قدمت 250 ساله سیستم الکترال انتخابات آمریکا
قدمت 250 ساله سیستم الکترال انتخابات آمریکا

نمایش اخبار داغ سلبریتی ها و مقاله های تخصصی...کلیک کنید

انتخابات آمریکا

مسئله ای که این روزها اذهان مردم جهان و به خصوص ایران را به خود معطوف کرده است، مسئله ی حساس انتخابات در آمریکاست.
شاید اغراق آمیز نباشد که بگوییم این انتخابات برای دولت و ملت ایران سرنوشت ساز تر از خود آمریکایی هاست.
فشارهای اقتصادی تحمیلی توسط دولت آمریکا در این چند سال اخیر بیشتر از هر کسی بر روی زندگی مردم شریف ایران تاثیر گذار بوده به طوری که دزدی ، فقر و نابودی فرهنگ را به همراه داشته است.
بنابراین به دلایل ذکر شده، این انتخابات به نظر عامه ی مردم بر سرنوشت و سبک زندگی شهروندان ایرانی تاثیر مستقیم دارد.
گرچه مشکلات داخلی ، اختلاس ها ، فساد و حزب گرایی های افراطی نیز در این زمینه  بی تاثیر نبوده اند.
اما آنچه که در این مقاله به آن می پردازیم صرف نظر ازنتیجه ی انتخابات آمریکا، سبک و مدل این انتخابات است که به عقیده ی بسیاری  یکی از عادلانه ترین و آزادترین انتخابات در جهان است.
رئیس جمهور در آمریکا طبق نظر مجمع گزینندگان ( الکترال کالج ) ایالتی که تاثیر گرفته از آرای مستقیم و عمومی شهروندان آن ایالت است برگزیده می شود. در آمریکا تا بحال 5 بار اتفاق افتاده است که رئیس جمهوری با رای مردمی کمتر و طبق نظر مجمع گزینندگان، پیروز نهایی شده باشد.
مورد دیگری که در این زمینه حائز اهمیت است این است که در اکثر ایالت ها، رای تک به تک رای دهندگان برای انتخاب رئیس جمهور به حساب آورده نمی شود و اگر نامزدی در یک ایالت پیروز شود، کل آرای الکترال آن ایالت به او تخصیص خواهد یافت. مبنای این پیروزی نیز 50.1 درصد آرا است.
حال ممکن است یک نامزد در ایالتی مثل تگزاس 99.9 درصد آرا را از آن خود کند اما با این وجود همان 38 رای الکترال به نام او ثبت شود. همین موضوع است که باعث می شود گاهی در انتخابات ، رئیس جمهوری با آرا بیشتر مردمی پیروز میدان نباشد.
به طور کلی هر نامزد با کسب 270 رای الکترال ایالتی می تواند این سمت را از آن خود کند.
بیشترین آرای الکترال نیز به ترتیب مربوط به ایالت های کالیفرنیا (55)، تگزاس (38)، نیویورک (29)، فلوریدا (29) و پنسیلوانیا (20) است
 در آمریکا تمام اعضای مجلس قانونگذاری ملی ( کنگره )  به شکل مستقیم انتخاب می شوند.
کنگره دارای دو مجلس است یکی مجلس سنا و دیگری مجلس نمایندگان.مجلس سنا را سناتورها تشکیل می دهند که بدون توجه به بزرگی و کوچکی ایالت، 2 نفر می توانند بعنوان سناتور وارد مجلس سنا شوند این عدد در سطح کشور به 100 نفر می رسد؛ مجلس نمایندگان نیز شامل 435 نفر است.به ازای هر 570 هزار نفر یک نماینده به مجلس نمایندگان راه پیدا می کند.

تفاوت های رای پستی، غیابی و پیش از موعد
رای غیابی: 
رای دهندگانی که نمی توانند و یا نمی خواهند پای صندوق های رای حاضر شوند می توانند رای خود را با برگه ی رای غیابی ارسال کنند.این رای ها معمولا با پست ایالت متحده فرستاده و دریافت می شوند.
بیشترین کاررد این گونه  رای برای آمریکایی هاییست که در خارج از خاک آمریکا زندگی می کنند.
 رای پستی:
این رای نیز مانند رای غیابی است با این تفاوت که این برگه ها برای حوزه های انتخابیه ای استفاده می شود که در روز انتخابات دارای حوزه ی رای گیری باز نیستند.تمام برگه های رای در ایالت اورگن و واشینگتن توسط پست ارسال می شود.

رای پیش از موعد:
این روش روشی رسمی است که طی آن شهروندان می توانند پیش از روز انتخابات آرای خود را ارسال کنند.شهروندان آمریکایی در 33 ایالت می توانند بدون هیج دلیل موجه ای رای خود را پیش از موعد بدهند.

روند شمارش آرا در امریکا به صورتی است که در ابتدا رای های پیش از موعد، پس از آن آرا حضوری و در آخر آرای غیابی و پستی خوانده می شوند، به همین دلیل است که در انتخابات سال 2020  با توجه به آمار اولیه، احتمال می رفت که ترامپ پیروز میدان شود اما با شروع خواندن آرای پستی و غیابی ورق به سمت پیروزی بایدن برگشت.