روز روستا و عشایر
روز روستا و عشایر

بانک بزرگ مقاله ها و اخبار داغ مپ استار...کلیک کنید

روز روستا و عشایر

خوشا به حالت ای روستایی
چه شاد و خرم، چه باصفایی
در شهر ما نیست جز دود و ماشین
دلم گرفته از آن و از این
در شهر ما نیست جز داد و فریاد
خوشا به حالت که هستی آزاد
ای کاش من هم پرنده بودم
با شادمانی پر می گشودم
می رفتم از شهر به روستایی
آن جا که دارد آب و هوایی
شعر بالا اما حالا برعکس شده است، با محرمیت هایی که روستائیان با آن مواجه هستند آرزوی تک تکشان مهاجرت به شهرهاست.
پانزدهم مهر ماه در تقویم ملی ایران به نام روز روستا و عشایر ثبت شده است.این نام گذاری به تقاضای مرکز توسعه ی روستایی و با هدف ترویج و توسعه ی فرهنگ روستایی انجام شده است.

نقش روستا و اهالی آن در هر کشور و هر دوره ای قابل توجه بوده و هست.
روستائیان علاوه بر کشاورزی که محرک اقتصاد هر جامعه است تولید کنندگانی هستند که صنایع دستی را نیز زنده نگاه داشته و پایه گذاران سنت و فرهنگ کشور نیز هستند.
علاوه بر این ها این قشر شریف و اغلب محروم از امکانات اولیه ی زندگی و رفاهی برای عمران و آبادانی ایران بسیار متحمل رنج و زحمت گردیده اند.
عشایر نیز سهم بسزایی در خودکفایی ملی ایران داشته و دارند.عشایر غیرتمند و صبور درتمام ادوار ایثارگری و ارق به وطن  را با جان فشانی هایشان به همه ثابت کرده اند.
روستائیان و عشایر با تربیت فرزندانی غیور و تلاشگر در دامان طبیعت خدمات بسیاری برای این مرزو بوم به جای گذاشته اند که با هیچ پاداشی قابل جبران نیست.
اینان که درخور بهره مندی از منابع وسیع ایران زمین هستند، همواره در محرومیت زیسته اند.
بررسی ها نشان می دهد که در سال های اخیر آن گونه که باید به آن ها توجه نشده است و همین امر موجب مهاجرت روستائیان به شهرها شده و تقریبا می توان گفت که در هر روستا تنها بخش کوچکی، که آن هم غالباً افراد سالخورده هستند باقی مانده اند.
این بخش نیز به علت کهولت سن اکثرا فاقد هر گونه فعالیت تولیدی هستند.بدین ترتیب کشاورزی کشور تحت الشعاع قرار گرفته و وابستگی خارجی اجتناب ناپذیر خواهد بود.
بر اساس تحقیقات و داده ی نظر سنجی هایی که از روستائیان و عشایر به عمل آمده است بخش عمده ی مشکلات آن ها که موجب مهاجرتشان به شهرها شده است شامل موارد ذیل می شود:
1- نبود راههای مواصلاتی از شهر به روستا و بالعکس و فقدان شبکه ی دسترسی به شهرها جهت تامین مایحتاج آنان و بالاخص فروش محصولات دامی، باغی و کشاورزی. 
2- مشکلات بی آبی و یا کم آبی و سایر امکانات رفاهی همچون برق و گاز در روستاهای دور افتاده.
3- محرومیت های آموزشی، نظیر مدارس و کتابخانه ها.
4- وضع نابسامان بهداشت و درمان در روستاها.
5- فقدان امکانات ارتباط جمعی.
همچنین اکثر روستائیان و عشایر خواهان آموزش های عملی و مساعدت دولت برای دریافت وام در جهت مکانیزاسیون تولیدات خود هستند و این مهم تنها با اراده ی دولت و همیاری آنان با روستائیان محقق می شود.

همایش های روز ملی روستا
نخستین همایش ملی روز روستا و عشایر در سال 93 و در سالن اجلاس سران برگزار گردید که رئیس جمهور، سخنران ویژه ی این همایش بود.
با توجه به برگزاری هر ساله ی این همایش ها امید می رود که هر سال وضعیت این قشر شریف رو به بهبود باشد آن هم در این شرایط نابسامان اقتصادی به شرطی که تنها در محدوده سخن و سخنرانی نباشد.
حرکت چرخ دنده های تولید به عمل برآید و نه به سخن...
 اما صادقانه بگوییم آن چیزی که شاهدش هستیم، مهاجرت روستائیان به حومه ی شهر های بزرگ است.کشاورزان دیگر امیدی به کشاورزی ندارند و تنها سرمایه شان یعنی زمین ها را می فروشند و  به شهرها می کوچند.
این است که اکنون تهران و سایر شهرهای بزرگ دیگر شهر نیستند روستایی بزرگ هستند و مصرف کننده.
شعله ی تولید به خاموشی گراییده و واردات افزایش یافته ، کشاورز، بیچاره شده و دلال و تاجر ثروتمند تر.