استفاده از ظروف مسی..آری یا نه؟
 استفاده از ظروف مسی..آری یا نه؟

فواید و مضرات استفاده از ظروف مسی در طبخ و سرو غذا

همانطور که میدانیم بدن انسان به مواد معدنی گوناگونی نیاز دارد که مس یکی از آنهاست که کمبود آن باعث بروز علایمی مانند اختلال در عملکرد استخوانها،لکه های سفید روی ناخن، کم خونی،سوء تغذیه، اختلال کار قلب، کاهش غیر عادی گلبول های سفید و اختلال در کار کلیه ها و...  میشود. 

در طبیعت منابع غنی خوراکی  از مس یافت میشود از جمله :غلات کامل،سبوس گندم، سیر،بادام، مغز گردو، لوبیا،قارچ،غذاهای دریایی، جوانه گندم،سیب زمینی، عدس و....
مس در درمان و حل بسیاری از مشکلات مانند،درد و ورم مفاصل موثر است و از فواید دیگر آن میتوان به موارد زیر اشاره  مختصری داشت: بوجود آمدن ملانین که در رشد و بهبود وسلامت موی آسیب دیده کاربرد دارد و سلامت قلب و رفع گرفتگی عروق،سلامت کبد و طحال،سرعت عمل مغز،افزایش سیستم ایمنی بدن،کمک به اعصاب و استخوانها،جلوگیری از پیری زود رس،افزایش انرژی بدن و...

بر اساس نظریات طب سنتی، نوشیدن آب در ظروف مسی بسیار مفید است. از جمله آنها نوشیدن آبی که در ظروف مسی نگهداشته شده به مقدار 2تا3 لیوان، نیاز روزانه انسان به مس را برطرف میکند و برای عملکرد قلب،کاهش فشار خون و کلسترول مفید است.
مس میتواند باکتری و ویروس های موجود در آب را از بین ببرد و باعث بهبود گوارش و چربی سوزی شده و التهاب معده را کم میکند و باکتری معده را معدوم میکند.
دیگر اینکه باعث بهبود خشکی و آسیب دیدگی پوست شده و تولید سلولهای جدید را تسریع بخشیده و باعث ایجاد حالت کشش مناسب در آن میشود. 

استفاده از ظروف مسی طرفداران خود را داراست. 
یکی از دلایل بزرگ آن زیبایی این ظروف است و پخت بهتر غذا در آنها به علت رسانایی زیاد مس و نگهداری خوب گرما در طی مراحل پخت که باعث خوش طعم تر شدن غذا و ترد تر شدن سرخ کردنیها میشود.
چنانچه در بسیاری از رستورانها و سفره خانه ها این ظروف زیبا به کار گرفته میشوند.
ولی آنچه در استفاده این ظروف دارای اهمیت و توجه ویژه است اینست که مس به علت تمایل شدید به اکسید شدن و همچنین حل شدن در غذاها حتما باید روکش شود. مخصوصا در مورد غذاهای ترش که حالت اسیدی بالاتری دارند.
بوعلی در این باره گفته:از پخت غذاهای چرب،شور یا شیرین و گوشت و لبنیات در این ظروف پرهیز کنید که قطعا زنگار میبندد و زنگار نیز سم قاتل است.

در به کارگیری این ظروف باید توجه داشت که لایه محافظ روکش آن خراش بر نداشته باشد و پوشش کاملا سالم باشد.غذاهای اسیدی و قلیایی در آنها طبخ و نگهداری نشود.ظروف بعد از شستن حتما خشک شوند و برای جلوگیری از اکسیده شدن روی آن آب پیاز مالیده شود.
از شوینده های قوی استفاده نشود.
در بازسازی آنها دقت شود که به علت گرانی قلع و نیکل از سرب استفاده نشده باشد. 

درست است که بدن به مس نیاز دارد، ولی همانطور که نیاز به انواع ویتامینها بسته به سن و شرایط سلامتی افراد متفاوت است، قطعا مصرف بیش از حد نه تنها مفید نیست بلکه میتواند مضر و خطرناک هم باشد.

میزان مس در بدن انسان سالم از 100 تا150 میلی گرم است و ورود بیش از نیاز این عنصر عوارضی مانند تهوع و اسهال ایجاد میکند که به علت رسوب آن در کبد و ایجاد مسموميت است. 
عفونتهای میکروبی،پر کاری تيروئيد،تب حاد روماتیسمی،سکته قلبی و...  از عوارض دیگر افزایش مس در بدن میباشند.
پس اگرچه ظروف مسی زیبا، کارامد و مفید هستند، باید در استفاده از آنها بسیار محتاط بود.
ظروف مسی حتما باید روکش مناسب و سالم عاری از هر گونه خط و خش داشته باشند.
تناقضات و نظرات مختلفی در مورد این ظروف مطرح است.
امروزه اطباء معتقدند ظروف شیشه ای و پیرکس بهترین ظروف هستند چون عناصری که وارد غذا شوند و واکنش دهند وجود ندارد.
سایت رسمی غذا و داروی آمریکا(FDA) هم استفاده ظروف مسی را مضر دانسته و مخصوصاً برای طبخ غذاهایی که حالت اسیدی دارند را از عوامل ایجاد مسمومیت عنوان کرده.
در طب سنتی قدیم هم استفاده مس بدون روکش منع شده است.

در کل آشپزی در ظروف مسی نباید به صورت طولانی مدت انجام گیرد. 
طب امروزی معتقد است که مصرف بیش از اندازه از این ظروف باعث افسردگی، بی خوابی و بیش فعالی در کودکان میشود.
در نهایت مثل تمامی ابزار  باید تمامی نکات ایمنی و توصیه های پزشکی به طور کامل و دقیق مد نظر قرار گرفته شود.

 

کدام رستورانها فقط از ظروف مسی استفاده میکنند؟ کلیک کنید