نان جزغاله ای
نان جزغاله ای

((نان جزغاله ای)) 
نان دلچسبی که به عنوان یکی از نان های محلی استان خراسان شناخته شده است. 
با پیشرفت علم، سبک زندگی بشری از سنتی به ماشینی تغییر یافته که در این بین، نوع تغذیه نیز مستثنی از این امر نبوده است. 
یکی از هزاران موارد تغییر یافته، روغن استفاده شده در غذا می باشد. خوردن نون جزغاله با روغنی سالم به سلامت ما کمک خواهد کرد. 
در قدیم دنبه ی گوسفندان را آب کرده و به عنوان روغن استفاده میکردند که یکی از سالم ترین روغن ها به حساب می آمد، حال میخواهیم به روش قدیمی و با روغنی سالم نانی خوشپخت و خوش طعم در منزل داشته باشیم. 
قبل از هر چیز ابتدا باید گفت جزغاله همان دنبه ی گوسفند سرخ شده است. برای این کار مقداری دنبه ی گوسفند تهیه کرده روی آن را با آب به آرامی شسته و دنبه را برای حدود سه ساعت با همان رطوبت آبکشی، داخل فریزر بگذارید و بعد از گذشت سه ساعت آن را خارج کرده با چاقوی تیز به قطعات کوچک تبدیل کرده و چرخ کنید. 
دنبه ی چرخ شده با چرخ گوشت دانه درشت را همراه با چند پیاز(تعداد دلخواه) که از قبل پوست گرفته و چهار قاچ کرده ایم(قاچ ها از هم جدا نشوند) روی حرارت گذاشته و زیر شعله را کم کنید. هر از گاهی سر زده و هم بزنید تا خوب آب شوند. بعد از اینکه دنبه آب شد و تقریبا مایع طلایی به دست آمد قابلمه را از روی حرارت برداشته و با استفاده از صافی(الک) روغن را از جزغاله و پیاز جدا میکنیم، پیاز های درسته را از جزغاله خارج کرده و دور بریزید. جزغاله های شما برای پخت یک نان سنتی سالم آماده می باشد

مواد لازم برای تهیه نان جزغاله :
380 آرد. . . . . .گرم  
250جزغاله. . . . .گرم   
 80روغن دنبه. . . . . .گرم  
پیاز. . . . . یک عدد بزرگ
زردچوبه. . . .  یک قاشق مربا خوری سرپر
خمیر مایع. . . یک قاشق غذاخوری سرپر 
نمک. . . یک قاشق غذاخوری سر خالی
150 آب ولرم. . . . گرم 
ریشه زعفران. . . . . دلخواه

و اما طرز تهیه نان جزغاله ای:
ابتدا پیاز را خرد کرده و در روغن دنبه تفت میدهیم، سپس آرد، نمک، زردچوبه، خمیر مایع و ریشه زعفران را در ظرفی با هم مخلوط میکنیم، وسط این مواد خشک را باز کرده و جزغاله، پیاز داغ شده در روغن دنبه و آب را اضافه میکنیم و حدودا ده دقیقه ورز میدهیم(لا به لای روی هم می آوریم)  یک ظرف شیشه ای با گنجایش دو برابر خمیر انتخاب میکنیم و کف ظرف را اندکی آرد پاشی میکنیم خمیر را درون ظرف گذاشته روی آن سیفون میکشیم و آن را با پارچه میپوشانیم تا یک ساعت و نیم استراحت کند. بعد از اتمام زمان استراحت حجم خمیر دو برابر شده آن را دوباره ورز میدهیم، سپس خمیر را تقسیم کرده(به اندازه یک نارنگی) و هر تکه خمیر را جدا جدا به کمک دست و وردنه باز میکنیم، تابه را روی حرارت گذاشته(بدون روغن) تا داغ شود بعد از دو دقیقه داغ شدن تابه نون های باز شده را درون تابه انداخته و میگذاریم سرخ شود با قاشق خمیر رو به کف تابه میخوابانیم تا همه جای نان پخته شود وقتی یک طرف پخته شد آن را برمیگردانیم تا طرف دوم هم به همین منوال پخته شود
نان جزغاله ای شما آماده است، این نان را میتوان در وعده صبحانه یا عصرانه با پنیر محلی میل نمود
نوش جان

جهت نمایش همه نانوایی هایی که نان جزغاله ای پخت میکنند کلیک کنید