زعفران ضامن سلامتی ایرانی ها
زعفران ضامن سلامتی ایرانی ها

زعفران ضامن سلامتی ایرانی ها

با شنیدن نام زعفران شاید همگی ما به یاد یک خوش رنگ و خوش طعم کننده غذاهای مان خصوصا برنج بیفتیم. یا حتی به یاد استان خراسان و بازار های آن و زعفران های خوش رنگ و خوش بو. حتی گاهی به یاد شربت های زعفران خانه مادربزرگ و خیلی چیزهای دیگر که باز می گردد به خاطرات شیرین و دلنشین ما در گذشته و حال.

زعفران گیاهی از تیره زنبقیان هست و مرغوب ترین نوع آن همانطور که ذکر شد در خراسان رضوی و بعد در خراسان جنوبی یافت می شود. این گیاه جدا از خوش رنگ و طعم کردن غذا ، خواص دارویی هم دارد که شاید بی اطلاع باشیم از آن. 

زعفران و اثرات معجزه آفرین آن در طی سال ها توجه محققان و پزشکان را خصوصا در طب سنتی به خود جلب کرده است . از خواص بی شما زعفران که بسیار مفید برای سلامتی بدن است می توان به مواردی همچون : شادی بخش بودن اشاره کرد ، شاید همگی ما این را شنیده باشیم که هر کس مقداری زیاد از شربت زعفران میل کند آنقدر میخندد و خنده اش بند نمی آید . اما مصرف به مقدار و متعادل نه تنها هر چیز به طبع فوایدی داری و مصرف بیش از حد باعث بروز معایب آن می شود . جدا از شادی سازی ، زعفران مزایای دیگری هم دارد مثل آرامش بخش بود ، ضد سرطان بودن ) به دلیل جمع آوری رادیکال های آزاد) ، مسکن بودن زعفران در درمان دردهای دندان و قولنج و موارد بسیار دیگری از این قبیل چون ، بهبود کم خونی دختران ، درمان بیماری هایی نظیر آسم و سرما خوردگی و سرفه ، درمان فشار خون ، ضد تشنج ، ضد آلزایمر و پارکینسون و همچنین درمان سرخک و بیماری هایی چون اسهال خونی و غیره و غیره از خواص معجزه آسای زعفران است.

اما تنها خواص زعفران به اینجا ختم نمی شود و از آن در صنایع مختلف استفاده می شود ، در کاربرد های شیمیایی و صنعتی. در گذشته بیشتر از رنگ های شیمیایی در صنعت رنگ رزی استفاده می شد اما امروزه برای پیشگیری از تاثیرات منفی آن از رنگ های طبیعی همچون زعفران استفاده میشود . همچنین زعفران به دلیل ترکیبات فوق العاده خوبی که دارد در صنعت بهداشت از آن استفاده می شود.

همچنین از کاربرد های دیگر زعفران که باعث اشتها آوری می شود می توان از استفاده  آن در پخت و پز مثلا در قنادی ها برای پخت شیرینی استفاده کرد و یا حتی در صنعت تولید نوشابه می توان از آن استفاده کرد بابت تولید نوشابه هایی چون نوشابه انرژی زا یا حتی شربت ها. مورد دیگر از کاربرد بی نهایت زعفران ، استفاده آن در تهیه و رنگ ژله ها و پودر کیک ها و ... است.
شاید برای شما جالب باشد که از زعفران حتی در رنگ کردن سوسیس  هم استفاده میشود و رایج است.

اما نکته ای که باید گفته شود این است که زعفران برای بانوان باردار هم می تواند خطرناک باشد و هم خوب.. بانوان باردار فراموش نکنند که در سه ماهه اول بارداری به هیچ عنوان از زعفران استفاده نکنند چرا که بر روی جنین تاثیر میگذارد و خطر سقط جنین در کمین آنها می تواند باشد. اما بعد از گذشت سه ماهگی  می توانند از زعفران استفاده کنند چرا که باعث زایمان آسان و راحت آنها می شود. 

فراموش نکنید که هر چیزی که مفید است می تواند برای برخی از افراد مضر باشد به عنوان مثال افرادی که از اختلال دو قطبی رنج می برند نباید از زعفران استفاده کنند یا زعفران ممکن است با برخی داروها مثل دارو های فشار خون تداخل داشته باشد پس به خاطر داشته باشید قبل از مصرف زعفران با پزشک خود مشورت کنید.. 

می توانید دمنوش های خوش طعم زعفران را در منزل یا رستوران های سنتی و حتی کافی شاپ ها میل کنید و لذت ببرید..  نوش جان

 

جهت نمایش بهترین و سالم ترین رستورانهای شهرتان کلیک کنید