برش , سوپی اصالتا روسی است.
برش , سوپی اصالتا روسی است.

سوپ بُرش روسی
برش یک سوپ اصالتاً روسی است بر پایه ی چغندر که باعث رنگ بسیار زیبا و جذاب آن می شود.این سوپ بر خلاف سایر سوپ ها بسیار رقیق بوده و طعمی همراه با شیرینی دارد که همراه با پیراشکی گوشت و خامه  ترش (اسمیتانا)سرو می شود.این سوپ در کشور های عضو شوروی سابق علاقمندان بسیاری دارد.
بطور کلی می توان گفت که در فرهنگ روسی سوپ رکن جدایی ناپذیر وعده های غذایی می باشد.
در مورد نام این غذا باید گفت که چون نام دیگر چغندر در زبان اسلاوی باستان برش بوده است، این سوپ را برش نامگذاری کرده اند‌.
این غذا دو نوع دارد، برش قرمز یا گرم که در آشپزخانه های بسیاری از کشورها از جمله اوکراین طبخ شده و بسیار پرطرفدار است؛ وبرش سرد که در فصل بهار و تابستان تهیه می شود و در آن از کفیر نیز استفاده می شود.
نوع دیگری از بورش هم وجود دارد که در کشور لهستان  طبخ می شود و به آن برش سفید می گویند.
در این مطلب به طرز تهیه ی برش قرمز یا گرم می پردازیم.

مواد لازم جهت تهیه ی برش قرمز برای ۴ تا ۵ نفر
گوشت گوساله با استخوان ۷۰۰ گرم
پیاز ۱ تا ۲ عدد، خلالی شده
هویج ۱ عدد، رنده شده
چغندر ۲ عدد، بزرگ، رنده شده
سیب زمینی ۳ تا ۴ عدد، مکعبی خرد شده
کلم برگ ۱ عدد، کوچک، خرد شده
رب گوجه ۳ قاشق غذا خوری
کره ذوب شده یا روغن مایع به مقدار لازم
آبلیمو ۲ تا ۳ قاشق غذا خوری
جعفری و شوید یک دسته، خرد شده
نمک و دان فلفل سیاه به مقدار لازم
برگ بو ۱ عدد

طرز تهیه برش روسی

ابتدا گوشت را به همراه دان فلفل سیاه، برگ بو و مقداری آب می پزیم،لازم به یادآوری است که باید مرتباً کف روی آب گرفته شود.در ماهیتابه پیاز را با کره تفت داده، هویج و چغندر را به ترتیب به آن اضافه می کنیم. در ظرفی کوچک رب گوجه را با آب جوش کمی رقیق کرده، آبلیمو و نمک را به آن می افزاییم؛ ترکیب حاصل را به پیاز و سایر سبزیجات اضافه می کنیم و اجازه می دهیم کمی روی اجاق بماند.سپس گوشت پخته شده را از ظرف بیرون آورده و پس از جداسازی استخوان، فلفل و برگ بو آن را به قطعات کوچک تقسیم کرده و دوباره به آب گوشت بر می گردانیم.در این زمان کلم خرد شده و سیب زمینی را به آب گوشت می افزاییم، کمی که گذشت سس آماده شده شامل پیاز و سایر سبزیجات را نیز اضافه می کنیم. و در نهایت در نیم ساعت آخر سبزیجات خرد شده را نیز اضافه می کنیم و با شعله متوسط اجازه می دهیم تا خوب بپزد.
این غذا با خامه ترش  و پیراشکی گوشت سرو می شود، اما در صورت عدم دسترسی به خامه ترش می توانیم از ترکیب خامه و ماست استفاده کنیم. در مطالب بعدی به طرز تهیه پیراشکی خواهیم پرداخت.

نمایش رستورانهایی که سوپ برش روسی سرو میکنند کلیک کنید