سایروس پونا والا زرتشتی ایرانی تبار ایران را نجات می دهد
سایروس پونا والا زرتشتی ایرانی تبار ایران را نجات می دهد

نمایش بانک بزرگ مقاله ها و اخبار داغ در مپ استار...کلیک کنید

سایروس پونا والا زرتشتی ایرانی تبار ایران را نجات می دهد

خبرها حاکی از این است که رایزنی های  وزارت بهداشت ایران با یک شرکت بزرگ واکسن سازی، موجب امیدواری ایرانیان برای دریافت واکسن کرونا شده است.
در آخرین جلسه ی ستاد ملی مقابله با کرونا خبر مسرت بخش پیش خرید واکسن کرونا اعلام شد، بر این اساس مدیر عامل شرکت داروسازی هندی قول داده است تا 20 میلیون دوز واکسن را با قیمت پایین تر به ایران بفروشد.
این موسسه که یکی از معروفترین سازندگان واکسن در جهان است، یکی از هفت کمپانی داروسازی است که  در حال حاضر مشغول تحقیق و توسعه ی واکسن کروناست.
از طرف دیگر تولید انبوه واکسن های موسسه ی تحقیقاتی آکسفورد و استرازنکا نیز احتمالا بر عهده ی این کمپانی بزرگ هندی خواهد بود.
اعتبار این کمپانی به حدی است که هر شب گزارشات کاری شان مستقیما به دولت هند ارسال می شود.
موسس و رئیس هیئت مدیره ی این کمپانی فردی است به نام سایروس(کوروش)  پونا والا .او یک ایرانی الاصل زرتشتی است که اجدادشان سال ها قبل پس از حمله ی اعراب به هند مهاجرت کردند.
پیشتر نیز شاهد کمک های دارویی این کمپانی به شهر یزد ایران نیز بوده ایم.
پسر آقای سایروس پوناوالا یعنی " آدار پونا والا" هم اکنون مدیر عامل انستیتو سروم هند است.
بر اساس گزارشات نشریات آمریکایی ، مجموع دارایی های خالص پوناوالا در سال 2020 میلادی چیزی حدود 11و نیم میلیارد دلار است که او را به 165 مین فرد ثروتمند جهان مبدل کرده است.

این شرکت در سال 1996 و با همکاری شرکت های "کوداژنیکس" ،"نواوکس" و "تمیس" تاسیس شد.
بر اساس گزارشات این شرکت، نمونه ی اولیه و آزمایشی این واکسن در ماه نوامبر و اکتبر به تولید انبوه خواهد رسید.پوناوالا ظرفیت سالانه ی تولید این واکسن را بین 350 تا 400 دوز اعلام کرده است.
پوناوالا همچنین اعلام کرده است که تیم تحقیقاتیش بر این باورند که این واکسن تا 80 درصد شانس موفقیت دارد.

بر طبق اظهارات آقای پوناوالا حتی اگر تولید این واکسن موفقیت آمیز هم باشد همچنان برای مبارزه با کرونا باید آماده بود زیرا افرادی هستند که حتی با تزریق واکسن هم ایمن نخواهند ماند و در واقع هیچ واکسنی وجود ندارد که بتواند به طور کامل موثر باشد.
او معتقد است که هر واکسنی در بدو تولید با مشکلاتی همراه خواهد بود از جمله مشکل توزیع، اما این شرکت با چندین توزیع کننده و تولید کننده ی شیشه ها و لوله های بهداشتی توافق کرده است که تا حدودی جلوی مشکلات توزیع را خواهد گرفت.
در طول بحران کرونا این شرکت از معدود شرکت هایی بوده است که نه تنها به تعدیل نیرو نپرداخته بلکه تعداد استخدام هایش هر روز بیشتر و بیشتر می شوند تا جایی که آن ها یک تشکیلات مجزا برای تولید واکسن بیماری های پندمیک ایجاد کرده اند که می تواند سالانه 700 تا 800 میلیون دوز واکسن تولید کند.


همه ی آن چیزی که باید درباره ی زرتشتیان هند بدانید
1- از سال های ابتدایی ورود اسلام به ایران، زرتشتیان برای حفظ دین خود به هندوستان مهاجرت کردند.این اولین موج مهاجرت ایرانیان به سایر نقاط دنیا بوده است. پس از آن در دوره ی صفویه نیز به مناطق دور افتاده کوچ کردند.
2- در ابتدا مقامات هند پذیرای زرتشتیان نبودند اما با درایت و هوشی که زرتشتیان از خود نشان دادند توانستند در ایالت گجرات هند اقامت کرده و جا بیفتند.
3- پس از ورود انگلستان به خاک هند با توجه به مقاومت هندوها و مسلمانان، آن ها بیشتر به اقلیت هایی نظیر پارسیان هند یا همان زرتشتیان و یهودیان نزدیک شدند.
4- زبان انگلیسی زبان اصلی پارسیان هند است.
5- در دوره ی پس از استعمار انگلیس آن ها توانستند جایگاه بسیار خوبی را نصیب خود کنند.
6- در حال حاضر بیشترین جمعیت زرتشتیان که حدود 69 هزار نفر هستند ، در کشور هند زندگی می کنند.
7- 80 در صد آن ها در شهر بمبئی و مهارشترا ساکن اند.
8- زرتشتیان همواره از پیشگامان  عرصه ی صنعت و تجارت در هند بوده اند.
9- بزرگترین کمپانی مربوط به زرتشتیان هند به نام تاتا است که در هفت حوزه ی ارتباطات، فناوری اطلاعات، مهندسی مواد، خدمات انرژی و محصولات شیمیایی و مصرفی فعالیت می کند.
10- خانواده های میستری، پوناوالا، گودرج، تاتا و ... در زمره ی متمکن ترین و شناخته شده ترین خانواده های هند هستند.