فلسفه ی لوگوی کمپانی های معروف
فلسفه ی لوگوی کمپانی های معروف

نمایش برترین مقاله ها در بانک اطلاعات مپ استار...کلیک کنید

فلسفه ی لوگوی کمپانی های معروف 

لوگو یا نشان تجاری یکی از مهمترین ابزارهای یک شرکت برای معرفی خود به سایرین و مشتریان است.
به همین خاطر کمپانی های مطرح دنیا برای این نشان تجاری هزینه های گزافی را متحمل می شوند.
علاوه بر آنچه که ما از این لوگوها می بینیم و می توانیم قسمتی از نام شرکت یا مفهومی از آن را حدس بزنیم، هر لوگو معناهای پنهانی نیز دارد.
در ادامه به معنای نهفته در لوگوی شرکت های مطرح دنیا می پردازیم.

کمپانی اپل
داستان های  مختلفی برای این لوگو تعریف شده است اما معروفترین  آن این است که استیو جابز ایده پرداز و موسس این شرکت ، پیش از آن که شرکت را تاسیس کند در جایی مشغول به کار بوده و به دلیل مشکلاتی که با رئیسش داشته جمله ای از او را هیچ وقت از یاد نبرده است.رئیس استیو هنگام اخراج او در حالی که سیبی را گاز می زده به او می گوید: تو برای من مثل این سیب هستی تو را گاز می زنم و بعد دور می اندازمت.این جمله ی رئیس باعث می شود تا استیو تمام عزم خود را برای موفقیت جزم کند تا اینکه به کمک یکی از دوستانش اقدام به تاسیس یک کمپانی که بعدها تمام دنیا را فرا می گیرد، می کند.

کمپانی کوکا کولا
این شرکت در ابتدا نوشیدنی بدون الکل با محتویات کاکائو و عصاره ی میوه کولا به بازار عرضه کرد به همین دلیل تصمیم بر این گرفته شد که  بر اساس حروف ابتدایی هر کدام از این ها نام کوکا کولا برای این محصول برگزیده شود.

کمپانی مرسدس بنز
مرسدس یک نام اسپانیایی به معنای وقار و زیباییست. ستاره ی سه پر مرسدس به معنای تسلط بر زمین، دریا و آسمان است. این نشان در سال 1937 میلادی طراحی شده است.

تویوتا
یکی از زیباترین لوگوها که معنا و مفهوم بسیاری در آن نهفته است لوگوی شرکت تویوتاست.این لوگو در نگاه اول ما را به یاد گاوچران های آمریکایی می اندازد.اما در واقع بر گرفته از نام موسس آن آقای تویودا می باشد با این تفاوت که نام آن را تغییر داده تا معنای خاصی را هم تداعی کند.در زبان ژاپنی "تویو" به معنای فراوانی و "تا" به معنای برنج است در فرهنگ ژاپنی این دو به همراه هم، نماد برکت و خوش شانسی است.در زبان کاتا کانا نوشتن تویوتا با هشت حرکت قلم انجام می شود و نوشتن تویودا با 10 حرکت.به این دلیل که عدد 8 در فرهنگ ژاپنی خوش یمن است نام تویوتا برگزیده شد.همچنین گفته شده است که موسس این شرکت قبلا کارخانه نساجی داشته و به همین دلیل این نشان، نمایانگر نخ و سوزن است.

بی ام و
در مرکز لوگوی این شرکت دایره ای را می بینیم که به چهار قسمت تقسیم شده است و تداعی پره های چرخان هواپیما را می کند لازم به ذکر است که این شرکت قبلا در زمینه ی تولید موتورهای هواپیما فعالیت داشته است.همچنین رنگ آبی و سفید این لوگو رنگ های سنتی ایالت باواریا که مرکز اصلی تولیدات کارخانه ی بی ام و است، می باشد.



سونی و نام تجاری وایو
این لوگو علاوه بر نوشتار نام وایو نمایانگر آنالوگ و دیجیتال است بخش اول آن که با حروف A ,V است با طراحی زیبا شبیه طول موج است که مفهوم آنالوگ را برای بیننده تداعی می کند.بخش دوم هم به صورت عدد 0 و 1 نشان داده شده است که نمایانگر دیجیتال بودن است.

هیوندای 
در ابتدا هر بیننده ای تصور می کند که این لوگو از ابتدای نام هیوندای گرفته شده است اما این نیمی از ماجراست در ابتدا این لوگو به صورت دست دادن فروشنده و مشتری طراحی شده بود اما بعد ها کمی اصلاح شد و به صورت امروزی در آمد.هدف هیوندای از این طراحی نشان دادن احترام متقابل میان نمایندگان فروش خود با مشتریان و در واقع مشتری مداری است.

 آمازون
فلش زرد رنگ این لوگو که از حرف A  تا Z کشیده شده بیانگر دو معناست.اول طیف وسیع خدمات قابل ارئه ی این شرکت و دوم اینکه شبیه لبخند است؛ این لبخند حاکی  از اهمیت رضایت مشتری برای این شرکت است.