موسیقی سنتی ایران در دستان همایون شجریان
موسیقی سنتی ایران در دستان همایون شجریان

نمایش برترین مقاله های و اخبار داغ سلبریتی ها...کلیک کنید

موسیقی سنتی ایران در دستان همایون شجریان


پس از در گذشت استاد آواز سنتی ایران محمد رضا شجریان بار سنگین حفظ اصالت و فرهنگ موسیقی ایران بر دوش پسر او یعنی همایون شجریان است.
او که از کودکی نزد پدر قوانین آواز سنتی را فراگرفته است اینک پیش قراول این سبک از آواز  در ایران گردیده است.

همایون شجریان زاده ی 31 اردیبهشت ماه سال 1354 در تهران است.وی فرزند چهارم محمدرضا شجریان از همسر اول او یعنی فرخنده گل افشان است.
او از کودکی مانند بقیه ی اعضای خانواده علاقه ی زیادی به موسیقی داشت.
پیش از 10 سالگی به صلاحدید پدر شروع به یادگیری تکنیک و شناخت ریتم نزد استاد ناصر فرهنگ فر نمود و چند سالی را نیز نزد استاد جمشید محبی آموخت.
وی از ده سالگی شروع به آموختن آواز نزد پدر کرد و در دوران دبیرستان به هنرستان موسیقی رفته و ساز کمانچه را به عنوان ساز تخصصی انتخاب نمود.

جالب است بدانید که این هنرمند در سال 2005 و 2003 به همراه گروهش نامزد دریافت جایزه ی گرمی شدند.
آلبوم "بی تو به سر نمی شود" و "فریاد" دو اثر جاودانه ی او به شمار می رود.
وی علاوه بر خوانندگی کار آهنگسازی نیز انجام می دهد.
شجریان علاوه بر کارهای گروهی و همراهی پدر، آلبوم های مستقل را نیز تجربه کرده است که در این زمینه می توان به آلبوم "نسیم وصل" اشاره کرد.پس از ارائه ی اولین آلبوم مستقل، تور و کنسرت های او رونق گرفت.
علاوه بر همه ی این ها همایون شجریان در تیتراژ آغاز و پایان بسیاری از آثار سینمایی نیز هنرنمایی کرده است.از مشهور ترین این تیتراژها می توان به تیتراژ فیلم رگ خواب و آرایش غلیظ اشاره کرد.
جالب است که او در تیتراژ فیلم آرایش غلیظ سبک خاصی از خوانندگی را تجربه کرده است که تا کنون از او ندیده بودیم.
این آهنگ جدید که با بهره گیری از سازهای الکترونیکی ساخته شده است به گفته ی پورناظری سازنده ی آهنگ، متناسب با حال و هوای فیلم و پر اغراق بوده .
شجریان پس از اجرای این قطعه بارها و بارها به انتقادها و پرسش ها اینگونه پاسخ داد:قصد تغییر سبک خوانندگی ندارم.

حاشیه ها
همایون شجریان در سال 1374 و در 20 سالگی با گیتا خوانساری خواهر همسر دوم پدرش ازدواج کرد، حاصل این ازدواج یک دختر به نام یاسمین است که متولد سال 86 می باشد.
البته چند سالی است که او از همسرش جدا شده و دیگر حلقه ای در دستانش مشاهده نمی شود.
در رابطه با ازدواج مجدد او نیز حرف و حدیث های  بسیاری شنیده می شود .چند بار شایعه ی ازدواج او با سحر دولتشاهی به گوش رسید و همه ی این شایعه ها با حضور پررنگ خانم دولتشاهی در مراسم خاکسپاری استاد شجریان بیشتر رنگ واقعیت به خود گرفت.
خوانندگان مورد علاقه ی همایون شجریان
قمرالملوک وزیری و بنان از خوانندگان مورد علاقه ی او هستند و در میان خوانندگان هم عصر هم محمد معتمدی، سالار عقیلی و سینا سرلک .

ماجرای کلاس های خانوادگی استاد شجریان
همایون در مورد کلاس های خانوادگی می گوید: در دوران راهنمایی در جمع خانواده کلاس هایی داشتیم؛ من و تمام خواهرانم در این کلاس ها شرکت می کردیم اما از این میان تنها من و مژگان جدی تر کار می کردیم.آغاز کار من آنجایی بود که پدر در کنسرت مهمی که داشتند و به مناسبت بزرگداشت گوته در آلمان بود دچار سرماخوردگی شدند؛ من از ایشان  خواستم که به جای لغو کنسرت، ایشان را همراهی کنم تا فشار کمتری رویشان باشد.در ابتدا پدر شوکه شدند و پرسیدند که مگر شعر ها را می دانی و من بلافاصله گفتم که بله همه را از بر هستم. وقتی که نزدشان تست دادم لبخند رضایت پدر گویای همه چیز بود و از آن به بعد در بیشتر کنسرت ها همراهیشان می کردم.