کرونایی ها را آخر پاییز می شمارند
کرونایی ها را آخر پاییز می شمارند

نمایش اخبار داغ سلبریتی ها و مقاله های تخصصی مپ استار..کلیک کنید

کرونایی ها را آخر پاییز می شمارند

8 ماه است که از ورود ویروس کرونا به ایران می گذرد در این هشت ماه شاهد وقایع بسیار تلخی بودیم که عنوان کردنش چیزی جز تکدر خاطر نخواهد داشت.
اما طی این هشت ماه دو پیک بزرگ ابتلا به کرونا را پشت سر گذاشته ایم.اکنون با شروع دوباره فصل سرما شاهد پیک سوم و البته بزرگترین آن خواهیم بود. این را می توان از آمار بالای ابتلا و مرگ و میرماه در ماه اخیر دریافت.
در اوایل شیوع این بیماری همگی در هراس از ابتلا، کمتر از خانه بیرون آمده و بیشتر مراقبت می کردیم، اما اکنون خیلی چیزها برای ما به صورت روال  درآمده است.
ترددها بیشتر شده، مسافرت ها افزایش قابل توجهی داشته و بخش زیادی از مردم کلا روال طبیعی زندگی خود را پیش گرفته اند و معتقدند که اگر خدا بخواهد جان ما را بگیرد گریزی نیست و دور همه ی پروتکل ها بهداشتی خطی قرمز کشیده اند.
همه ی این عوامل موجب شروع پیک دوم و سوم کرونا شد.
حتی علی رغم باور عموم مردم در این دو پیک اخیر شاهد ابتلای کودکان زیر 10 سال و حتی مرگ و میر این عزیزان نیز بوده ایم.
با شروع فصل پاییز اما بیماری های ویروسی دیگری نیز به کرونا اضافه خواهند شد ، ویروس هایی نظیر آنفولانزا و سرماخوردگی های ویروسی... همچنین سطح آلاینده های هوا نیز افزایش یافته و موجب ضعف سیستم ایمنی بدن می گردد.
همین بیماری آنفولانزا که هر ساله شاهد ارتقا و مقاومت بیشتر ویروس آن هستیم سبب مرگ و میر بسیاری از گروه های پر خطر می شود.
این گروه ها شامل افراد دارای بیماری های قلبی و عروقی، بیماری های متابولیسمی همچون دیابت، نارسایی های کلیوی، افراد مبتلا به سرطان و تحت درمان شیمیایی و پرتو درمانی و ... می شوند.
در این راستا بهترین راه پیشگیری از تمام بیماری های ویروسی فصل سرما، استفاده از ماسک و رعایت بهداشت عمومی خصوصا شستشوی مرتب دست هاست.
علاوه بر رعایت بهداشت لازم است افراد از هر گونه تجمع و حضور در مهمانی ها پرهیز کنند.
طبق گفته ی پزشکان مربوطه عدم تهویه ی مناسب و رطوبت موجود در فضاهای  بسته در این فصل، موجب چندبرابر شدن آمار ابتلا می گردد.
یکی دیگر از توصیه های پزشکان در این زمینه، کنترل استرس در افراد است.یکی از مولفه های ضعف سیستم ایمنی بدن همین استرس و فشار روانی است که این روزها با توجه به شرایط اقتصادی مملکت روز به روز در حال افزایش می باشد.

واکسن آنفولانزا و لزوم دریافت آن توسط گروه های پر خطر
با توجه به وعده وعید های مسئولین برای واردات این واکسن، تاکنون شاهد واردات عمده ی واکسن آنفولانزا نبوده ایم به همین خاطر این واکسن بیشتر برای گروه های حساس تجویز می شود.
این گروه ها شامل افراد بالای 55 سال، افراد دارای نقص سیستم ایمنی، کادر درمان و خانم های باردار می شوند.

اقدامات اساسی در صورت ابتلا به ویروس کرونا 

1- نوشیدن مایعات به مقدار فراوان به جز مایعات شیرین ، شیر و شیرکاکائو.( آب ولرم، چای کمرنگ بدون شیرینی، دوغ خانگی، آبمیوه) قابل ذکر است که شیرینی سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند.
2- خوردن غذاهای سبک، ساده و بدون روغن و ادویه در صورت داشتن اشتها.
3- استراحت فراوان در اتاقی مجزا. تا می توانید استراحت مطلق باشید و بخوابید.
4- قرار گرفتن در اتاقی که تهویه مناسب داشته باشد و هوایی معتدل .
5- به هیچ عنوان به مراکز درمانی مراجعه نکنید مگر اینکه علایم همزمان تب، سرفه قطاری و تنگی نفس داشته باشید.
6- طول مدت این بیماری یک تا دو هفته است و اگر بیماری زمینه ای در کار نباشد خود به خود و بدون هیچ دارویی بهبود می یابد.

در هر صورت اینطور که مشخص است پاییز و زمستان سختی در پیش رو داریم .همدستی کرونا و آنفولانزا کار را دشوارتر کرده وآنگونه که  پیداست راه طولانی تا تولید واکسن این بیماری پیش روست.
بنابراین لازم و ضروری است تا همگی موارد بهداشتی و خود ایمنی را رعایت کنیم؛
 در صورت ابتلا به این بیماری هیچ گونه استرس به خود راه ندهیم و اجازه دهیم تا بدن ، خود به مقابله با این بیماری برود.
سلامت و تندرست باشید