کافی شاپ و رستوران , دوست یا دشمن ؟
کافی شاپ و رستوران , دوست یا دشمن ؟

چرا کافی شاپ ها رستوران نیستند؟

بارها ممکن است با رفتن به یک کافی شاپ و میل کردن یک نوشیدنی یا غذا ، به این موضوع فکر کرده باشیم که کافی شاپ فعالیتی همچون رستوران دارد و ممکن است به این نتیجه گاهی برسیم که اصلا این دو تفاوتی با هم ندارند و به یک چشم به آنها نگاه کنیم و تفاوتی برای آنها قائل نشویم .

اما سوالی که ممکن است به ذهن آید این است که اصلا کافی شاپ ها چگونه به وجود آمدند و تبدیل به رقیبی بزرگ برای رستوران ها شدند با اینکه همگی می دانیم ، هدف از رفتن به کافی شاپ حتما سرو غذا نیست و اینکه هر غذایی را در کافی شاپ ها نمی توان یافت ، شاید به نظر اینطور برسد و درست هم همین باشد که برای قرار های دوستانه یا برای گذراندن اوقات فراغت ، بیشتر جوان ها کافی شاپ‌ را انتخاب می کنند و در آن به نوش جان کردن انواع نوشیدنی های گرم و سرد ، انواع بستنی ها ، و یا صبحانه و حتی گاهی به میل کردن غذا هایی خاص مثل انواع پاستا می پردازند.

دسته دیگری هم می توان به وضوح در این مکان مشاهده کرد که مشغول نوشتن مقاله یا فعالیت های مختلف دیگری هستند..

شاید برای شما هم جالب باشد که اولین کافه ها در شهر مکه به وجود آمدند و مردمان مکه به کافه ها برای میل کردن قهوه می رفتند. بعد از مکه ، کم کم و به طور تدریجی کافه ها به دیگر کشور ها و قاره ها رفتند کشورهایی مثل وین که در آن اولین بار برای سرو قهوه به آن شیرین کننده نیز افزودند.. و ...

اما در ایران در اوایل قرن شانزدهم از قهوه در ابتدا برای مصارف پزشکی استفاده می کردند ، پس از آن در اصفهان اولین قهوه خانه ها یا همان کافه های امروزی زده شد و محلی شد برای جذب گردشگران حتی در ماه رمضان تبدیل به مکانی برای سخنرانی های مذهبی می شد..  

کافه های امروزی تفاوتی چندان با قهوه خانه های زمان های قدیم ندارد و مثل قدیم مردم برای گذراندن اوقات فراغت خود و یا قرار های دوستانه و امثال این موارد به کافه می روند و شاید تنها تفاوت کافه های امروزی با قهوه خانه های قدیم ، اینترنت رایگان آن باشد ..

اما سوال مهم این است که کافه ها چه تفاوتی با رستوران دارند ؟
 در وهله اول پاسخ به این سوال شاید به ذهن برسد که خوب کافه مکانی صمیمی تر و غیر رسمی تر از رستوران است ، و تفاوتی آشکار منوی کافه و منوی رستوران هست که در منو کافه انواع بستنی ها ، نوشیدنی های سرد و گرم بیشتر به چشم می خوردند و در اولویت هستند اما در منو رستوران ها تنها چیزی که به چشم می آید در نگاه اول ، انواع غذا است..

تفاوتی دیگر بین کافه و رستوران این است که همانطور که در فوق ذکر شد کافه ها مکانی برای قرارهای غیر ر سمی و دوستانه است و بسیار اندک و انگشت شمار پیش می آید که یک خانواده به کافه بروند در حالیکه رستوران ها مناسب برای خانواده است و سبکی خانوادگی و رسمی دارد..

و اما می رسیم به دکور ، صندلی ها ، طرز چیدن و مواردی از این قبیل که در کافه ها به شکلی صمیمانه و به قولی خودمونی چیده شده و دکوری غیر رسمی دارد اما چیدمان و دکور رستوران ها بدین صورت و شکل نیست. 

و مورد دیگر اینکه در کافه ها به دلیل فضای صمیمی و گفتگو محوری که حاکم است ، مشاهده می توان کرد که کتاب ها و مجله هایی برای مطالعه در اختیار مشتری های خود قرار داده شده است اما در رستوران ها این امکان برای مشتری ها وجود ندارد.

 

نمایش بهترین کافی شاپ های شهرتان کلیک کنید
نمایش رستورانهای برتر شهرتان کلیک کنید