یاپراک سارماسی , غذای اصیل ترکیه
یاپراک سارماسی , غذای اصیل ترکیه

یاپراک سارماسی

یا پراک سارماسی یکی از اصلی ترین غذاهای ترکیه بوده و خاستگاه آن منطقه ی تحت سلطه ی دولت عثمانی سابق است. این غذا به قدری در این کشور محبوبیت دارد که در واقع به عنوان یکی از شاخص های مهم برای ارزیابی مهارت در آشپزی بکار می رود.یاپراک سارماسی در تمام مناطق اطراف ترکیه از جمله ایران، قفقاز جنوبی، بالکان و بطور کلی در منطقه ی خاورمیانه طرفداران ویژه ای دارد.
در رابطه با نام آن می توان گفت که شامل دو بخش است؛ "یاپراک" به معنای "برگ" و "سارما" به "معنای پیچیده شده در چیزی".بنابراین سارما را نباید با دلمه اشتباه گرفت در واقع در زبان ترکی دلمه به معنای "پر شده" است و با معنای سارما به کلی متفاوت؛ دلمه به غذاهایی مثل دلمه ی بادمجان، فلفل و از این دست که با مواد میانی پر می شوند، اطلاق می گردد .یاپراک سارماسی، با انواع برگ ها از جمله کلم، کاهو، پیاز، نوعی سبزی محلی ترکی و برگ مو پیچیده می شود اما شناخته شده ترین آن ها سارمای  برگ مو است.
این غذا هم به صورت گرم و هم به صورت سرد استفاده می شود. لازم به ذکر است که این غذا از لحاظ طبع شناسی، سردی است و پیشنهاد می شود حتما با گرمی جات سرو شود تا طبع آن متعادل شود.
در ایران به این غذا دلمه ی برگ مو می گویند؛ مواد میانی و طرز پیچش آن با نسخه اصلی کمی تفاوت دارد بدین صورت که سبزی های معطر فراوان، لپه و گاهی زرشک به آن اضافه می کنند و طریقه ی پیچیدن آن هم به صورت بقچه ای است؛ این نوع پیچیدن باعث می شود که حجم مواد میانی به نسبت برگ، بیشتر باشد.
در این مقاله طرز تهیه ی یاپراک سارماسی ترکی را با هم مرور می کنیم.
مواد لازم برای تهیه ی یاپراک سارماسی برای 4 تا 5 نفر عبارت است از:
برگ انگور به میزان لازم
گوشت چرخ شده 300 گرم
برنج 3 استکان
سیر 2 حبه
پیاز 1 عدد بزرگ
روغن مایع 6 تا 7 قاشق غذا خوری
رب 2 قاشق غذا خوری
رب انار 1 قاشق غذا خوری
گرانول فلفل قرمز یا پول بیبر 1 قاشق چایخوری
زیره 1 قاشق مربا خوری
سبزی جعفری تازه نصف یک دسته
نمک 1 قاشق غذا خوری
نعناع خشک 1 قاشق چایخوری
مراحل آماده سازی
ابتدا برگ ها را شسته و دم آن ها را باقیچی کاملا می گیریم(در غیر این صورت باعث پارگی برگ می شوند)
 وآن ها را روی هم می گذاریم، برگ های روی هم گذاشته را به مدت 3 دقیقه درون آب در حال جوش قرار می دهیم تا نرم شوند و آماده برای پیچیدن.
برنج را نیز نیم پز می کنیم ( دانه های برنج باید زنده باشند).
پیاز، سیر و جعفری را ریز خرد می کنیم و یا از خرد کن برای این کار استفاده می کنیم.

حالا همه ی مواد اولیه را با برنج خوب ترکیب می کنیم.مهمترین مرحله در تهیه ی سارما پیچیدن آن است.پیچیدن به این صورت است که یک قاشق از مواد را برداشته و به صورت لوله ای در پایین ترین قسمت برگ قرار می دهیم دو طرف را تا می زنیم و برگ را لوله می کنیم.
پس از آماده کردن سارما، کف قابلمه ی مورد نظر را چرب می کنیم و چند لایه برگ ته قابلمه قرار می دهیم.سارما ها را به ترتیب کف قابلمه می چینیم؛ در انتها یک بشقاب را برعکس کرده و روی آن می گذاریم.به اندازه ی نصف استکان هم آب جوش روی سارما می ریزیم.در قابلمه را کیپ کرده و به مدت 1 ساعت در فر با دمای 180 درجه یا روی اجاق گاز با شعله ی ملایم قرار می دهیم تا دم بکشد.
سارما را با انواع میوه های ترش طعم دار می کنند.می توانید  گوجه سبز، آلبالو و یا لیمو ترش روی آن قرار دهید تا با بخار پخته شوند.
از ماست چکیده و روغن داغ به همراه پول بیبر نیز می توانید برای تزئین آن استفاده کنید.
نوش جان

رستورانهای ترکیه ای در تهران را بشناسیم..کلیک کنید