امروز ۱۴ژوئن روز جهانی اهدا خون است.
امروز ۱۴ژوئن روز جهانی اهدا خون است.

امروز ۱۴ژوئن روز جهانی اهدا خون است.
این روز به مناسبت تولد کارل لندشتاینر، کاشف گروه‌های خونی و بنیان‌گذار انتقال خون مدرن نام‌گذاری شده و شعار امسال این است: «خون سالم، نجات‌دهنده جان‌ها»
نیاز به خون سالم جهانی است. خون سالم هم برای درمان و هم برای مداخلات فوری ضروری است. این کمک می کند تا بیمارانی که از شرایط تهدید کننده زندگی رنج می برند زندگی طولانی تر و با کیفیت بالاتر داشته باشند و از روش های پیچیده پزشکی و جراحی پشتیبانی کنند همچنین خون برای معالجه مجروحان در مواقع اضطراری از انواع (حیات طبیعی ، حوادث ، درگیری های مسلحانه و غیره) بسیار حیاتی است و نقش مهمی در زندگی مادران در مراقبت از مادر و نوزاد دارد.
اما دسترسی به خون سالم هنوز هم امتیاز معدودی از افراد است. اکثر کشورهای کم درآمد و متوسط ​​با تلاش برای تهیه خون ایمن در دسترس هستند زیرا کمکهای مالی کم و تجهیزات آزمایش خون کمیاب است. در سطح جهان ، 42٪ خون در كشورهایی با درآمد بالا جمع می شود كه فقط 16٪ از جمعیت جهان را در خود جای می دهد.
تأمین خون کافی از خون سالم فقط با کمکهای منظم توسط اهدا کنندگان خون غیر داوطلبانه تأمین می شود. به همین دلیل است که مجمع جهانی بهداشت در سال 2005 برای تشکر از اهدا کنندگان خون و تشویق بیشتر مردم به دادن آزادانه خون ، روز خاصی را تعیین کرد. روز جهانی اهداکننده خون هر ساله در 14 ژوئن برگزار می شود. علاوه بر تشکر از اهدا کنندگان خون ، روزی برای افزایش آگاهی در مورد نیاز جهانی به خون ایمن و چگونگی مشارکت همه است.
برای اطمینان از دسترسی افراد و جوامع به خون و فرآورده های خونی ایمن و با کیفیت ، در شرایط عادی و اضطراری ، اهدا خون به سراسر دنیا مورد نیاز است. از طریق این کمپین ، ما به تعداد بیشتری از مردم در سراسر جهان می خواهیم با داوطلبانه اهدای خون به طور مرتب خون نجات دهند.
این روز و موضوع همچنین فراخوانی برای اقدام دولت ها ، مقامات بهداشتی ملی و خدمات انتقال خون ملی برای تأمین منابع کافی و ایجاد سیستم ها و زیرساخت ها برای افزایش جمع آوری خون از اهدا کنندگان خون داوطلبانه و غیرمجاز است. مراقبت از اهداکننده با کیفیت؛ ترویج و پیاده سازی استفاده بالینی مناسب از خون؛ و راه اندازی سیستم های نظارت و نظارت بر کل زنجیره انتقال خون.

۱۴ ژوئن  روز آگاهی از آزارواذیت زنان و کودکان است.
 با اینکه این روز بیشتر در آمریکا برگزار می‌شود اما روزی است برای آگاهی دادن و رهایی از آزار. با شیوع ویروس کرونا آمار خشونت‌های خانگی، همسر و کودک آزاری نیز افزایش داشته‌اند.

۱۴ ژوئن روز جهانی حمام است.
این روز به یاد ریاضیدان یونانی #ارشمیدس نام‌گذاری شده که در وان حمام «اندازه‌گیری حجم اجسام» را کشف کرد. حمام کردن غیر از بهداشت فردی، برای کاهش استرس نیز توصیه می‌شود.

مقالات بیشتر در بانک اطلاعات مپ استار..کلیک کنید