روبیکا ، آری یا خیر ؟
روبیکا ، آری یا خیر ؟
درباره روبیکا چه میدانید ؟
 


 برنامه روبیکا ، که علاوه بر پیام رسانی خدماتی همچون : نمایش ویدیو ، مطلب و عکس ، و .. ارائه می دهد ، مشابه برنامه اینستاگرام ( شرکت آمریکایی متا ) می باشد . این برنامه ، تولید شرکت خصوصی ایرانی به نام توسکا یا به عبارت دیگر توسعه کسب و کار ایرانی ، است که در واقع زیر مجموعه هلدینگ تدبیر ( بازوی اقتصادی ستاد فرمان اجرائی امام ) می باشد ‌.
  هشدار گوگل پلی در خصوص برنامه روبیکا ، از داغ ترین بحث های دنیای دیجیتال در ایران می باشد . در واقع قضیه از این قرار است که ، گوگل پلی به تمامی کاربران این اپلیکیشن طی پیامی هشدار داده است که ، روبیکا یک بدافزار جاسوسی می باشد که به دنبال اطلاعات تلفن همراه آنان است ‌. 
 
روبیکا ، این اخطار امنیتی گوگل پلی را ، در واقع ناشی از انگیزه های سیاسی می داند هر چند که بعید نیست در پس اتخاذ این تصمیم ، دلایل فنی نیز وجود داشته باشد . 
 
برنامه روبیکا ، طی چندین هفته گذشته در اخبار فناوری ، پر تکرار ترین نام بوده است . به طوری که در اظهار نظر های مسئولان و همچنین در اخبار برخی خبرگزاری ها و نشریات ، لقب جایگزین اینستاگرام‌ را ، به خود اختصاص داده است . 


تا این که در  روز جمعه ( مصادف ششم آبان ماه ۱۴۰۱ ) ، این اپلیکیشن از جانب سپر امنیتی گوگل پلی ، به عنوان برنامه ای خطرناک شناسایی و مسدود شد . 
کاربران سیستم عامل اندروید ، در هنگام نصب نمودن این برنامه با هشدار از سوی سپر امنیتی گوگل مواجه شدند ، که اعلام می‌ کند برنامه روبیکا ، به داده های شخصی همچون : سابقه تماس های دستگاه ، صدا های ضبط شده ، عکس ها ، پیامک ها ، و ... دسترسی دارد .
 
با این اتفاق ، تعداد زیادی از سرویس های گوگل ، همچون : گوگل مپ ، پلی استور ، و ... ، فیلتر و به عبارتی از دسترس کاربران با IP ایران ، خارج شدند و دیگر سرویس ها نیز ، با اختلال بسیار زیادی مواجه شدند . بعد از اخطار امنیتی گوگل ، روبیکا در صفحه خود در توییتر ، توییتی خطاب به گوگل پلی ، با این مضمون منتشر کرد : 
گوگل پلی عزیز ، اخیرا برنامه روبیکا آپدیت جدیدی نداشته است و به عبارتی در دسترسی اپ به گوشی ، هیچ تغییری ایجاد نکرده است . همچنین در لایه دسترسی نیز نسبت به قبل ، درخواست‌ متفاوتی ایجاد نشده ، پس مستنداتی را که برای هشدار سپر ایمنی اعلام نموده اید را ، لطفا در اختیار ما قرار دهید .
که هنوز به این توییت ، گوگل پلی پاسخی نداده است و مستندات خواسته شده را نیز ، ارائه ننموده است .


با وجود آن که برای این اپلیکیشن ایرانی ، اخطار امنیتی مطرح شده ولی با این حال روبیکا هر گونه مشکل امنیتی را رد کرده است و این چنین نوشته که : در حالی این اتفاق رخ داده است که ، به تازگی آپدیت جدیدی برای این برنامه منتشر نشده و همچنین دسترسی های پیشین ، تغییر نکرده و این دسترسی ها نیز متعارف و مشابه با دیگر شبکه های اجتماعی و پیام‌ رسان ها است .
باید افزود که : حدود یک سال قبل ، برنامه روبیکا از گوگل پلی حذف شده بود ، و امکان دانلود کردن این برنامه وجود نداشت . در آن زمان دست اندرکاران روبیکا ، علت حذف را تحریم های آمریکا اعلام کرده بودند . و این در حالی است که در آن زمان ، بسیاری از برنامه های ایرانی در پلی استور گوگل امکان دانلود و نصب داشتند .
 
تعداد زیادی از کارشناسان در همان زمان ، علت حذف روبیکا را افزایش میزان شکایت های کاربران از این برنامه ( در بخش نظرات پلی استور ) می دانستند و تخلفات این پلتفرم را ، عامل بسیار موثری در حذف شدن آن از پلی استور عنوان می کردند . تخلفاتی همانند : ساختن اکانت جعلی ، به خصوص برای افراد مشهور .
 
نکته ای که باید به آن توجه داشت ، این امر است که : سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر ، یا به عبارت دیگر‌ ساترا ، از جمله نهاد های وابسته به سازمان رادیو تلویزیون جمهوری اسلامی ایران ، در سال ۱۴۰۰ جواز نرم افزار روبیکا را به سبب استفاده غیر مجاز از داده های شخصی کاربران ، باطل نموده است .