خواص و عوارض کله پاچه
خواص و عوارض کله پاچه

نمایش بانک بزرگ مقاله ها و اخبار داغ سلبریتی ها در مپاستار...کلیک کنید

🔵 خواص و عوارض کله پاچه 

کله پاچه یکی از پر طرفدار ترین غذا ها نزد ایرانیان میباشد که در کشور های عربی ، ترکیه ، بلغارستان ، ارمنستان ،آذربایجان و گرجستان نیز با اسامی متفاوت شناخته میشود .

یک دست کله پاچه شامل چشم،زبان ، بنا گوش ، مغز و ۴ پاچه میباشد و آب پخت آن نیز با نان سرو میشود .


🔹️زمان مصرف :
کله پاچه وعده سنگینی میباشد و به این سبب بهتر است در وعده ناهار یا صبحانه میل شود که بدن زمان کافی برای هضم آن در طول روز داشته باشد .
همچنین باید از خوردن کله پاچه در زمان شام نیز به دلیل سنگین بودن هضم و عوارض ناشی از آن مانند بی خوابی ، ناراحتی معده و مشکلات گوارشی پرهیز شود.


کله پاچه دارای خواص فروانی میباشد اما در عین حال خوردن بیش از حد آن  به سبب داشتن کلسترول و چربی فراوان مضر میباشد ضمنا برای افرادی که دارای  ناراحتی قلبی ، بیماری دیابت ، چربی خون بالا و امثال اینها میباشند، مناسب نیست .
در اینجا به مواردی از  فواید و مضرات اعضا کله پاچه میپردازیم: 


🔹️پاچه :

مفید ترین و مهترین قسمت کله پاچه میباشد که دارای ژلاتین ، اسید های چرب ، پروتئین و ویتامین میباشد .
پاچه برای افرادی که مبتلا به پوکی استخوان ، بیماری های مفصلی ، شکستگی استخوان و نوجوانان که در حال رشد میباشند، بسیار پیشنهاد میشود؛ زیرا در تقویت عضلات و مفاصل به دلیل داشتن ژلاتین نقش بسزایی دارد .

افرادی که گرفتگی صدا ، سرفه های خشک و بیماری بواسیر دارند پاچه میتواند در درمان کمکشان کند .
از فواید دیگر پاچه میتوان به رقیق شدن خون ، افزایش شیر مادر ، درمان یبوست ، کنترل فشار خون ، جلوگیری از سکته قلبی و سرطان اشاره کرد . همچنین به سبب داشتن مواد مغذی به نام کو آنزیم از آسیب دیدگی سلول ها جلوگیری و مواد مضر را دفع میکند . 
با تمام این خواص مصرف بیش از اندازه آن توصیه نمیشود زیرا دارای کلسترول و چربی بالا میباشد که تاثیرات منفی بر بدن میگذارد. بنابر این بهتر است بیشتر از ۲ بار در ماه مصرف نگردد .


🔹️زبان :

حاوی ویتامین B میباشد که در خون سازی و عملکرد سیستم عصبی نقش موثری دارد ، اما کالری و چربی آن بسیار بالاست و برای همین مصرف زیادش برای بدن مضر است. همچنین مصرف قسمت خرخره و حلق آن توصیه نمیشود . 


🔹️مغز :

حاوی کلسترول بالایی است که با ۸ زرده تخم مرغ برابری میکند پس بهتر است تا حد امکان از مصرف آن خودداری کرد .

🔹️بنا گوش :

گوشتی لخم که دارای بخش چربی میباشد که بهتر است  این بخش آن مصرف نشود. اما به دلیل لذیذ بودن آن طرفدار های خودش را دارد .
بناگوش دارای پروتئین بسیار میباشد .

🔹️چشم :

دارای چربی ترانس فراوان میباشد که برای بدن بسیار مضر است بنابراین مصرف آن توصیه نمیشود و همراه مغز بدترین قسمت کله پاچه محسوب میشود.



کله پاچه بهتر است به همراه رازیانه ، نعنا ، گشنیز ، زردچوبه ، دارچین ، آبلیمو و زیره، پخته و سرو شود ؛چرا که این ادویه جات دارای خواص  میکروب کشی و ضد نفخ بوده و در جذب آهن گوشت  آن موثرند.