جگر , بخوریم یا نخوریم؟
جگر , بخوریم یا نخوریم؟

روش های پخت و طبخ جگر

جگر ، غذایی لذیذ و دلنشین است و پر از خواص که طرفداران بسیاری از تمام سنین دارد .جگر برخی پستانداران توسط انسان مصرف می شود ، پستاندارانی چون ، گاو ، گوساله ، گوسفند و...که جگر آنها منبعی غنی از آهن ، مس ، ویتامین های ب و رتینول است.

پستانداران دو نوع جگر دارند یکی جگر سفید و دیگری جگر سیاه ، اکثر مردم تمایل به مصرف جگر سیاه دارند و با روش هایی متفاوت آن را میل می کنند 

، از جمله این روش ها ، طبخ غذایی لذیذ به نام جغول بغول یا خوراک جگر است که در این روش ، ابتدا پیاز ها را ریز خرد می کنیم و تابه را روی گاز گذاشته و بعد از کمی داغ شدن روغن میریزیم و می گذاریم روغن خوب داغ شود و بعد پیاز ها را به آن اضافه می کنیم و خوب تفت می دهیم سپس جگر ها را به پیاز اضافه می کنیم ( میتوان علاوه بر جگر،  دل و قلوه هم اضافه کرد و میتوان تنها به جگر بسنده کرد ) بعد از گذشت مدتی از تفت دادن حالا وقت آن است که رب به جگر اضافه کنیم و خوب تفت بدهیم تا به قولی به جانش بنشیند و بعد نمک فلفل و زردچوبه را هرکدام به مقداری که نیاز هست به جگر اضافه کنیم و تفت دهیم..
بعد از آنکه زردچوبه و نمک و فلفل را اضافه کردیم کمی آب ، حدودا یک لیوان به جگر اضافه می کنیم و کمی هم آبلیمو داخل تابه می ریزیم.. و منتظر می مانیم تا خوب آبی که ریختیم کشیده شود.. اگر مقداری سیب زمینی هم به خوراک جگر خود اضافه کنیم غذای ما ظاهری دلنشین تر و طعمی لذیذ تر پیدا می کند ، می توان در این فاصله ای که آب جگر کشیده می شود سه عدد سیب  زمینی هم سرخ کرد و کنار جگر در ظرفی زیبا چید..

و اما روش دیگر طبخ جگر ، کباب کردن است که باعث می شود جگری لذیذ نوش جان کنید ، این روش کار بسیار ساده ای است و همه تقریبا آن را بلد هستند و بدین صورت است که جگر را نازک نازک می برید و به آن نمک و فلفل سیاه می زنید و به سیخ می کشید در هر سیخ تقریبا حدود پنج یا شیش جگر بگذارید و بر روی ذغالی داغ سیخ ها را قرار دهید ، می توانید حتی با اجاق گاز خود در منزل هم جگر ها را کبابی کنید اما طعم جگری که بر روی ذغال کباب می شود بسیار بهتر و خوش طعم تر از جگری است که در اجاق گاز کباب می شود.. نکته ای دیگر که کاملا سلیقه ای است این است که برای چرب تر شدن و خوش طعم تر شدن جگر می توانید یکی دو سیخ هم دنبه یا خوش گوشت در کنار جگر ها کباب کنید و در آخر بر روی سیخ های جگر چند ضربه بزنید تا چربی آنها به جان جگر بنشیند و یا حتی می توان در کنار جگر آن دو سیخ دنبه یا خوش گوشت را نوش جان کرد به همراه آبلیمو و ریحان.. نوش جان..

اگر به کشور هایی چون لبنان سفر کرده باشید یا حتی اگر در یک رستوران لبنانی غذا نوش جان کرده باشید این نکته را می دانید که در این رستوران ها جگر به صورت خام سرو می شود مثلا در غذاهایی چون ساشی می ، که با جگر خام سرو می شود .

در کنار همه مزیت ها و ویتامین هایی که در جگر موجود است و مفید است برای بدن ، حائز اهمیت است که این نکته را بخاطر داشته باشید ، هر مواد غذایی تا جایی که به اندازه مصرف شود مفید است و مزایا دارد اما اگر تعادل خود را در مصرف کردن آن از دست دهیم نه تنها مزیتی ندارد بلکه بسیار مضر هم می شود ، به یاد داشته باشید که جگر منبعی غنی از ویتامین A  هست و مصرف بیش از حد آن باعث مسمومیت می شود.

 

جهت نمایش جگرکی های معروف شهرتان کلیک کنید