نوید افکاری با عجله اعدام شد؟!
 نوید افکاری با عجله اعدام شد؟!

نمایش برترین مقالات و اخبار داغ در بانک مقالات مپ استار..کلیک کنید

نوید افکاری با عجله اعدام شد؟!

(این مقاله بر مبنای گفته ها و شنیده  هاست.اصل ماجرا را خدا می داند و بس)

نوید افکاری سنگری کشتی گیر ایرانی که دارای چند عنوان قهرمانی کشوری نیز بوده در صبح روز 22 شهریور 1399 در زندان عادل آباد شیراز به دار آویخته شد.
نوید و برادرانش به جرم شرکت در اعتراضات سال  97 دستگیر شده و بعدا شخص نوید متهم به قتل عمد مامور حراست آبفای شیراز اعلام شد.
مقتول حسن ترکمان کارمند سازمان آب و فاضلاب در استان فارس در مقابل منزلش با چاقو مورد ضرب و جرح  قرار گرفته و پس از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داد .مرحوم ترکمان دارای دو فرزند دختر و یک پسر نوجوان بود.اعلام شده است که نوید پیش تر نیز به دنبال ترور یک فرد بسیجی بوده است که به دلایلی ناکام مانده.
در تمام مدت بازداشت نوید و برادرانش بارها اعلام کرده بودند که تحت شکنجه های مختلف مجبور به اقرار شده اند.مادر آنها خانم بهیه نامجو نیز اعلام کرد که برادران افکاری را با کشیدن پلاستیک بر روی سرشان مجبور به اقرار علیه یکدیگر می کردند؛ اما خبرگزاری قوه ی قضائیه این موارد را به کل کذب اعلام کرده است به طوری که دست خطی از نوید افکاری مبنی بر عدم شکنجه در پرونده موجود است.
پس از این ماجراها پدر و مادر نوید برای اثبات اقرار در شکنجه اقدام کرده اما با معاینات پزشکی قانونی هیچ گونه آثار فشار و ضرب و چرح ناشی از شکنجه در آن ها دیده نشد.
اما جدا از جزئیات و اصل ماجرا ایراداتی که  وارد است شامل موارد ذیل می شود:
- وکلای دادگستری اذعان می کنند که اگر متهم پس از تفهیم اتهام اعلام کند که اقاریرش را قبول ندارد، دادگاه مکلف به بررسی شواهدی به جر اقرار است.
- قاضی اجرای حکم طبق قانون می بایست 48 ساعت پیش از اجرای حکم ، آن را به وکیل و خانواده اطلاع دهد تا محکوم بتواند با آن ها دیدار کند.
- در پرونده های قصاص معمولا برای اخذ رضایت از خانواده مقتول ، اجرای حکم را به تعویق می اندازند اما به نظر می رسد که قاضی اجرای احکام سرعت عمل بالایی در اجرای این حکم داشته است که  تخلف انتظامی محسوب می شود.
- وکیل تسخیری نوید افکاری گفته است که " دستگاه قضایی برای اجرای حکم عجله داشته است.".
- وکلایی هم در توییتر اعلام کرده اند که پرونده ی نوید افکاری در دیوان عالی کشور منتظر تعیین تکلیف بوده است.

افکاری در بازسازی صحنه ی جرم به صراحت اعلام می کند که به دلیل اختلافات شخصی اقدام به قتل مرحوم حسن ترکمان کرده است اما خانواده ی مقتول هر گونه آشنایی با او را منکر شده اند.
همزمان بخشی از پیام صوتی او که به بیرون از زندان درز کرده بود دست به دست می شود؛ مضمون این پیام این است:
" دنبال یک گردن برای طنابشان می گردند."
او در این پیام صوتی اظهار می دارد که :
به قاضی گفتم اگر کسی شاهد بوده، برای شهادت احضارش کنید.اگر خطوط موبایل من در منطقه وقوع قتل آنتن دهی داشته ، یا دوربینی مرا ثبت کرده، نشان دهید.اگر آلت جرمی از من یا خانه ی ما کشف شده نشان دهید.بی شک چنین ادله ای وجود ندارد چون ما بیگناه بودیم.قاضی فقط ما را نگاه می کرد.من گفتم شهودی دارم که نشان می دهد در زمان قتل جای دیگری بوده ام و من را دو سال بیگناه در زندان نگه داشته اید.اما قاضی فقط نگاه می کرد.می خواستیم خبرنگاران و رسانه ها در دادگاه باشند اما قاضی مخالفت می کرد.
خبرگزاری میزان وابسته به قوه ی قضائیه اعلام کرده است که شاهدی به صراحت علیه برادران افکاری شهادت داده است،این در حالی است که گفته می شود شخص شاهد در دو اقرار نامه ی محضری در هنگام آزادی موقت اعلام کرده است که شهادت او علیه برادران افکاری زیر شکنجه از او گرفته شده است. این طور که معلوم است اگر شکنجه ای هم در کار بوده آن چنان تاثیری بر ایجاد رعب وحشت در شخص شاهد نداشته است زیرا بلافاصله مورد کتمان قرار گرفته.

در هر صورت به نظر می رسد یکی از دلایل دامن زدن به تسریع در اجرای حکم، دخالت رسانه های معاند در این زمینه باشد.
با آرزوی آرامش و تسلی خاطر برای خانواده های این دو و امید به اینکه هیچ گاه فرصت ادامه ی زندگی از انسانی سلب نشود.