شاه پلو , غذای رسمی باکو در رستورانهای ایران
شاه پلو , غذای رسمی باکو در رستورانهای ایران

شاه پلو

(در قسمت کلیپ های آشپزی , آموزش نحوه پخت  شاه میگو را مشاهده بفرمایید)

شاه پلو یکی از خوشمزه ترین غذاهای باکو است که معمولا در جشن ها و اعیاد آن را طبخ می کنند.
این غذا جزو غذاهای رسمی جمهوری آذربایجان محسوب می شود که حتی تمبرهایی نیز به یادبود آن در جمهوری آذربایجان طراحی و چاپ شده است.
 در رابطه با نام این غذا گفته می شود که چون از شاه بلوط در آن استفاده می کنند به این نام درآمده است.اما وجه تسمیه دیگر آن نیز مجلسی بودن آن است و در واقع غذای شاهانه ای به حساب می آید.
بطور کلی پلو در فرهنگ کشور های ایران، آذربایجان، ازبکستان و ترکیه به مجموعه غذاهایی اطلاق می شود که با مواد دیگر ترکیب شده باشد؛ از جمله انواع سبزیجات، دانه ها، حبوبات، آجیل ها، خشکبار وغیره که با مقدار متناسبی از ادویه جات طعم دلچسبی را به آن می دهد.در هند انواع کاری ها را با پلو طبخ می کنند که مخصوصا در تمامی کشورهای ذکر شده طرفداران بسیاری دارد.اما در خاور دور معمولا برنج را به صورت جدا گانه و به روش کته، طبخ و با سبزیجات میل می کنند.در هر صورت پلو به هر شیوه ای که طبخ شود باب میل مردم، دربسیاری از کشورهای آسیای دور و میانه می باشد.
در مورد شاه پلو به طور اخص، می توان گفت که جزو غذاهای شیرین است و دارای کالری بسیار بالا.این غذا برای افرادی که ته دیگ را خیلی دوست دارند غذای بهشتی محسوب می شود زیرا که تمام سطح آن ته دیگ دارد.همچنین در آن از گوشت تازه ی با استخوان نیز استفاده می شود که طعم بی نظیری را به غذا می دهد. 
در این گفتار به طرز تهیه ی این غذای لذیذ و سنتی آذر بایجانی می پردازیم.

مواد لازم برای تهیه ی شاه پلو برای 5 تا 6 نفر عبارت است از:
برنج 1 کیلو گرم
گوشت با استخوان 1 کیلو گرم
پیاز 1 کیلو گرم
آلوی قطره طلا خشک شده یا هر آلوی دلخواه 200 گرم
کشمش 100 گرم
قیصی 300 گرم
مغز شاه بلوط 300 گرم
روغن زرد یا همان کره گرما دیده و یا روغن حیوانی(روغن دنبه)  به میزان لازم
نمک ، فلفل و زرد چوبه به میزان لازم
زعفران به میزان لازم

طرز تهیه شاه پلو به شرح زیر است:
ابتدا گوشت را با مقدار کمی آب و پیاز می پزیم اگر گوشت بره تازه در اختیار داشته باشید نیاز نیست که آن را از قبل بپزید.گوشت را تا جایی می پزیم که تمام آب آن جذب خودش شود و بافت آن نرم گردد.سپس برنج از قبل خیس خورده را در ظرف آب جوش می ریزیم و با مقداری نمک اجاره می دهیم تا نیم پز شود.(توجه داشته باشید به دلیل اینکه مواد میانی پلو کمی آب دار است برنج را دان بردارید تا در نهایت پلوی شما مجلسی شود).حالا در ماهی تابه ای بزرگ روغن حیوانی یا زرد را ریخته وپیازخرد شده را اضافه می کنیم تا جایی که سبک و طلایی رنگ شود، سپس از سخت ترین خشکبار شروع می کنیم به تقت دادن (آلو، قیصی، کشمش).توجه داشته باشید که در ابتدا باید خشکبار را خوب شسته و آب آن را با دستمالی تمیز بگیرید.در صورت دلخواه می توانید قیصی ها را با چاقو خرد کنید.پس از تفت دادن این مواد به سراغ شاه بلوط می رویم.برای جدا کردن پوست شاه بلوط باید آن ها را در قابلمه روی اجاق با شعله ی بالابگذارید.پس از گذشت چند دقیقه پوست شاه بلوط ترک برداشته و به راحتی می توانید آن را جدا کنید. پس از جدا کرده شاه بلوط ها از پوست، آن ها را در کره تفت می دهیم.حالا نوبت به پیچیدن این غذا می رسد.ابتدا قابلمه ی مورد نظر را خوب چرب می کنیم.در اصل این غذا را درون نوعی نان لواش گرد کوچک و نازک می پیچند. اما با نان تاکو (پیتا) یا لواش نیز می توان آن را آماده نمود.توجه داشته باشید که نان ها باید از قبل با فرچه، کره یا روغن مالی شوند.ته قابلمه دو عدد نان پهن می کنیم و دور تا دور دیواره ی قابلمه را نیز با نان می پوشانیم.سپس نیمی از برنج آبکش شده را ته ظرف ریخته و مواد میانی، گوشت و شاه بلوط را روی آن قرار می دهیم در انتها نیز نیم دیگر برنج را می ریزیم پس از این مرحله لبه ی نان ها روی برنج می آوریم و درب قابلمه را می گذاریم .قابلمه را روی شعله ی ملایم اجاق گاز قرار می دهیم تا برنج دم بکشد. این مرحله حدودا 45 دقیقه به طول می انجامد. پلوی آماده شده را در ظرف سرو بر می گردانیم و آن را برش می زنیم.
نوش جان.

کدام رستورانها در شهر شما شاه پلو سرو میکنند؟کلیک کنید