنوعی از آن در فرهنگ آشپزی روسی وجود داشته باشد.
روش ژولین چیست؟
 بطور کلی یکی از ترفند های متداول آشپزخانه مهارت کار با چاقو است و یکی از چالش برانگیزترین مهارت ها برش خلالی است. 
اجازه دهید در جواب این سوال که چرا نام این غذا را ژولین گذاشتند به کتاب "فرهنگ لغت آشپزی" اثر ویلیام واسیلیویچ پاخلِبکین مراجعه کنیم.در این کتاب ذکر شده است که ژولین نوعی برش سبزیجات است که توسط سرآشپزان فرانسوی ابداع شده و برای غذاهایی مثل سوپ ، سس و سالاد  به کار می رود؛ در این روش که اصطلاحی کلاسیک در مدارس آشپزی محسوب می شود، سبزیجات به قطعات 5 تا 6 سانتی متری و به ضخامت 3 میلی متری برش می خورند. پس به این خاطر است که نام این غذا ژولین ماشروم است زیرا که مواد اولیه ی آن به روش ژولین خرد می شوند همانطور که سوپ ژولین به این روش آماده می شود.
ژولین ماشروم در واقع نوعی پیش غذای گرم و سنگین محسوب می شود. مواد اولیه ی اصلی آن شامل قارچ، پیاز،آرد، پنیرو خامه ی ترش (اسمیتانا) است.اما این مواد برای تهیه ی سبک کلاسیک این غذا است امروزه در روسیه مواد دیگری را نیز به آن اضافه کرده و نوع برش را نیز تغییر داده اند. از لحاظ طعم، ماشروم ژولین بسیار شبیه بیف استروگانف است اما این دو باهم تفاوت هایی دارند.در این مطلب به طرز تهیه ی امروزی ژولین ماشروم می پردازیم.
مواد اولیه ی لازم برای تهیه ی ژولین ماشروم برای یک پرس عبارت است از :
قارچ 100 گرم
فیله ی مرغ پخته شده1 تا 2 عدد
پیاز 1 عدد ، کوچک
آرد 1 قاشق مربا خوری 
کره 50 گرم
خامه ترش یا خامه صبحانه 50 گرم
پنیر دلخواه 50 گرم ،رنده شده (موتزارلا، گودا یا ترکیبی از هر دو)
نمک و فلفل به میزان لازم
سیر 1 حبه (دلخواه)
طرز تهیه ی ژولین ماشروم
ابتدا پیاز و قارچ را در ابعاد دلخواه خرد می کنیم (بهتر است در ابعاد اصلی سبک ژولین یعنی 50*3 میلی متر باشد).کره را در ماهی تابه ذوب می کنیم و ابتدا پیاز و بعد قارچ را به آن اضافه می کنیم (توجه داشته باشید که قارچ حتما باید با درجه حرارت بالا تفت بخورد در غیر این صورت خیلی سریع آب از دست داده و به حالت لاستیکی در می آید).پس از تفت دادن قارچ و پیاز، فیله ی مرغ پخته شده را در ابعاد کوچک خرد کرده و به ماهی تابه اضافه می کنیم کمی که تفت خورد یک قاشق مربا خوری آرد را به آن می افزاییم و سپس نمک و فلفل سیاه را.سپس مواد را از روی اجاق برمی داریم.ظرف مورد نظر برای سرو را از قبل چرب می کنیم (به جای ظرف می توانید از پوره ی سیب زمینی یا نانی که به صورت ظرف آماده کرده ایم استفاده کنید).مواد را داخل ظرف می گذاریم و سپس از ترکیب خامه و سیر رنده شده روی آن می ریزیم و در انتها پنیر رنده شده را روی آن می دهیم.غذا را به مدت 10 الی 15 دقیقه در فر با دمای 180 درجه سانتی گراد در طبقه ی وسط قرار می دهیم تا پنیر ها آب شوند.در 5 دقیقه ی پایانی شعله ی بالا یا گریل فر را روشن می کنیم تا سطح پنیر کمی برشته شود.
در آخر می توانید با استفاده از سبزیجات تازه ی ساطوری شده آن 
 را تزئین کنید و از این غذای ساده و خوشمزه لذت ببرید.

 

نمایش برترین کافی شاپ های شهرتان...کلیک کنید