عیسی آل کثیر از شادی پس از گل تا محرومیت 6 ماهه
عیسی آل کثیر از شادی پس از گل تا محرومیت 6 ماهه

نمایش بانک بزرگ مقاله ها و اخبار داغ  مپ استار...کلیک کنید


 عیسی آل کثیر از شادی پس از گل تا محرومیت 6 ماهه

عیسی آل کثیر مهاجم خوش نام تیم پرسپولیس طی حکمی از جانب ای اف سی به مدت 6 ماه از حضور در میادین ورزشی محروم شده و جریمه ی 10 هزار دلاری نیز باید پرداخت کند.
این حکم که از سوی کمیته ی انضباطی و اخلاقی کنفدراسیون فوتبال آسیا برای آل کثیر صادر شده است بر اساس ماده ی 58.1 ای اف سی است که عنوان می دارد: کسی که با استفاده از سخنان تحقیر آمیزو تبعیض آمیز یا اقدامات مربوط به نژاد، رنگ پوست، جنسیت، ناتوانی، زبان، سن، شکل ظاهری،عقاید سیاسی، ثروت، مذهب، گرایش جنسی، قومی، ملی و هر چیز دیگری شخصیت بازیکن حریف را خدشه دار کند، مرتکب تخلف شده است. 
اما ماجرا از چه قرار بوده است؟
آل کثیردر جریان گلزنی مقابل تیم پاختاکور ازبکستان از شادی پس از گل معروف خود استفاده کرده بود.این حرکت که با کشیده شدن چشمان به اطراف نمایش داده شد، باعث سوء برداشت حریف ازبکستانی شده است.
این در حالی است که شیوه ی شادی پس از گل او از مدت ها پیش همین بوده است و اصلا ارتباطی به نژاد حریف مقابل ندارد.
عیسی آل کثیر در دو بازی پیشین خود بسیار خوش درخشیده و با این محرومیت ضربه ی بزرگی به ترکیب تیم پرسپولیس وارد شده است.
در پی این محرومیت و جریمه ی صادره مسئولین تیم پرسپولیس نیز ساکت ننشسته و بلافاصله بیانیه ای را به ای اف سی فرستاده اند که با شواهد و قرائن کافی نشان از تصمیم عجولانه و ناعادلانه ی آن سازمان نسبت به این بازیکن و تیم ایرانی دارد.
این محرومیت که در فاصله ی چند ساعت مانده به بازی نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا ابلاغ شد بسیار غیر منطقی و خصمانه به نظر می رسد.
اما چرا این محرومیت خارج از عرف است؟
1- این محرومیت با فاصله ی کوتاهی از حساس ترین بازی آسیایی تیم ایران صورت گرفت که باعث شوک کادر فنی این تیم شد.
2- این حرکت به طور صریح از طرف فیفا مصداق توهین به ساکنان شرق آسیاست اما این میزان محرومیت و جریمه تا کنون بی سابقه بوده است.برای مثال سال گذشته یکی از بازیکنان تیم بحرین در واکنش به شعارهای هواداران هنگ کنگ، چنین حرکتی را انجام داد، اما تنها برای 10 بازی محروم شد.
3- بسیاری از هواداران فوتبال این حرکت را اصلا نشانه ی توهین به نژاد آسیایی نمی دانند بلکه برعکس نوعی ابراز علاقه به این نژاد تلقی می کنند.مثلا در بازی های جام جهانی 2018 روسیه مارادونا این حرکت را در واکنش به طرفداران کره ای تیمش نشان داده بود.
4- ستاره هایی مانند لیونل مسی و کارلوس تبس نیز پیش از این، به همین شکل شادی پس از گل داشته اند اما با محرومیتی روبرو نشده اند.
5- تمام شواهد و فیلم هایی که از آل کثیر برای ای اف سی فرستاده شده است نشان گر این موضوع می باشد که این حرکت مسبوق به سابقه بوده و تنها در این بازی صورت نگرفته است.حتی خود این بازیکن دلیل کارش را علاقه ی بسیارزیاد خود به برادرزاده اش که چشم بادامی است ابراز نموده.
6- حتی در صورت توهین آمیز بودن این حرکت، محرومیت 6 ماهه هیچ توجیهی ندارد.این در حالیست که مثلا در فوتبال انگلیس بازیکنان برای توهین های نژاد پرستانه تنها 12 جلسه محروم می شوند.

کمی درباره ی تیم پاختاکور
"پاختاکور" برگرفته از منطقه ای در ازبکستان است که در زبان پارسی به آن "پخته کار" می گویند اما به دلیل نگارش این نام به زبان روسی و ضعف ترجمه در ایران به همان صورت پاختاکور جا افتاده است.
"پاختا" در زبان پارسی به معنای "پنبه" و "کار" نیز همانطور که مشخص است کاملا پارسی است.در نهایت نام این تیم "پنبه کاران" است.
جالب است بدانید که اقتصاد کشور ازبکستان بر پایه ی تولید و صادرات پنبه و مشتقات آن است.
نژاد ازبک ها نیز مانند بسیاری از ساکنان آسیای میانه شباهت زیادی به مردمان آسیای شرقی داشته و معمولا چشم بادامی هستند.
احتمالا همین شباهت موجب سوء برداشت و واکنش  مسئولان این تیم شده است.