مهریه و راهکارهای تعدیل آن
مهریه و راهکارهای تعدیل آن

نمایش اخبار داغ و بانک بزرگ مقاله ها و تحلیل ها در مپ استار...کلیک کنید

مهریه و راهکارهای تعدیل آن

مهریه یکی از آن سنت هاییست که وجود یا عدم وجودش به نوعی می تواند دارای معایبی باشد.
یکی از ضرب المثل هایی که در جلسات خواستگاری از آن استفاده می شود این است که مهریه را کی داده، کی گرفته؟
اما مرور زمان و آمار و ارقام به همه ما ثابت کرده است که مهریه را خیلی ها داده اند و خیلی ها گرفته اند.
با اوضاع کنونی اقتصادی و سرسام آور بودن قیمت سکه که مهریه ی رایج در ایران است ، باید منتظر پر شدن زندان ها باشیم.سکه ی سیزده میلیون و اندی ، 5 برابر حداقل حقوق در ایران است.
بر اساس تحقیقاتی که در سال های اخیر انجام شده است میانگین مهریه در دهه ی 80 چیزی حدود 300 سکه تمام بهاربوده است.
در گذشته برخی از مردان به علت ناتوانی در پرداخت مهریه راهی زندان می شدند اما بنا بر قانون حمایت از خانواده که در اسفند ماه سال 1393 اجرایی شد، پرداخت مهریه های بالای 110 سکه ، مشمول زندانی شدن نمی شود، این مورد با توافق طرفین قابل حل گردیده به صورتی که می توان مهریه را  قسط بندی کرد.
اما حالا پرداخت این اقساط نیز برای بسیاری به مسئله ای لاینحل تبدیل شده است.
در ادامه عرف مهریه در کشورهای مختلف اسلامی را بررسی می کنیم.
در جمهوری آذربایجان مهریه به طور متوسط معادل 2000 منات است، این عدد در عربستان سعودی به 4000 دلار می رسد، در ترکیه معادل 35000 لیر و در عمان حدود 2000 ریال عمان است.
با یک حساب سرانگشتی و به طور متوسط می توان به عدد 120 میلیون تومان رسید.
که این عدد حدودا معادل 10 سکه ی طلا می باشد.اما در ایران تعداد انگشت شماری هستند که این عدد را به عنوان مهریه بپذیرند. و با توجه به آن چه که پیش تر گفته شد به طور متوسط مهریه ی هر زن در ایران معادل 3 میلیارد و ششصد میلیون تومان است.

در هر صورت مهریه بحثی است که تا مدت های زیادی قابل حذف نیست.اما اینکه این مهر چقدر باعث دوام زندگی مشترک می شود خود مسئله ای پیچیده و قابل بحث است.
مهریه در کشورهای غربی
در اغلب کشورهای اروپایی مسئله ی مالی در هنگام ازدواج به صورت قراردادهایی مطرح می شود که در آن عنوان می شود که زن و شوهر در هنگام جدایی باید نصف آنچه که در این مدت کسب کرده اند را به میزان مساوی تقسیم کنند.البته باید در نظر داشته باشید که در این کشورها مشکلی به نام حق طلاق وجود ندارد و هر کدام از زوجین می توانند با کسب توافق به زندگی مشترک پایان دهند.

در اصل مهریه در اسلام نوعی هدیه به زن از طرف مرد محسوب می شود اما آن چیزی که همه ی ما به آن واقف هستیم این است که اگر زن یا مردی حقه باز باشند می توانند تمام مهریه را درخواست کنند و یا از آن سرباز زنند.
بطور کلی مبحث مهریه آن چنان پیچیده است که با چندین جلد کتاب هم قابل توضیح نیست.
اما ما در ادامه به ارائه ی راهکاری برای تعدیل اقساط مهریه در زمان نوسانات شدید قیمت سکه  و طلا می پردازیم.
 
راه کار پرداخت مهریه ی تقسیط شده در زمان نوسان شدید قیمت سکه و طلا
نظر به نوسان شدید قیمت سکه و طلا ، برخی از محکومان پرداخت مهریه در پرداخت اقساط دین خود دچار مشکل شده اند، با توجه به اینکه عدم پرداخت دین توسط مرد منجر به حبس می شود، این اشخاص بایستی در خصوص تعدیل اقساط ، طرح دعوا کنند. با توجه به تبصره ی 3 ماده ی 11 قانون نحوه ی اجرای محکومیت های مالی، به دعوای تعدیل اقساط مهریه خارج از نوبت، رسیدگی شده و در صورت اثبات عدم تغییر وضعیت معاش محکوم به ، اجرای احکام می تواند نسبت به تعدیل کلی تمامی احکام صادره در بازه ی زمانی مشخص و محدود که بیشتر از دو سال نیست، اقدام نماید.