طرز تهیه نان لواش خانگی
طرز تهیه نان لواش خانگی

🔸نان لواش خانگی 

با توجه به اینکه تهیه نان روزمره یکی از دغدغه های اصلی خانواده ها می باشد و با در نظر گرفتن شرایط پیش آمده کنونی و  حساسیت بر مسائل بهداشتی  و دوری از آلودگی نان تهیه نان سالم در محیطی سالم و بهداشتی که همان منزل است راهکاری است که پیشنهاد میشود.

همیشه صرف غذا در رستورانها ،جگرکی ها،طباخی ها و کبابی ها یی که پخت نان تازه دارند بسیار لذت بخش است و چه بهتر که با پخت نان در منزل این لذت را با خانواده در خانه خود تجربه کنیم .بر کسی پوشیده نیست که کار با خمیر بسیار آرامش بخش است و پخت نان خانگی میتواند سرگرمی آرامش بخشی برای گذران دوران ماندن در منزل باشد.

🔸مواد اولیه:
آرد گندم............     ۲و ۱/۲لیوان
آب ولرم...............   ۱ لیوان
خمیر مایه ........   ۲ قاشق چایخوری
نمک.....................   ۱/۲قاشق چایخوری
روغن مایع .......   ۳ قاشق غذا خوری
شکر ...............   ۱/۲قاشق غذا خوری


🔸طرز تهیه:
شکر را داخل آب ولرم (در حدی که دست را نسوزاند)ریخته،خمبر مایه را به آن اضافه میکنیم و درب ظرف را بسته حدود ده دقیقه به آن زمان داده تا به عمل بیاید و پف کرده بالا بیاید.

حالا نمک و روغن را به آن اضافه رده مخلوط میکنیم سپس آرد را آرام آرام به موادمان اضافه کرده هم میزنیم .در اواخر هم زدن با دست آردی شروع به ورز دادن کرده و تا حدی که خمیر لطیفی به دست آید و به دست نچسبد ورز میدهیم .توجه شود که به علت توانایی جذب متفاوت آب در آردها امکان دارد میزان آرد مصرفی بیشتر شود ولی باید دقت داشته باشید که اگر آرد زیادی به خمیر اضافه شود باعث سفتی خمیر میشود و در کیفیت نان تاثیر نامطلوبی خواهد داشت.
پس از ورز دادن خمیر را به صورت چانه بزرگ در ظرفی که از قبل چرب شده قرلر داده دوی آنرا با سلفون پوشانده و در مکان گرمی حدود یک ساعت استراحت میدهیم تا حجم آن دو برابر شود.
پس از ور آمدن خمیر دوباره ورز داده تا پف آن گرفته شود بعد از خمیر چانه های کوچک درست کرده روی آنرا پوشانده حدود بیست دقیقه در دمای محیط استراحت میدهیم.

ساج یا ماهیتابه مورد نظر را روی حرارت متوسط رو به بالای گاز گذاشته تا گرم شود.
در این مرحله چانه ها را با وردنه روی سطح آردپاشی شده باز و نازک کرده و به آرامی روی سطح گرم شده پهن میکنیم.
خمیر خوب به محض گرم شدن شروع به حباب زدن میکند.بعد از پخت یک طرف ،نان را برگردانده تا طرف دیگر هم بپزد .
پس از پخت و بعد از اینکه نانها کمی خنک شدند آنها را داخل نایلون گذاشته و لذت نان تازه را با خانواده تجربه کنید و از عطر نان تازه در منزل سرمست شوید.

 

جهت نمایش نانوایی های سراسر کشور و شهرتان کلیک کنید