تاریخچه و نحوه فعالیت طباخی ها
تاریخچه و نحوه فعالیت طباخی ها

تاریخچه و نحوه فعالیت طباخی ها

اکثر ایرانیان علاقه بسیار زیادی به غذاهای سنتی همچون کله پاچه دارند که نام دیگر آن خاش است ، با اینکه عده ای از افراد مثلا کسانی که معتقد هستند که نباید حیوانات را قربانی کرد برای اینکه ما گوشت مصرف کنیم و در عوض می توان پروتئین و ..که از گوشت قرمز و یا حتی سفید به دست می آوریم با سبزیجات و میوه ها. با این حال باز عده ای هستند که طرفدار پر و پا قرص گوشت حیوانات و علی الخصوص کله پاچه گوسفند هستند و این افراد به سایرین بسیار پیشنهاد می کنند که برای یک بار هم که شده این غذای لذیذ را به عنوان صبحانه نوش جان کنند هرچند که کله پاچه یک غذای کامل است و به عنوان یک وعده اصلی  صبحانه یا نهار یا شام سرو می شود. چرا که می دانند حتی با یک بار نوش جان کردن این غذا ، آنها هم از جمله شیفتگان کله پاچه خواهند شد ..

اما به عنوان یک طرفدار پر و پا قرص کله پاچه بهتر است کمی هم راجع به تاریخچه آن بدانیم که اصلا چگونه شد ک همچین غذایی به منوی غذا های ایرانی افزوده شد.

 باستان شناسان با تحقیق های و کاوش های بسیار به این نتیجه رسیده اند که از حدود چهار هزار سال پیش ایرانی ها به طبخ این غذای لذیذ مشغول بودند آنها با یافتن اسکلت مغز و پاچه های یک گوسفند در حوالی استان خراسان شمالی بدین نتیجه دست یافته اند ، که نیاکان ما نیز از جمله شیفتگان این غذای دلچسب بوده اند.. و رفته رفته این غذا به نسل امروز رسیده به عنوان یک هدیه از پیشنیان.. لازم به ذکر است که واحد شمارش کله پاچه ، دست است و هر دست کله پاچه شامل یک سر و چهار پاچه می باشد.

اما نکته جالب این است که اینک تنها ایرانیان از طرفداران این غذای دلنشین نیستند و این غذا در اکثر نقاط جهان سرو می شود نقاطی مانند کشور های نروژ ، ترکیه ، بلغارستان و حتی قفقاز. و جالب تر اینکه در شب کریسمس نروژ ی ها رسم دارند که کله پاچه میل کنند و بدین صورت که جزء آداب آنان است که در ابتدا گوش و چشم های آن میل می کنند.

اما کار طباخی ها چیست ؟ و نحوه فعالیت آنها به چه صورت است ؟  آماده کردن یک کله پاچه فوق العاده خوشمزه ، حرفه ای است که طباخی ها به آن مشغول هستند ، مواد اولیه که شامل سر ، بنا گوش ، پاچه ، زبان ، مغز و چشم و ... می باشد صبح به دست طباخ می رسد و وظیفه طباخ این است که تا ظهر آن را به خوبی تمیز کنند و و آماده طبخ  می کند ، برای اینکه خوب جا بیفتد لازم است که کله پاچه ها از ظهر تا صبح فردای آن روز پخته شوند ، چرا که کله پاچه غذایی دیر پز است و زمان بسیار زیادی طول می کشد تا پخته شود. کسانی که کله پاچه میل می کنند می توانند بر حسب سلیقه آن را با آب لیمو نوش جان کنند  و البته می توانند برای از بین بردن چربی های کله پاچه انار هم نوش جان کرد تا کمی از سنگینی بعد از میل کردن کله پاچه رفع شود..همچنین می توان با آب این غذای دلنشین یک آب گوشت  خوشمزه به عنوان پیش غذا نوش جان کرد که گاهی با نارنج عده ای میل می کنند..
اما این غذای خوشمزه درست است که دلنشین است و پر انرژی اما چربی بسیار زیادی دارد و کسانی که چربی خون آن ها بالاست و نقرس دارند باید از خوردن آن اجتناب کنند .

 

برترین طباخی های کشور به تفکیک شهر..کلیک کنید